Chat og SMS på den fede måde!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Børns sociale liv med digitale medier
At bruge disse to ord rigtigt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Arbejdsløs.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Set fra sundhedspersonens side
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
En roman af Niels Rohleder
Gælder loven i den virtuelle verden?
De uanstændige Af Leif Panduro Kapitel 1.
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Livet som kristen - det koster -
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Vokse gennem venskab!.
En ganske from historie….
Hold fast, hold ud eller hold igen
En Moderne Saga Frøkongen.
Alkohol, euforiserende stoffer, sløvende medicin
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
forældre og klassens sociale liv.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
»En mand havde to sønner
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Børn og unges sociale liv online
1 Socialrådgiver Rikke Holme Otterup Kommune Unge – Forældre – Skoler – Læge – Sygehus - Andre Opfølgning Fagligt beredskab Kontaktperson Handleplan Kommunalt.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Samson Og Dalila.
Chefen ser fortvivlet på sit ur og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden for at holde et meget vigtigt seminar på en konference som netop.
VELKOMMEN.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Kort gennemgang af begreberne:
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Præsentationens transcript:

Chat og SMS på den fede måde! SSP Fællessekretariatet Chat og SMS på den fede måde! Materialet er opbygget på baggrund af erfaringer indenfor SSP samarbejdet samt på baggrund af: Rapporten ”Chat, chikane og mobning blandt børn og unge” af Cand. Comm. Dorthe Rasmussen og Cand. Jur. Helle Rabøl Hansen og www.sikkerchat.dk af Red Barnet og Det Kriminalpræventive Råd.

Når jeg SMS´er og chatter med vennerne. SSP Fællessekretariatet Når jeg SMS´er og chatter med vennerne. Samtale i klassen om: Hvor mange har mobiltelefon? Hvor mange SMS´er sender I om dagen? 0-10 10-20 20-50 Over 50 Hvor mange af jer mener selv, at I er afhængig af jeres mobiltelefon. (f.eks. Har svært ved at undvære den én dag) Hvor mange i klassen sover med mobiltelefonen tændt? Hvordan chatter man med vennerne – og hvor? Har I nogensinde fået en ubehagelig SMS eller en træls besked på chat. Nævn nogle grimme ord, som man kunne få på en SMS. (skrives op på tavlen) De gode ord kan evt. skrives et andet sted. Hvor mange har den med i skole idag? Praktisk øvelse: Prøv at tage jeres mobil frem. Skriv en meget grim besked til sidekammerat. Dem der ikke har mobiltelefon – skriver beskeden på et stykke papir. Eleverne læser deres modtagne SMS op, og fortæller hvordan de oplever det de har modtaget. Bagefter skal afsenderen give sidekammeraten nøjagtig samme besked – Men i stedet sige det med egne ord, mens afs/modt kigger på hinanden.

Trusler Hvis du truer andre på livet, kan du straffes SSP Fællessekretariatet Trusler Hvis du truer andre på livet, kan du straffes efter straffelovens § 266. -også selvom du evt. bruger mobiltelefonen eller internettet. Trusler.

Straffelovens § 266 Trusler SSP Fællessekretariatet Straffelovens § 266 Trusler Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling straffes med bøde eller fængsel i 2 år. Hvad siger straffeloven om trusler?

Billeder via mobiltelefonen eller internettet. SSP Fællessekretariatet Billeder via mobiltelefonen eller internettet. Hvis du tager et billede uden tilladelse, som er krænkende eller som udstiller private forhold, og viser det til andre, lægger det ud på nettet, eller videresender det pr. mobiltelefon, så overtræder du straffelovens § 264 d. Videregivelse af billeder.

Straffelovens § 264 d Videregivelse af meddelelser og billeder SSP Fællessekretariatet Straffelovens § 264 d Videregivelse af meddelelser og billeder Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Hvad siger straffeloven om videregivelse af meddelelser og billeder?

Trusler og billeder via mobiltelefonen SSP Fællessekretariatet Trusler og billeder via mobiltelefonen Udsæt ikke andre for oplevelser, du ikke selv vil bryde dig om. Det kan godt være, at du ikke mener det, du skriver så alvorligt, men det kan modtageren jo ikke vide. En anledning til, at tale om mobning, trusler, billeder, moral og sprogbrug i forbindelse med chat og SMS.

Kedelige oplevelser Sune - som ikke havde nogen mobiltelefon. Rikke - som havde opgivet at slippe af med sit øgenavn. Jeppe - som hænges ud på nettet. Mette – den nye pige i klassen. Fire historier som indledning til at tale om, hvad en god kammerat er. Sune går i 7. kl. – Tavlen: Sune er en fattigrøv. Lærere siger, at så må han hellere få sig en mobiltelefon. Det får han så, men så tager mobningen rigtig fat, for så har Sune aldrig fred. Rikke går i 7. kl – Rikke Røv. Rikke har vænnet sig til sit øgenavn – siger hun – men hendes kropssprog siger noget andet. (hvad er et øgenavn kontra et kælenavn) Jeppe går i 6. kl – Jeppes familie hænges ud på Jeppes profil, fordi to piger fra klassen har fået fingre i Jeppes adgangskode. ”Jeppe” skriver, at han bliver misbrugt af sin far. Mette går i 6. kl – Mette er ny og to andre piger i klassen fniser hver gang Mette siger noget. Hvad er en god kammerat? De bedste bud fra eleverne kan evt. sættes op på en planche og hænges op i klassen. Hvad er forskellen på mobning og drillerier?

Når jeg SMS´er / chatter med nogen jeg ikke kender. SSP Fællessekretariatet Når jeg SMS´er / chatter med nogen jeg ikke kender. Undersøgelse i klassen: Hvor mange har prøvet at chatte eller SMS´e med nogen man ikke kender? Få eleverne til at fortælle, hvor på nettet man kan chatte. Inden de næste slige evt. vises.

SSP Fællessekretariatet Et eksempel på et webbaseret chatrum. Her forsiden af www.Arto.dk. Den største børnechat i DK med over 500.000 aktive profiler. Gennemsnitsalderen er ca. 15 år. Arto har været udsat for meget kritik, fordi der ikke er kontrol med kommunikationen og billederne på hjemmesiden. Der findes et hav af andre chatrooms. Arto tilbyder også, at alle funktioner betjenes via mobiltelefonen. (Arto D2)

SSP Fællessekretariatet www.ung-net.dk

SSP Fællessekretariatet www.habbo.dk

Kilde: www.sikkerchat.dk SSP Fællessekretariatet www.netstationen.dk Kilde: www.sikkerchat.dk

SSP Fællessekretariatet www.ofir.dk

SSP Fællessekretariatet www.dr.dk/skum/hundeparken

SSP Fællessekretariatet MSN. Programbaseret chatrum. Programmet Messenger skal først downloades. Man giver andre adgang via en mailadr. Kan man chatte på MSN med nogen man ikke kender? Når man har mødt hinanden på www.arto.dk er det ofte på msn at kommunikationen fortsætter.

Hvorfor er det skægt at chatte med nogen man ikke kender? SSP Fællessekretariatet Hvorfor er det skægt at chatte med nogen man ikke kender? Hvor hurtigt kan man få nye venner på chatten? Hvad bliver man spurgt om, som noget af det første? Hvem bestemmer hvornår en chatsamtale afsluttes? Gennemgå spørgsmålene og få eleverne til at komme med deres bud. Under det sidste spørgsmål kan man komme ind på pædofili, forelskelse, seksualitet. Den seksuelle lavalder. Er der noget man skal være opmærksom på, når man chatter med nogen, man ikke kender?

SSP Fællessekretariatet Et visuelt eksempel på en kommunikation, hvor en mand udgiver sig for at være en anden. Han skriver: Hej…..Jeg hedder Pernille og er 13 år. Skal vi mødes?

SMART regler: Sæt grænsen Mød aldrig en chatven alene SSP Fællessekretariatet SMART regler: Sæt grænsen Mød aldrig en chatven alene Afgiv ikke personlige oplysninger Reager og gem beviserne Tal med en du stoler på Red Barnet og DKR har sat nogle regler op, som vi hver især bør videregive til vores børn. SMART-regler: Sæt grænsen Børnene skal vide, at de selv sætter grænsen. Det er derfor vigtigt, at de lærer at mærke efter inden i sig selv, så de ikke lader sig lokke til noget, der føles forkert. Børnene skal lukke ned for computeren eller slukke mobilen, hvis en samtale bliver mærkelig, sexfokuseret eller truende. Mød aldrig en chatven alene Det er vigtigt, at børnene føler, at de kan fortælle dig eller andre voksne omkring sig om bekendtskaber på nettet. Så er der større sandsynlighed for, at børnene inddrager en voksen i overvejelser om at mødes med en chatven e.l. Afgiv ikke personlige oplysninger Det kan ende dårligt, hvis børnene giver en fremmed sit navn, adresse, telefonnummer, email eller et foto. Det er vigtigt, at de lærer ikke at afgive personlige oplysninger. Reager og gem beviserne Hvis børnene oplever en ubehagelig situation, skal de reagere på det. De skal vide, at det er vigtigt at gemme beviserne. Det kan være kopier af chatsamtalen, sms-beskederne e.l.. Disse beviser gør det lettere for dig og evt. politiet at hjælpe. Tal med en du stoler på Mange børn føler ikke, at de kan snakke med deres forældre eller andre voksne om internettet eller mobiler, fordi de voksne ikke ved så meget om det. Det er vigtigt, at børnene føler, at du alligevel godt kan hjælpe, og at du er til at snakke med, hvis de har oplevet noget ubehageligt. Tænk over hvilke billeder du lægger ud på nettet………alle kan se dem. Kilde: www.sikkerchat.dk

SSP Fællessekretariatet Tal med eleverne om, at chatsiderne er en åben bog. Alle kan kigge med. Tal om hvilke billeder og hvilken dagbog vil man have at andre ser?

Historien om Nicolas – fra www.sikkerchat.dk SSP Fællessekretariatet Historien om Nicolas – fra www.sikkerchat.dk Forestil dig, at du var Nicolas – ville du have handlet som ham, eller anderledes? Kunne Nicolas have gættet at John var en voksen mand – hvorfor/hvorfor ikke? Hvad synes du at Nicolas burde eller kunne have gjort, da han aftalte mødet med John – og da han mødtes med ham? Afspil lydoptagelsen fra www.sikkerchat.dk (pigen på 14 år, Nicolas eller Sophie) og gennemgå spørgsmålene med eleverne. Hvordan kan det være at Nicolas stadig kan mærke oplevelsen, når han tænker på mødet med John?

Historien om Sophie – fra www.sikkerchat.dk SSP Fællessekretariatet Historien om Sophie – fra www.sikkerchat.dk Beskriv Sophies forhold til sine jævnaldrende kammerater. Hvorfor kan Sophie i historien godt lide ham, hun chatter med?. Da Sophie opdager hans virkelige alder, hvorfor fortsætter hun så med at chatte med ham? Gør historien færdig. Lav eventuelt to forskellige afslutninger på historien. Afspil lydoptagelsen om Sophie fra www.sikkerchat.dk og gennemgå spørgsmålene med eleverne. Hvordan mener I, at Sophie burde have handlet under hele forløbet? Hvordan kunne Sophie have inddraget SMART-reglerne.

Pjecer: Internetadresser: www.sikkerchat.dk www.livsmodlab.dk SSP Fællessekretariatet Pjecer: Internetadresser: www.sikkerchat.dk www.livsmodlab.dk www.sikkerflirt.dk www.ssp-p41.dk Oversigt over materiale på området. Prøv at vise www.sikkerchat.dk online. Her kan både børn, unge, voksne og professionelle hente mange oplysninger om chat. Pjecerne kan bestilles ved henvendelse til SSP Fællessekretariatet, Mona Stougård, Nørreport 1, 7500 Holstebro, 96101448. Pjecerne kan også downloades fra hjemmesiden: www.ssp-p41.dk.