Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer - afdelingsbestyrelserne og det boligsociale samarbejde Per Faurby, boligsocial koordinator i KAB Per Faurby, boligsocial koordinator i KAB
Det skal vi tale om Hvad er afdelingsbestyrelsens roller og opgaver i det boligsociale samarbejde? Hvad er boligorganisationens roller og opgaver? Hvordan får man som beboer og afdelingsbestyrelse indflydelse på den boligsociale helhedsplan? Hvordan skaber man et godt samarbejde om indsatsen og forebygger konflikter?
Tendenser, der udfordrer beboerdemokratiet Kommunerne vil sidde med til bords, når helhedsplanerne skrives Farvel til de små helhedsplaner – nye helhedsplaner for hele bydele eller kvarterer Skærpede krav fra Landsbyggefonden til helhedsplanerne - stadig flere beslutninger træffes allerede i planlægningsfasen Færre ‘frie midler’ – Landsbyggefondens tilskud er bundet til konkrete aktiviteter Professionalisering af det boligsociale arbejde – på godt og ondt
Mange nye samarbejdspartnere Helhedsplanens fornemste opgave er at få mange forskellige lokale ressourcer til at arbejde sammen Eksterne ressourcer Fysiske ressour- cer Beboernes egne ressourcer Frivillige fore-ninger Institu- tioner i området
De tre centrale samarbejdspartnere Afdelings-bestyrelse(r) Bolig-organisation(er) Kommune
To hurtige spørgsmål til jer Hvad er afdelingsbestyrelsens vigtigste roller i det boligsociale samarbejde? Hvilke beslutninger er det især vigtigt, at afdelings- bestyrelsen har indflydelse på?
Helhedsplanens tilblivelse og gennemførelse Udarbejdelse af helhedsplan Gennemførelse af helhedsplanen Varig forankring af indsatsen Prækvalitions-ansøgning Hvilke aktiviteter skal videreføres, når helheds- planen slutter – og af hvem? Detailplanlægning af indsatsen. Hvem skal have ansvar og kompetence for de enkelte aktiviteter? Hvordan justerer vi, hvis indsatsen ikke fungerer? Hvordan kommuni- kerer vi undervejs? Hvorfor er det nødvendigt med en boligsocial indsats? Hvilke problemer skal indsatsen løse? Hvilke indsats- områder ønskes prioriteret? Hvor mange penge forventes indsatsen at koste? Hvordan skal ind- satsen gennemføres? Hvilke konkrete aktiviteter skal gennemføres? Hvad er målet med den enkelte indsats? Hvordan skal arbejdet organiseres? Detaljeret budget
Konkretisering af helhedsplanens aktiviteter Landsbyggefondens krav: Hvad er det konkrete mål med aktiviteten – hvilken virkning skal aktiviteten have? Hvad vil vi gøre – skridt for skridt – for at nå målet? Hvad er succeskriterierne, og hvordan vil vi måle, at vi lever op til dem? Hvad er de vigtigste milepæle? Hvilke ressourcer skal indgå i aktiviteten? Hvad skal der ske med aktiviteten, når helhedsplanen er slut?
Typisk organisering af en boligsocial helhedsplan Styregruppe Projektgruppe Projektsekretariat
Indflydelse på to forskellige niveauer Strategisk Udførende Overordnede prioriteringer Ressourcer Principper Den praktiske gennemførelse
Samarbejdet om den boligsociale indsats – gode råd Skab på forhånd en tydelig ansvars- og kompetencefordeling Styregruppen Projektsekretariatet Projektgrupper/arbejdsgrupper Eventuel følgegruppe Formuler spillereglerne i kommissorier og forretningsordener
Hvad er styregruppens vigtigste opgaver Sikre helhedsplanens fremdrift og retning i samarbejde med projektlederen Godkende budgetter og føre tilsyn med, at budgettet holdes Levere ressourcer, beslutninger og mandat til projektledelsen Koordinere i forhold til andre projekter og aktiviteter i området Håndtere konfliktsituationer, når projekter og aktiviteter kommer på tværs af andre interesser Godkende kommissorier for projektgrupper m.fl. Godkende kommunikationsplan Godkende statusrapporter og handleplaner
Gode råd om arbejdet i styregruppen Forhold jer til styregruppens kommissorium - er styre- gruppens ansvar og kompetence klart beskrevet? Sørg for at udstyre afdelingsbestyrelsens medlem af styregruppen med beslutningskompetence Informér løbende jeres bagland og sørg om nødvendigt for opbakning til vigtige beslutninger i styregruppen Tag eventuelt initiativ til faste formøder med projektlederen eller boligorganisationens repræsentant i styregruppen Foreslå, at styregruppen jævnligt, f.eks. en gang årligt, evaluerer sit eget arbejde Tag opgaven alvorligt – vær velforberedt!
Tak for nu