Medicinpædagogik set fra et brugerperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Og hvordan man håndterer den.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
UCC Genvej til Viden 3. Oktober 2012
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Menneskets fald og genoprejsning
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Smileyen, som fik en ven.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Mindre grimt, tak.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Browny og Peli´s store Eventyr.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Børn og unge med handicap siger deres mening
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Den barmhjertige samaritaner
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Det Gode Tværsektorielle Møde.
Præsentationens transcript:

Medicinpædagogik set fra et brugerperspektiv Udviklingskonsulent og Mb’er Poul Erik Svenningsen Center for Boområdet Aarhus Kommune

Medicinpædagogik og recovery - to sider af samme sag ”Ønsket giver ”viljen” glød, indhold, fantasi, det barnligt legende, friskhed og fylde. ”Viljen” giver ”ønsket” modenhed og myndighed. Uden ”ønsket” tappes ”viljen” for livsblod og bærekraft og dør let hen i selvmodsigelser.” (Irvin D. Yalom, Ibid) Ønsket – ”et mål for recovery” bør være udgangspunktet for medicinpædagogiske overvejelser

Når borgeren ”bliver udsat for” en behandling/indsats De referencer for behandling og støtte man har de pågældende steder, hvor borgeren søger behandling/bliver visiteret til, er afgørende for den indsats der bliver sat i værk Nogen gange er borgeren heldig og får den rette indsats Andre gange står borgeren magtesløs og må affinde sig med valget mellem en behandling, han/hun ikke ønsker eller ingenting Kvaliteten af indsatsen bliver usammenhængende, og kan i værste fald give en ”lag på lag effekt”, af mere eller mindre traumatiske hændelser Symptomerne fra disse traumatiske hændelser bliver ofte set som en del af sygdomsbilledet (diagnosen) Borgerens egne erfaringer og referencer (medicinhistorie) bliver ikke undersøgt og inddraget Borgere med en sindslidelse er i overvejende grad ”ydre styrede” (locus of control), hvilket betyder, at de har en tendens til at gøre sig afhængige af andre (Irvin D. Yalom) Udtræk af egne erfaringer med ”at blive udsat for” en behandling – senest i 2009 (ref. fra egen medicinhistorie udarbejdet som ”semiforskning”, på basis af journaler og subjektive oplevelser, koblet sammen med teori)

Medicinpædagogikken bør ”stå på” et solidt fagligt og evidensbaseret fundament Psykotiske/neurotiske reaktioner (syndromer) kan ses som tilpasningshæmmende forsøg på at mestre angst. Psykopatologi opstår i kraftfeltet mellem personens angst og hans eller hendes angst-bekæmpende forsvar (Irvin D. Yalom) Hvilken indsats skal der til for at skabe udviklings- og tilpasningsfremmende mestring (behandling og psykosocial rehabilitering)? Hvilken mestring er det medicinen skal understøtte (Lars Thorgaard)? Hvilke mål (mestring) skal være nået for at man kan stoppe med medicinen? Hvordan registrerer man medicinens virkning (rating scales), set ift. mestring og recovery? Hvordan vurderer man bivirkninger set ift. muligheden for mestring og recovery? Overordnet set, hvilket mål for recovery (”ønsket” i handleplanen) er det indsatsen, herunder medicinen skal understøtte? Undersøgelser viser, at når borgeren ønsker og tror på en behandlingsform, så kan der opstå en synergieffekt (placebo) mellem behandlingen (medicin) og troen på at det virker (Robert Dilts) Hvis man bygger medicinpædagogikken, eks. alternativer til medicin og selvadministration, ovenpå en uhensigtsmæssig og udokumenteret behandling/støtte, så vil det sjældent fungere

Fra borgeren der bliver udsat for en indsats, til borgeren der kvalificeres til at vælge en indsats Borgeren selv er den eneste der er gennemgående (centrum for erfaringer/medicinhistorie), og som møder forskellige behandlere og omsorgspersoner, der hver især tænker ud fra deres egne referencer Hvordan sikrer man, at de erfaringer borgeren bærer rundt på, inddrages, mhp at sikre den mest hensigtsmæssige behandling og støtte (undgå fejl og ”lag på lag effekt”), frem for at det er skiftende behandleres/omsorgspersoners referencer der er afgørende? Hvordan sikres det, at borgeren opnår viden og kompetence til, at vælge den mest hensigtsmæssige indsats, på et givet tidspunkt (psykoeducation, undervisning)? Hvordan sikres det, at borgeren udvikler sig fra at være ”ydre styret” til at blive ”indre styret”. Dvs., udvikler evnen til at mærke sig selv, tro på sig selv, vælge og handle derudfra og stille krav. Kort sagt, udvikle personlig integritet og autonomi? Hvordan sikres det, at medarbejderne udvikler sig fra i overvejende grad, at have en omsorgs- og støtte rolle til, at i højere grad at have en faciliterende konsulent rolle ift. borgeren? Vigtig spørgsmål og temaer som medicinpædagogikken/psykoeducation bør svare på. Og sluttelig medarbejderens rolle.

