HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Relationer – Omgangstone
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Ordklasser.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Ordklasser.
Læsning.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Prinsesse Arabella blander farver
Må jeg kigge i din ble? Kulturelle udtryksformer og værdier
Mimbo Jimbo har det sjovt
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Velkommen til.
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Målformuleringer i et børneperspektiv
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans temaer Idræt Løb, spring, kast, færdigheder, konkurrence, kamp Leg Universelle lege, rollelege, regellege Bevægelse Motorik, sanser, puls, rytme, koordination Pædagogisk idræt Fysisk Psykisk Social Kognitiv Fokuspunkter Vestibulær Kinæstesi Taktil Sanser Bagved Foran Med Placering Legens navn Stopdans – Grinebideren - talebørn Børn Talebørn men kan leges af alle Beskrivelse af leg Justeringer Rekvisitter der er svære eller nemme at udtale. Ting der rimer – ko sko Ting der høre sammen Sammensatte ord Ting der begynder med sk eller kn osv. – de lyde børnene har svært ved at sige. Den voksne kan sige ordet/lyden inden eller sammen med børnene Stopdans hvor forskellige rekvisitter lægges ud i salen, såsom hullahopring, dyr, frugter osv. Når musikken stopper skal børnene løbe hen til den rekvisit den voksne vælger – de skal så sige hvad de står ved – eks: ”rød”, ”banan” Rekvisitterne kan evt. skilles ad i to dele, så børnene står ved den ene halvdel og når musikken stopper skal børnene finde den anden halvdel og parre dem.

Ingen konkurrence, gøre det sammen to og to – evt. passiv deltagelse Pædagogisk bagdør Ingen konkurrence, gøre det sammen to og to – evt. passiv deltagelse Tingene/ordene behøver ikke nødvendigvis sættes sammen som de voksne havde forestillet sig Læringsmål Tegn på læring Børnene bliver bekendt med flere ord og begreber Øver udtalen Øver at sætte ord sammen Når børnene bruger flere ord, sammensatte ord og bedre udtale Hvad gør vi Hvem gør hvad Finder rekvisitter – laver evt. en kasse med rekvisitter til sproglege De voksne forklare, viser og instruere

Foto under legen og observere under og efter legen Dokumentation - metode Foto under legen og observere under og efter legen Dokumentation - indsamling