Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
”Mange måder at forstå og lære på”
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Hvad gør livet så værdifuldt?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Inspiration til reformarbejdet
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Relationer – Omgangstone
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Hva er god klasseledelse ?
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
FÆLLESSKAB.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læsning.
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Sådan bruger du præsentationen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst? Hvordan kan vi bedst muligt støtte op omkring lektier? Hvordan lærer vi vores børn at ”kunne selv”? Hvordan lærer børn bedst? LeneHeckmann.dk

Når dette oplæg er slut, så skulle du gerne have fået… Værktøjer til hvordan du kan hjælpe dit barn bedst muligt Viden om læringsstile Bekræftelse/ bevidsthed omkring egen gode forældrerolle LeneHeckmann.dk

Hvad virker? John Hattie bygger på og opsummerer 800 metaanalyser baseret på 52.000 studier med 83 millioner elever 138 faktorer som er opstillet i en prioriteringsliste efter hvilke, der har størst effekt Kategoriseret efter tilknytning til: Skolen, Læreren, undervisningen, eleven, hjemmet eller curricula Kilde: J. Hattie, 2009, Visible Learning LeneHeckmann.dk

Metaanalyser af elevernes læringsudbytte Betingelser tilknyttet skoleniveau og organisering er blevet tillagt overdreven betydning: Skolestørrelse, skolebygninger og økonomi betyder i sig selv blot lidt for elevernes læringsudbytte Organisering som niveaudeling, åbne skoler / åben undervisning, aldersblanding, reduceret klassestørrelse, individualiseret undervisning har en gennemsnitlig effekt på 0,08. Dette er nærmest ingen effekt. Enkelte faktorer har negativ effekt på læring. Lektier har en lille effekt Testning alene har meget lille betydning, tests skal bruges i en sammenhæng. Kilde: J. Hattie, 2009, Visible Learning LeneHeckmann.dk

Metaanalyser af elevernes læringsudbytte De faktorer der er tilknyttet læreren har en gennemsnitseffekt på 0,68. De vigtigste er: Selvevaluering som kompetence hos eleven Tilbagemelding (feedback) til eleverne Tydelighed fx i form af direkte instrukser om arbejdsindsats, læringsmål og adfærd Lærerens evne til at lede klassen Relationen mellem elev og lærer Forældre støtte Kilde: J. Hattie, 2009, Visible Learning LeneHeckmann.dk

Bevidsthed om egen forældrerolle LeneHeckmann.dk

Bevidsthed om hvordan vi tænker Hvad siger du? Er dette glas halvtomt - eller halvfuldt? LeneHeckmann.dk

Spejlneuroner Spejler følelser Spejler bevægelse Kilde: Daniel Goleman, USA LeneHeckmann.dk

To forskellige tænkemåder Klasseledelse 03-04-2017 To forskellige tænkemåder Tænkemåde A - Lineær tænkning - Reparation - Optaget af personen - Fokus på fortiden - Fortolkninger - Fokus på problemer - Mangelsyn Ad hoc løsninger Tænkemåde B - Cirkulær tænkning - Læring og udvikling - Optaget af relation - Fokus på ”her og nu” - Beskrivende observationer - Fokus på muligheder - Ressourcesyn - Systematisk arbejde LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult

Summe opgave Hvornår anvender du tænkemåde A Hvornår anvender du tænkemåde B Hvorfor? LeneHeckmann.dk

Bevidsthed om hvordan vi kommunikerer Du siger ikke det, du siger Du siger det, der bliver hørt Du skriver ikke det, du skriver Du skriver det, der bliver læst Du viser ikke det, du viser Du viser det, der bliver set Du gør ikke det, du gør Du gør det, der bliver oplevet

Bevidsthed om hvordan vi kommunikerer Klasseledelse 03-04-2017 Bevidsthed om hvordan vi kommunikerer Vi kommer nemt til at: Tale om det, vi ikke vil have Bruge Du-sprog Skælde ud og irettesætte Men vi bør: Tale om det, vi gerne vil have Bruge Jeg-sprog Rose og opmuntre LeneHeckmann.dk LeneHeckmann.dk og Mayland Consult

Bevidsthed om hvordan vi kommunikerer Det vil sige fem gange så meget ros, opmuntring og bekræftelse af ønsket adfærd som irettesættelser og brug af konsekvenser LeneHeckmann.dk

