©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at.
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Anette Schjødt Thorsen
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Velkommen.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
Relationer – børn og voksne
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Relationer – børn imellem
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Workshop Motivation og fokus på målet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Gruppevejledning på tæt hold
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Sådan bruger du præsentationen
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det hedder altså ikke damp”. Del filmen op i to dele med en pause i midten. Det kan være godt at gennemgå listerne ”Min ADHD profil” og ”Mine ADHD styrker” i fællesskab på slides. Det er vigtigt at slutte af med styrkerne – så deltagerne går fra kurset med en god følelse, og ikke med så meget fokus på alt det, der er svært for dem. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

3. kursusgang, grøn Velkommen Tegninger af Amalie Bohr Emne: ADHD hos voksne og min egen ADHD ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Siden sidst Er der nogen af jer, der har tænkt over nogle af de ting, vi talte om sidst? Er der noget, I kan genkende hos jer selv? ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Dagen i dag Dagen i dag   1 Opsamling siden sidst og introduktion til dagen (10 minutter) 2 Film: et liv i kaos (30 minutter) 3 Pause (10 minutter) 4 5 6 Diskussion om filmen og min egen ADHD profil (20 minutter) 7 Opsamling og afrundning ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Det vigtige er, hvordan vi tænker om og forstår os selv og hinanden Når vi kan se, at et menneske har vanskeligheder, tager vi automatisk hensyn og sætter vores krav og forventninger derefter Når vi ikke kan se vanskelighederne, kommer vi let til at tillægge motiver og stille krav og forventninger, der ikke er realistiske ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk ADHD er usynligt Derfor har vi ofte urealistiske forventninger. Når vanskelighederne kommer til udtryk, mødes mennesker med ADHD ofte med bebrejdelse eller manglende forståelse. Måske oven i købet skæld ud. ”Så tag dig dog sammen” – ”stop det der!” Det kan køre et menneske helt ned ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Den måde, vi tænker om og forstår os selv og hinanden, har stor betydning for, hvad vi kan gøre Den måde du tænker på, ligger til grund for din forståelse og dermed for dine handlinger. Hvis en person eksempelvis er ordblind, så beder vi ham ikke tage sig sammen. Omgivelserne ved, at han har brug for en særlig undervisning for at lære at læse Vi tænker, at han gerne vil lære at læse, men at det er svært for ham ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Den måde vi tænker og forstår på, har stor betydning for, hvad vi kan gøre En stor udfordring – meget går bag om ryggen på os. Hvordan tænker vi om andre? Hvordan tænker vi om os selv? Når vi ved, at noget er svært for en person, så er det naturligt for os, at møde ham med forståelse. Den samme forståelse gælder os selv, når vi ved, at noget er sværere for os end for mange andre. Hvordan kan vi tænke om os selv og andre på en anerkendende måde? ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Mennesker gør det godt, hvis de kan….. …..hvis de ikke kan, må vi finde ud af, hvad der kommer i vejen for dem, så vi kan hjælpe ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

To alternative filosofier to forskellige syn på mennesker Mennesker gør det godt, hvis de vil, hvis de ikke vil, må vi få dem til at ville (motivere, belønning, trusler og straf) Mennesker gør det godt, hvis de kan, hvis de ikke kan, må vi finde ud af, hvad der kommer i vejen for dem, så vi kan hjælpe

Hvis vi tænker: Mennesker gør det godt, hvis de vil.. Betyder det, der ikke går godt, at de ikke vil gøre det godt. At de eksempelvis vil andre det dårligt. Derfor må vi få dem til at ville. De skal tage sig sammen (bebrejdelser, belønning, straf, trusler) – værktøjskassen er begrænset. Denne tænkning er forbundet med skyld ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Hvis vi tænker: Mennesker gør det godt, hvis de kan.. Betyder det, der ikke går godt, at det er svært for dem. At noget kommer i vejen for dem. Så må vi finde ud af, hvad der er svært for dem, hvad der kommer i vejen for dem, så vi kan hjælpe dem. Denne tænkning giver et væld af redskaber og værktøjer og dermed muligheder. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Film – 30 minutter ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Et liv i kaos Hvad tænker I om filmen? Forskelle og ligheder på de 4 personer? Er der noget, I kan genkende? Husk at række hånden op OBS: skriv kursisternes navne op på et whiteboard, efterhånden som de markerer og slet navnet, når de taler. Så kan alle se, hvornår det er deres tur. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Min egen ADHD Selvom voksne med ADHD er meget forskellige, er der nogle særlige udfordringer, de ofte møder. ADHD-foreningen har forsøgt at samle nogle af disse udfordringer i en liste: ”Min egen ADHD-profil”. Der er også nogle positive udsagn, som ofte kendetegner mennesker med ADHD. Her som en liste: ”Mine ADHD- styrker”. I får udleveret listerne, og så gennemgår vi dem fælles. Kryds af, når der er noget i kender. OBS: gennemgå listen på overhead, så kursisterne har mulighed for at stille spørgsmål undervejs. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Min egen ADHD-profil Det er svært for mig at give udtryk for de vanskeligheder, jeg har. Jeg har svært ved at styre mit temperament Jeg er meget impulsiv Jeg er føler mig gennemgående stresset OBS: dette er bare de første fire udsagn. Du finder resten på www. adhd.dk ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Makkerøvelse Sæt jer sammen 2 og 2 og gennemgå jeres ADHD profillister. Prøv at forklare hinanden, hvordan det kommer til udtryk, når I har krydset en udfordring af. Prøv at se efter forskelle og ligheder både i forhold til, hvad I har afkrydset og i forhold til, hvordan det kommer til udtryk hos jer. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Mine ADHD-styrker Jeg er kreativ og god til at finde på Jeg er god til at kaste mig ud i nye ting Jeg er sjov at være sammen med – ikke kedelig Jeg tænker hurtigt og kan tage hurtige beslutninger OBS: dette er bare de første fire udsagn. Du finder resten på www. Jb-cps.dk ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opsamling og afrunding Er der spørgsmål? Er der løse ender, der skal samles op? Hvordan har dagen været? De næste kursusgange vil omhandle selvindsigt, selvværd og selvtillid Til næste gang: Tænk over områder, hvor jeres selvtillid er lav og områder, hvor jeres selvtillid er høj Tak for i dag ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk