Mobil Turist Information

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

QR-koder.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Web 2.0 Teoretisk viden.
M3 UG Årsmøde 2011 Leverandør-portal. Inspirationen… 1995: Præsentation af Foss Electrics løsning 2002: API’er bliver tilgængelige 2005: next-move start.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Læringscentret og nye vejledningsformer
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
HISTORISK ATLAS Tematimer København 5. december 2008
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv BLÅ FLAG OKTOBER 2011 Brian Samuelsson.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling i juli, august og september om naturvidenskab og teknik.
Kort introduktion til Universitarium
Kombination af GPS og Computer Vision for sikker udendørs robot navigation Hans Jørgen Andersen Computer Vision og Medieteknologi laboratoriet Aalborg.
Virksomheder - definition
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Implementering af brandingstrategi på nettet
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
2007. Kort introduktion til Universitarium Universitarium er Aalborg Universitets sommerudstilling (juli og august) om naturvidenskab og teknik. Det primære.
Inspiration til bypark mellem Utzon Center og Musikkens Hus
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
Anja Jørgensen, Frilandsmuseet
Vidensbaserede in situ oplevelser Martin B. Djupdræt Mikkel H. Thomsen Vikingeskibsmuseet.
Guide til PowerPoint-præsentationer i MSO
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Research & Innovation, group 9 1 Research & Innovation Præsentation 29/03/07.
Research & Innovation. Fremlæggelse Vores idé Vores idé Målgruppe Målgruppe Produktet Produktet Hjemmeside Hjemmeside Mobilapplikation Mobilapplikation.
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
DVB-T og MHP pilotprojekt i Danmark, TV2/Nord-Digital Status Q v. Thorbjørn Vynne
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Kommunikationsworkshop
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

Mobil Turist Information Pilotprojekt Deltagere: Tourist Århus, Østjyllands Turistudviklingsfond, Danmarks Turistråd, Euman, Aalborg Universitet, Innovation Lab, Syddansk Universitet, Ribe Turistbureau, Esbjerg Turistbureau John B. Simonsen, Innovation Lab john@innovationlab.net

Scenarie fra Dansk Turisme 2010 ”Turisten vil kunne bruge mobiltelefonen som navigator, guide, underholdning og bookingkanal på én gang – foruden naturligvis telefon og kamera. Så behøver man ikke pløje guidebøger igennem eller rode med foldeud-kortet for at identificere og finde hen til de mest interessante attraktioner. Og når man går rundt i attraktionen kan man downloade al relevant information og indtale sin rejsedagbog on location.” Danmarks Turistråd:, Debatoplæg, november 2003, s.36

Pilotprojekt – turistinformation på mobiltelefon Udvikle teknisk platform Program og services bygger på LifePilot platform fra Euman Udvikle services Bygge på eksisterende Guide Danmark Informationer Udvikle og teste nye mobile services MobilGuide Temature – multimedie by- og naturvandringer Lokationsbestemt markedsføring Turist til Turist info Udbredelsesmodel: starter i Århus – udbredes til Esbjerg & Ribe Udvikle forretningskoncept & model Projektet startet 1.8.2004 – afsluttes 31.12.2005

Lidt baggrund I dag: - stor vækst i brug af Internet baserede services Faktuel – bestille, rejse, hotel, billetter (Internet) Researche seværdigheder Behov for nye turistformidlingsformer: Stadig mere ferie, spredning på året, større aldersspredning (seniorer, unge, familier) Ikke bare konsum, men også oplevelser, aktiviteter, kultur, fest og farver ”Word of mouths” – del oplevelser og indtryk med andre turister Mobilen som multimedieterminal

Mobil turist Information Bekvemt, spontant og altid tilgængelig Mobilen er altid med Udbredt i alle målgrupper (80% alle vesteuro-pæiske lande) Information tilgængelig Når du er på stedet På det tidspunkt du har brug for det Spontant informationsforbrug Kombinerer praktisk information (finde vej, finde nærmeste) med oplevelesesorienteret (temature) og lokationsbestemt information Barrierer smuldrer Anvendelse af elektroniske kort på mobil Udbredelse af brugbare termimaler, GPRS, positionerings-teknologi Operativsystem (symbian) Forretningsmodel

Hvorfor mobiltelefoner?

