Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Digitalisering og medialisering
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Elevernes digitale dannelse
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Digitalisering og medialisering
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Unge og undervisningens medialisering
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
IT i undervisningen.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Ny regering, nye tider – dag 1
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Præsentationens transcript:

Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik Professionshøjskolen UCC 1. november 2011

The Horizon Report 2011 ”key trends” Muligheden for at tilgå internetressourcer fra mobile devices udfordrer den måde vi tænker læring på i formelle institutioner Man forventer at kunne arbejde, lære og studere hvor som helst og når som helst Arbejdets karakter er i stigende grad kollaborativt Vi bruger i højere grad cloud-baserede teknologier

Kritiske udfordringer “Digital media literacy” er fortsat en nøglekompetence i alle fag og professioner Traditionelle evalueringsformer rækker ikke til vurdering af kollaborative, digitale produkter At holde trit med informationsmængden og udvikling af nye teknologier er en udfordring for såvel studerende som deres undervisere

”Tecnologies to Watch” Nærmeste fremtid (12 måneder) E-books mobiler Jeg tror bestemt, at de digitale børnebøger er fremtiden, men de vil ikke udkonkurrere almindelige bøger. Det er to helt forskellige oplevelser. Med de digitale børnebøger får man spiloplevelsen, og de er praktiske til bag­sædet. Jeg tror også, at de kan bidrage til at få flere drenge til at læse, fordi de ofte er fascineret af gadgets. Kari Sønsthagen, leder af forfatterskolen for børnelitteratur

”Tecnologies to Watch” Indenfor 2-3 år: Augmented reality Game-based learning De kompetencer, der behøves i fremtidens samfund er forskellige fra dagens krav.  Vi har ny teknologi til vores rådighed, men hvordan anvender vi den mest hensigtsmæssigt?

”Tecnologies to Watch” Indenfor de næste 2-5 år Gesture-based computing Learning analytics http://www.elearnspace.org/blog/2010/08/25/what-are-learning-analytics/

Hvad betyder disse tendenser for læring og læringsressourcer i en lokal læringscenteroptik? Hvor kan vi hente inspiration?

Præsentation og faglige spørgsmål Hvordan bruger vi SNS, således at det bliver en ressource i undervisningen? Hvordan bliver vi bedst muligt klædt på til at kunne vejlede vores kollegaer i alle lærermiddeltyper ? Hvordan udnytte/gøre brug af elevernes allemandseje –mobiltelefonen som en naturlig del af den daglige undervisning? Hvordan implementerer vi smartboards i undervisningen, så det bliver en ressource i stedet for noget som er tvungent?

I et d-land er digitalisering en naturlig del af produktion, produkter, processer, kommunikation mv., ligesom borgerne har digitale kompetencer, der sætter dem i stand til at skabe og formidle ny viden, idéer og produkter digitalt. I d-landet er lovgivning, regler og værdier baseret på digitale præmisser og understøtter sikring af digitale opfindelser, kopiering, tillid og ledelse, ligesom lovgivning og regler sikrer den digitale sikkerhed for både borgere og virksomheder OBS-stilen er out, mens YouTube, screencasting, aktiv læring, spil etc. er in!!

"Hvis folkeskolen anvendte it optimalt, ville vi kunne lære noget, selv når vores lærer er syg." Nikolaj, Sixten og William, 6.A, Vedbæk Skole Et eksempel på medialiseringen? SMS viser styrken af et såkaldt digitalt fundament, og det viser, hvordan et digitalt fundament både kan ændre de kommercielle spilleregler i markedet og udvikle menneskelige kulturer. S. 21 Kulturperspektivet Teknologien er adgang til musik, bøger og film – altså bærer af vores kultur. Mange kunstnere vælger i dag kun at være til stede på internettet for netop at kunne dyrke nicher, som kun giver mening, når man kan nå publikum globalt. Der er nu ikke bare tale om digital informationsteknologi, men om social- og kulturteknologi, som er bærer af kunst og sociale relationer. Nettet er ikke bare et sted, vi går hen, når vi skal foretage os noget arbejdsmæssigt, men også det sted, hvor vi spiller, leger og morer os. S. 20

Unges medie- og museumsbrug: sammenhænge og perspektiver Christian Kobbernagel, Kim Christian Schrøder og Kirsten Drotner, Maj 2011 Unge er som befolkningsgruppe både ombejlet og omdiskuteret. De er under alle forhold centrale for udviklingen af fremtidens samfund og kultur. Målgruppen for rapporten er alle, der professionelt arbejder med læring, formidling og kommunikation i forhold til unge. Unges medie- og museumsbrug: sammenhænge og perspektiver Christian Kobbernagel, Kim Christian Schrøder og Kirsten Drotner Maj 2011