Bevidsthed om hvad vi gør LeneHeckmann.dk

Bærefri zone Børn skal lære at blive selvhjulpne! Vi skal arbejde på at give børnene handlekompetence – om at kunne gøre selv. LeneHeckmann.dk

Summe opgave Hvor bevidst er du om egen forældrerolle? Hvordan tror du dit barn ville beskrive dig som forælder? LeneHeckmann.dk

Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori LeneHeckmann.dk

Læringsstile – hvorfor? -Fordi det kan være et værktøj til at forstå, hvorfor noget virker for nogen, og måske ikke virker for andre! -Fordi vi skal være bevidste om, at den læringsstil/ undervisningstil vi som professionelle voksne har, ikke altid er den samme som den vores elever har. LeneHeckmann.dk

Læringsstile – hvad er det? Et menneskes læringsstil handler om, hvordan det enkelte menneske: Koncentrerer sig om ny og svær information Bearbejder denne information Lagrer denne information Bruger denne information LeneHeckmann.dk

Analytisk/Holistisk Holistiske Analytiske 71 % børn – 55 % voksne Jeg er god til at koncentrere mig om flere opgaver på en gang Jeg er god til at finde på forskellige og lidt anderledes løsninger Jeg taler meget Jeg kan godt lide at beskæftige mig med kreative ting Jeg kan godt lide først at få overblik over hele indholdet Jeg kan godt lide, når læreren fortæller vittigheder og små sjove historier Jeg forbereder mig ofte først i sidste øjeblik Jeg reagerer mere ud fra det, jeg føler, end det, der er logisk Jeg er god til at planlægge mine opgaver Jeg er god til at læse hurtigt Jeg er god til at tale flydende Jeg kan godt lide at få tingene gennemført trin for trin Jeg kan godt lide at afslutte en ting ad gangen Jeg kan godt lide at have orden i mine ting Jeg kan godt lide at forberede mig i god tid Jeg reagerer mere ud fra, hvad der er logisk, end det, jeg føler Analytiske 12 % børn - 28% voksne 17 % Fleksible LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du den analytiske elev bedst muligt Rutiner og struktur Lav en tydelig arbejdsplan gerne nummereret Step-by-step Få bolde i luften Giv logiske forklaringer Forklar detaljer LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du den holistiske elev bedst muligt Skab en hyggelig atmosfære Giv valgmuligheder – ægte valgmuligheder! Mange bolde i luften Brug utraditionelle og sjove indgangsvinkler, når du giver eleven en forklaring Start gerne med en sjov vittighed Fortæl hvad det skal ”ende” med LeneHeckmann.dk

Analytisk/holistisk Elever der overvejende har en analytisk stil har en tendens til at have brug for: Ro Godt lys Formelt design At arbejde alene At lave en ting ad gangen Lange arbejdsperioder Struktur Elever der overvejende har en holistisk/global stil Dæmpet belysning Afslappet atmosfære Uformelt design At arbejde sammen med andre Korte arbejdsperioder At det summer af aktivitet LeneHeckmann.dk

Summe opgave Hvordan lærer du selv bedst? Er du mest analytisk eller holistisk? LeneHeckmann.dk

Auditiv - Høre børnene 12 % er auditive Jeg er god til at huske det, jeg får fortalt Jeg er god til at huske lange tekster til sange, som jeg hører Når jeg skal huske en kode, kan jeg høre den for mig Når jeg får noget fortalt, kan jeg huske det igen ved at høre det for mig Jeg lærer bedst i skolen, når læreren fortæller om emnet Jeg kan godt lide at lege med rim og remser LeneHeckmann.dk

Visuel – Se børnene 40% er visuelle Jeg er god til at huske det, jeg har læst Jeg er god til at huske film Jeg har let ved at huske billeder og ansigter Når jeg skal huske en kode, kan jeg se den for mig Jeg forstår bedst en forklaring, når jeg læser den Jeg kan bedst lære i skolen, når læreren skriver på tavlen eller bruger billeder Jeg kan godt lide at tegne og skrive ”Don´t tell it, show it”. LeneHeckmann.dk