Overordnede idéer og principper Lokationsbestemt information – og markedsføring Få informationer med udgangspunkt i hvor du opholder dig Få informationen når du er der? Udvid oplevelsen ud over den fysiske realitet ”levendegørelse af landskab og bygninger” Historier - storytelling Browsing by walking Kortet som udgangspunkt – Hvor er jeg? Hvor er Find Nærmeste Informationerne knyttet til stedet Andre turisters oplevelse Kulturarv, museer I HC Andersens fodspor

Ansatser til nye formidlingsformer og nye medier Tilbydes i dag Rundture til ”key spots” i Dan Brown’s Da Vinci Mysteriet. Besøge steder fra Kurt Wallanders sager (Henning Mankell) Mobile Bristol I H. C. Andersens fodspor (Golden Days mfl.) Vores udgangspunkt Bygge videre på eksisterende informationer (ca. 200 turistforeninger mfl. vedligeholder grundinformation MobilGuide (ikon resultater, mouse over funktion) Initiere oplevelses information Initiere lokationsbestemt markedsføring

Grundlæggende projektidé Applikation (brugerflade) Udbrede Tilpasse eksist. GuideDK XML Udvikle Mobil XML Mobil Guide Temature Lok. Markedsføring T2T Integrere Og levere Evaluere erfarings- opsamling

Teknisk koncept

Robust og fleksibelt system Bygger på åbne standarder (XML, XLST, SVG mm) Udgangspunkt i dominerende operativsystem (symbian), men kan tilpasses andre Kan tilpasses nye positioneringsteknologier Mulighed for services på flere platforme (GPRS, UMTS, (wap, SMS)) Systemet bygger videre på eksisterende tekniske og organisatoriske rammer (GuideDK + organisation) Begrænset ”lock in” for turistbranchen (åbne standarder, konkurrence fra flere leverandører)

Valg af terminal Udvikles og testes med mobiltelefon( kamera og bluetooth) kombineret med GPS enhed Mobiltelefon mest udbredte terminal (ca. 80% af befolkningen i alle vesteuropæiske lande før 2008) Services kan tilpasses til andre terminaler med begrænsede omkostninger (PDA, Smart Phones) Symbian OS anvendes. Andre operativ systemer (fx Win CE, Palm) kan anvendes ved tilpasning af klient-applikation.

Positionering Selvstændig GPS enhed anvendes i pilotprojektet. Senere tilpasses positionering fra telenettet, hvor telefon og telenet samarbejder om positionsbestemmelse. Assisted GPS positionering (25-50 m) er på vej i UMTS nettet. Præcision afhængig af UTSM dækning. Flere telefoner har funktionaliteten indbygget og teleselskaber overvejer initiativer. GPRS nettet benyttes i projektet. Kan uden problemer anvende 3G, hvor der også bliver mulighed for video information.

Service udvikling MobilGuide Temature T2T (og moderation) Lokationsbestemt markedsføringsservice Aplikationsudvikling Udvikling af brugerinterface til de enkelte services

Målgrupper for mobil turist info? Traditionelle målgruppeopdelinger - city break, børne-familier, forretningsfolk, én dags turister, ”back packers” etc. er af begrænset interesse som udgangspunkt. Det siger meget lidt om hvad de konkrete turister i målgruppen ønsker sig af mobile informationsservices. Mobil turist info skal ”løse opgaver” som turister allerede udfører bedre, billigere eller enklere end andre medier eller give nye muligheder, hvis de skal have appel til turister.

