V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Lærerprofessionen - en definition.
Hvad render vi rundt og laver?
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Relationskompetence – hvad er det?
Ledelse i forskellige retninger
Inklusion og inkluderende processer
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvad er vores kommunikationsmål
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab

T HE SPIRIT IS AROUND US The spirit is around us - like a rainbow around the sun The spirit is around us - like a rainbow around the sunThe Spirit is around us The spirit is around us - like a rainbow around the sun

D EN KOMPLEKSE OPGAVE Samfundsudvikling mod individet (forældreønsker – læreplaner ) • lægevidenskaben og diagnoser • teknologiske udvikling i hverdagen • det multietniske samfund Fællesskab skaber vi sammen

O VENNÆVNTE VILKÅR BETYDER UFATTELIGT MANGE VALGSITUATIONER OG BESLUTNINGER I LØBET AF EN DAG ! Dette kræver en udstrakt grad af: • fokus på kontinuerlig udvikling, refleksion og fællesskab i afdelingspersonalet • Med - og selvledelse af den enkelte medarbejder samt af de respektive personalegrupper

T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI • Samfundet bygger på tillid – eksempler • ydre usikkerhed kan veksles til indre sikkerhed • færre farer - tillid åbner for flere handlemuligheder • når man modtager tillid også mod på at yde tillid. • tillid er induktiv – opfyldt tillid producerer mere tillid

T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Jo større og jo mere tillid, vi har fra forældrene, jo bedre mulighed har vi for at løse vore opgaver I min optik to perspektiver, vi selv kan fokusere på: 1. relationen mellem børn og medarbejdere 1. relationen mellem forældre og medarbejdere

T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Ad. 1: Relationen til børn • relationskompetencer • ledelse af børnegrupper • motivation og mestring

R ELATIONER ER GRUNDSTENEN I UDVIKLING D E TRE R` ER I PÆDAGOGIKKEN I DEN GAMLE OG NYE VERSION Børn klarer ikke deres udvikling selv Udvikling er ikke noget, der alene kommer indefra Identitetsdannelse sker i et samspil i de sociale relationer. Læring har en social og relationel dimension Anerkendelse er et dybt menneskeligt behov

T ILLID SOM KOMPLEKSITETSREDUCERENDE VÆRDI Ad. 2: Relationen til forældrene • kommunikation, information og dialogen er centrale • vi ønsker at møde jer med tillid • tillid åbner for flere handlemuligheder – færre farer • når man modtager tillid også mod på at yde tillid • tillid er induktiv – opfyldt tillid producerer mere tillid

H VEM PÅVIRKER / DANNER BØRNENE ?  Forældre  Professionelle  Vennerne  Medierne

D ET BEDSTE FOR ALLE I ET DAGTILBUD ER DER, HVOR DE VOKSNE TAGER ANSVARET FOR AT BØRNENE OPLEVER :  Nærhed  Glæde  Fællesskab  Læring / fantasi  Duelighed og dygtighed

P ERSPEKTIVER PÅ INKLUSION Vi vil skabe robuste pædagogiske miljøer, hvor vi bringer alle børns ressourcer og holdninger i spil. Vi vil skabe forudsætningerne for, at alle børn kan og vil indgå i åbne, anerkendende og forpligtende fællesskaber - alle børn skal have lige muligheder.

M ÅL FOR FORÆLDRESAMARBEJDET Vi vil skabe konstruktive relationer sammen med forældrene gennem vedkommende og varierende samarbejdsformer. Forældre og dagtilbud indgår i gensidigt forpligtende og vedkommende samarbejde, hvor hver part tager ansvar for børns trivsel og læring og udvikling. Forældrene skal føle sig trygge ved at aflevere deres barn i dagtilbuddet mål

S TRATEGI FOR FORÆLDRESAMARBEJDET Barnets trivsel er det overordnede mål for forældre-personale samarbejdet. Forældrenes opbakning og engagement i personalets arbejde er vigtigt for barnets trivsel. strategi

S TATUS PÅ FORÆLDRESAMARBEJDET Status- og udviklingssamtalerne (SUS) gennemfører vi i alle afdelinger og disse indgår som overgang mellem vuggestue, børnehave og skole. Vi arbejder med at finde lokale metoder ud fra oplægget i SUS materialet fra Aarhus Kommune. Dagtilbuddet arbejder med SUS som en naturlig del af forældresamarbejdet. Status

A NERKENDENDE PÅSTANDE ELLER POINTER, SOM BØR VÆRE STYRENDE, NÅR MAN SKAL SAMARBEJDE OM BØRNS UDVIKLING

P ÅSTAND 1 Intet barn er et problem i sig selv. (Børn kan ikke være et problem, men kan være i vanskeligheder – og når børn er i vanskeligheder har de voksne ansvaret.)

P ÅSTAND 2 Når problemadfærd i dagtilbuddet individualiseres forstærkes problemerne. (Jon Hellesnes)

P ÅSTAND 3 Adfærd som gøres til genstand for opmærksomhed gentager sig.

P ÅSTAND 4 Forældrenes holdninger og aktive deltagelse har betydning for om der bliver tale om inklusion eller eksklusion

P ÅSTAND 5 Det er umuligt at forandre sig, når man er negativt beskrevet

P ÅSTAND 6 Enhver gør sit bedste

P ÅSTAND 7 Børn handler i overensstemmelse med det, der giver dem mest mening

P ÅSTAND 8 Relationen er vigtigere end personen - sagt på en anden måde: Den kontakt I skaber til børnene og den måde I møder børnene på får stor betydning for deres trivsel og udvikling.

P ÅSTAND 9 Led ikke efter skyldige - men tal om hvordan vi i fællesskab løser problemerne.

P ÅSTAND 10 Sproget er som en lygte. Det vi taler om er det vi bliver i stand til at se. (Wittgenstein)