Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Danske Forsamlingshuse
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Erfaringer fra felten – det lykkes når vi samarbejder Med udgangspunkt i nogle konkrete projekter sættes der spot på vigtigheden af konstruktiv dialog.
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Risici for SAPA-projektet
Fra innovation til projektudvikling
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forbedringstavlen – er et must
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Boligkontoret Danmark
Styring af styregrupper
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Hvad er mål/resultat (output)?
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Den gode projektansøgning
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Ledelse i forskellige retninger
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Risikoanalyse (case 2) Hvorfor risikoanalyse
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Sådan nedsættes følgegrupper . . .
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Vision 1- Lejerbo Herning
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer - afdelingsbestyrelserne og det boligsociale samarbejde Per Faurby, boligsocial koordinator i KAB Per Faurby, boligsocial koordinator i KAB

Det skal vi tale om Hvad er afdelingsbestyrelsens roller og opgaver i det boligsociale samarbejde? Hvad er boligorganisationens roller og opgaver? Hvordan får man som beboer og afdelingsbestyrelse indflydelse på den boligsociale helhedsplan? Hvordan skaber man et godt samarbejde om indsatsen og forebygger konflikter?

Tendenser, der udfordrer beboerdemokratiet Kommunerne vil sidde med til bords, når helhedsplanerne skrives Farvel til de små helhedsplaner – nye helhedsplaner for hele bydele eller kvarterer Skærpede krav fra Landsbyggefonden til helhedsplanerne - stadig flere beslutninger træffes allerede i planlægningsfasen Færre ‘frie midler’ – Landsbyggefondens tilskud er bundet til konkrete aktiviteter Professionalisering af det boligsociale arbejde – på godt og ondt

Mange nye samarbejdspartnere Helhedsplanens fornemste opgave er at få mange forskellige lokale ressourcer til at arbejde sammen Eksterne ressourcer Fysiske ressour- cer Beboernes egne ressourcer Frivillige fore-ninger Institu- tioner i området

De tre centrale samarbejdspartnere Afdelings-bestyrelse(r) Bolig-organisation(er) Kommune

To hurtige spørgsmål til jer Hvad er afdelingsbestyrelsens vigtigste roller i det boligsociale samarbejde? Hvilke beslutninger er det især vigtigt, at afdelings- bestyrelsen har indflydelse på?

Helhedsplanens tilblivelse og gennemførelse Udarbejdelse af helhedsplan Gennemførelse af helhedsplanen Varig forankring af indsatsen Prækvalitions-ansøgning Hvilke aktiviteter skal videreføres, når helheds- planen slutter – og af hvem? Detailplanlægning af indsatsen. Hvem skal have ansvar og kompetence for de enkelte aktiviteter? Hvordan justerer vi, hvis indsatsen ikke fungerer? Hvordan kommuni- kerer vi undervejs? Hvorfor er det nødvendigt med en boligsocial indsats? Hvilke problemer skal indsatsen løse? Hvilke indsats- områder ønskes prioriteret? Hvor mange penge forventes indsatsen at koste? Hvordan skal ind- satsen gennemføres? Hvilke konkrete aktiviteter skal gennemføres? Hvad er målet med den enkelte indsats? Hvordan skal arbejdet organiseres? Detaljeret budget

Konkretisering af helhedsplanens aktiviteter Landsbyggefondens krav: Hvad er det konkrete mål med aktiviteten – hvilken virkning skal aktiviteten have? Hvad vil vi gøre – skridt for skridt – for at nå målet? Hvad er succeskriterierne, og hvordan vil vi måle, at vi lever op til dem? Hvad er de vigtigste milepæle? Hvilke ressourcer skal indgå i aktiviteten? Hvad skal der ske med aktiviteten, når helhedsplanen er slut?

Typisk organisering af en boligsocial helhedsplan Styregruppe Projektgruppe Projektsekretariat

Indflydelse på to forskellige niveauer Strategisk Udførende Overordnede prioriteringer Ressourcer Principper Den praktiske gennemførelse

Samarbejdet om den boligsociale indsats – gode råd Skab på forhånd en tydelig ansvars- og kompetencefordeling Styregruppen Projektsekretariatet Projektgrupper/arbejdsgrupper Eventuel følgegruppe Formuler spillereglerne i kommissorier og forretningsordener

Hvad er styregruppens vigtigste opgaver Sikre helhedsplanens fremdrift og retning i samarbejde med projektlederen Godkende budgetter og føre tilsyn med, at budgettet holdes Levere ressourcer, beslutninger og mandat til projektledelsen Koordinere i forhold til andre projekter og aktiviteter i området Håndtere konfliktsituationer, når projekter og aktiviteter kommer på tværs af andre interesser Godkende kommissorier for projektgrupper m.fl. Godkende kommunikationsplan Godkende statusrapporter og handleplaner

Gode råd om arbejdet i styregruppen Forhold jer til styregruppens kommissorium - er styre- gruppens ansvar og kompetence klart beskrevet? Sørg for at udstyre afdelingsbestyrelsens medlem af styregruppen med beslutningskompetence Informér løbende jeres bagland og sørg om nødvendigt for opbakning til vigtige beslutninger i styregruppen Tag eventuelt initiativ til faste formøder med projektlederen eller boligorganisationens repræsentant i styregruppen Foreslå, at styregruppen jævnligt, f.eks. en gang årligt, evaluerer sit eget arbejde Tag opgaven alvorligt – vær velforberedt!

Tak for nu