Lokationsbestemt markedsføring Mobil Guide Temature Turist til turist Lokationsbestemt markedsføring bred appel til alle turist-grupper (bruger allerede kort, brochurer og guides) Basale turer + målrettede mod forskellige gruppers interesser Eksperimentel services - måske mest til unge? Turister producerer selv information og tilgår information produceret af andre. Markedsføre aktuelle arrange-menter og tilbud. Turister fravælge.

Mål med turistservices Centrale værktøjer når turister vil: finde ud af hvad de vil se (”inspiration”) Hvordan de kommer dertil Hvor de interessante steder er Hvornår man kan komme der (åbningstider, tlf. nr.) Turister anvendelse af kort Ikke bare herfra og dertil de fleste turister har ikke en målrettet plan, men snarere ”good enough” plan med plads til spontanitet ofte en retning snarere end specifikke steder (downtown, indkøbssteder, caféer osv.; ”hvad er der her i nærheden”- funktion på tværs af kategorier)

Mobil Guide GuideDanmark på Mobilen – og med funktioner der udnytter lokationsbestemmelse Fritekst og kategorier. typer Nye søgefunktionaliteter Find nærmeste Hvad er der her i nærheden? Resultatvisning (på kort, ”mouse over” funktion)

Hvad er en Tematur En tematur er foruddefineret rute i en by/område. Oplevelsen knytter sig både til ruten og til information på udvalgte steder. Ruten har udgangspunkt i et tema – historie, arkitektur, natur, Byens Puls, etc. Udgangspunkt: Tematur består af konkrete geografiske steder med information bestående af 1 billede, 1 speak, 1 tekst (og forberede mulighed for 1 videosekvens) Én lokation med i flere temature ( fx historie, arkitektur) Hvilke informationer på turkort (km, genveje), hvordan – gå, cykle, køre i bil? Hvordan møder brugeren informationen, hvad skal han opleve, hvad kan han gøre Hvilke temaer er interessante for turister (bred/smal interesse) Information kan leveres automatisk når turisten kommer i nærheden af lokation Infozone

Temature For de mere interesserede turister? enkle at variere: aktuelle, sæson, brede/smalle, event støtte osv. Nye temature Hip hopperens Århus Svend Åge Madsens Århus informationsindholdet (delvist) genbruges i trykte materialer? Udvikle beskrivelsesform kreativt (valg af billeder og lyd): Eksperimentere med produktion af temature – hurtigst muligt – behov for erfaringer med billede og lydside og test med brugere Produktionskrav (billeder, lyd, tekst) Lokationsbestemt information (info når du nærmer dig) Udvikle brugerinterface: Funktionalitet (overblik, navigation, informationslevering etc.) Skabe overblik over ture, valg af tur Se valgte ture på kort (mouse over info om de enkelte steder)

Tematur – LifePilot Internet

HVAD er T2T (turist til turist) Turister som informationsproducenter: Turister producerer indhold med mobiltelefon (billede, lyd, tekst(?)) Informationer om indtryk, oplevelser (positive/negative), seværdigheder kan produceres af den enkelte turist og deles med andre turister Andre turister kan se dette indhold Moderering ønske om at undgå reklame, pornografi mm.

T2T : prototype

Lokationsbestemt markedsføring Markedsføre Virksomheder/institutioner (logo) arrangementer og aktiviteter (i billede, lyd og tekst) ”multimedieplakat” for kulturelle arrangementer (Udstillinger, musik, teater) Turistorienterede tilbud (lokationsbestemt). Overveje at pushe information til brugere - godkendes af Forbrugerstyrelsen. Aktiv tilmelding Enkelt at fravælge (ikke bannerreklamer)

Udvikle Forretningsmodel Mange parter Systemintegrator Turistorganisationer Danmarks Turistråd Lokale Turistforeninger Horesta Lokale virksomheder, institutioner Mobilselskaber Mobil producenter Risiko, omkostninger, værdi af bidrag