Medicininterview med midaldrende mand tilknyttet et botilbud, der får rigtig meget medicin ”Altså han er bedre vidende. Det er han selvfølgelig også, men han åbner munden meget med de der bedre vidende, og det synes jeg er træls….Og da jeg kom her, også da jeg var der nede i xxx og xxxxx, da har jeg for mange år siden sagt til mig selv, jeg kan ikke mere, jeg vil ikke mere. Så jeg tager bare de tabletter de giver mig, og så må vi se hvor lang tid det går.” Prøver du nogen gange at forberede dig med mødet med psykiateren? ”Nej.” Kunne du forestille dig at gøre det? ”Nej.” Det, ville ikke hjælpe noget? ”Nej.” Forestiller du dig at du med tiden skal skære lidt ned på medicinen, eller forestiller du dig at du skal have den resten af dine dage, eller gør du dig ingen tanker om det? ”Det gør jeg mig faktisk ingen tanker om, jeg tager en dag af gangen.” Eksempel på en (stærkt ”ydrestyret”) borger der nærmest helt har resigneret ift. selvbestemmelse og egen medicin

Medicininterview med kvinde sidst i 50’erne, tilknyttet et botilbud ”Jeg har fået medicin her siden jeg blev indlagt første gang (1971).” Det samme? ”Ikke det samme, men jeg har skiftet med det, og fået mere eller mindre.” Er det antipsykotisk medicin? ”Ja så vidt jeg ved.” Har du regelmæssig kontakt med en psykiater, eller… sygeplejerske? ”En sygeplejerske, jeg kan ikke holde ham ud.” Hvorfor? ”Jeg ved det ikke, han skræmmer mig.” Lytter han ikke på hvad du siger? ”Jeg ved ikke hvad det er for noget det hele. Jeg kan ikke lide at holde møde med ham.” Jeg kan huske dengang jeg var ude og snakke med dig til jeres husmøde, så sagde du at du havde en mistanke om at din medicin gav angst? ”Ja, det er rigtig”. At du får angst af medicinen, hvordan har du fundet ud af det? ”Ja, det er et godt spørgsmål, det er en bevidsthed når jeg tager det der medicin, det provokerer mig på en eller anden måde.” Det provokerer dig at skulle tage medicinen? ”Ja, det kan man godt sige.” Og det giver lidt angst? ”Nej, ikke, jo det provokerer mig lidt , at skulle tage det der medicin, og det frembringer angst på en eller anden måde.” Eksempel på en (”ydrestyret”) borger der ”bare” har fået medicin hele sit lange liv med sygdom, og som er forvirret/uafklaret/uvidene omkring det.

Medicininterview med en ung kvinde, der har diagnosen skizofreni , og som er tilknyttet både et botilbud og et behandlingsprogram ”Og så sluttede det af med, at de sagde, at jeg skulle have Abilify igen, fordi det sagde de, at, det tog man ikke på af. Så tog jeg det, men det blev jeg helt vild træt af. Selvom de siger, at det bliver man frisk af, men det gjorde jeg ikke. Jeg blev helt tvær og gik op og sov. Jeg blev helt vild træt. Og så tænke jeg bare, ikke ret lang tid efter, at jeg gider ikke at have det der medicin mere. Jeg vil gerne se hvordan det er at være uden medicin. Og det sagde jeg så til min behandler, og det synes hun var en dårlig ide.” Hvad siger hun så nu, hvor der er gået noget tid? ”Hun siger, at, hun siger ikke så meget, hun ved godt at jeg er stædig. Hun har ikke noget at sige. Hun har prøvet i et halvt år, over et år faktisk, at få mig til at tage medicinen.” Eksempel på en (”indrestyret”) borger, der insisterer på at mærke sig selv og sine behov, men som bliver overladt i et tomrum af mangel på støtte i hendes beslutninger omkring medicin. Iflg. Johan Gullberg, Dynamisk Psykiatri, er det absolut faglig forsvarlig det hun gør.

Medicininterview med ung kvinde, der har diagnosen skizofreni, og er tilknyttet et botilbud Du administrerer altså ikke selv medicinen? ”Jo, det plejer jeg at gøre for en uge ad gangen, men jeg kludrer lidt i det, så nu har de taget medicinen, og så skal de se at jeg tager det. Fordi, jeg har det der med, at jeg helst ikke vil have så meget medicin, vil helst se om jeg kan undvære det. Fordi, jeg synes, det er fedt, at jeg kan have det godt, at have gået en hel dag uden at have tage mine piller. Men, det bider sig selv i halen, for det er ikke den dag der er problemet, der er om en uge at konsekvensen viser sig.” Fra en case udarbejdet ud fra ovenstående medicininterview Bundlinjen rent medicinsk er altså nu, at xxx får to antidepressive præparater, to antipsykotiske præparater, et middel mod bivirkninger og et benzodiazepin som pn. medicin – altså 5 forskellige medicinpræparater, hvoraf de antipsykotiske præparater er i rimelig store doser. Eksempel på en (stærkt ”ydrestyret”) borger som gør sig afhængig af sine omsorgspersoner, og som i øvrigt er meget bange for at være alene. Derfor også et eksempel på en borger, der ønsker alle symptomer fjernet med medicin, som er glad for sin diagnose, der giver adgang til medicinen, og hvor Sundhedsstyrelsens anbefalinger ikke bliver overholdt.