Taktil – Røre børnene 30% er taktile Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens Jeg er god til at lave ting med mine hænder Når jeg skal huske en kode, så sidder den i hænderne Jeg forstår bedst en forklaring, hvis jeg kan arbejde med konkrete materialer Når jeg får noget fortalt, kan jeg bedst huske det, hvis jeg tager notater Jeg lærer bedst i skolen, hvis vi får nogle praktiske opgaver Jeg kan godt lide at arbejde ved en computer LeneHeckmann.dk

Kinæstetisk – Gøre børnene 18% er kinæstetiske Jeg er god til at huske noget, hvis min lærer går rundt i lokalet Jeg er god til at lytte, hvis jeg selv må bevæge mig imens Jeg er god til at bruge min krop Når jeg skal huske en kode, går jeg rundt i lokalet og kommer så i tanke om den Jeg kan have brug for at repetere tingene mange gange Når jeg taler i telefon, går jeg ofte rundt imens Jeg lærer bedst noget nyt og svært ved at lave forsøg, drama eller rollespil LeneHeckmann.dk

I en gruppe med 20 2,4 auditive 8 visuelle 3,6 kinæstetiske 6 taktile LeneHeckmann.dk

Lektier 1)Planlæg lektierne 2)Find et stamsted 3)Skab hygge 4)Sluk for mobilen 5)Hjælp ikke for meget 6)Snak med læreren Kilde: Guiden er lavet i samarbejde med Lene Skovbo Heckmann, konsulent og Lola Jensen, selvstændig familievejleder (2008) LeneHeckmann.dk

1. Planlæg lektierne Hæng et ugeskema op, hvor både børn og forældre kan se, hvornår der skal laves lektier. På den måde slipper man for diskussionerne om, hvornår lektiearbejdet skal begynde. Samtidig får man overblik, så arbejdet påbegyndes i god tid. LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

2. Find et stamsted Det er en fordel for de fleste børn, at de har et fast sted at lave lektier. Til gengæld er det forskelligt, hvor og hvordan børn arbejder bedst. Nogle har brug for at sidde ned, mens andre arbejder bedst stående eller liggende. Har du et barn, der let distraheres, er det vigtigt, at der ikke ligger ting rundt om barnets arbejdsplads, som kan forstyrre koncentrationen. LeneHeckmann.dk

3. Skab hygge Sørg for, at det daglige lektiearbejde bliver en hyggestund i stedet for et nødvendigt onde. Man kan for eksempel servere lidt saftevand og gulerødder, mens arbejdet står på. Vær nærværende over for dit barn. Sæt tid af til hjælpen, så du ikke render og laver alt muligt andet imens. Er tankerne andre steder, bliver man nemlig lettere irriteret, og så forsvinder hyggen LeneHeckmann.dk

4. Sluk for mobilen Når dit barn skal lave lektier, er det vigtigt, at der er ro omkring arbejdspladsen. Sørg for at tv, radio og ikke mindst barnets mobiltelefon er slukket. Det er svært at arbejde koncentreret, hvis der hele tiden tikker sms’er ind på mobiltelefonen. Til gengæld arbejder nogle børn bedre til musik. Især klassisk musik kan have en beroligende effekt i en arbejdssituation. LeneHeckmann.dk

5. Hjælp ikke for meget Det er vigtigt, at man som forælder ikke overtager lektiearbejdet, så man selv sidder og laver opgaverne. Rollen som hjælper er primært at sikre, at barnet har forstået, hvad opgaven går ud på. Kom eventuelt med eksempler på, hvordan lignende opgaver kunne løses. I forbindelse med lektiesituationen er det væsentligt at rose barnet, så motivationen opretholdes LeneHeckmann.dk

6. Snak med læreren Er det blevet en kamp at lave lektier med dit barn, kan du spørge barnets lærer om gode råd. Måske kan man aftale at sætte lektiemængden ned, så den passer bedre, eller man kan i fællesskab beslutte at arbejde på tid, i stedet for at barnet skal nå et bestemt antal opgaver. LeneHeckmann.dk

Fik du det? Værktøjer til hvordan du kan hjælpe dit barn bedst muligt Viden om læringsstile Bekræftelse/ bevidsthed omkring egen gode forældrerolle LeneHeckmann.dk

Tak for denne gang LeneHeckmann.dk