Rengøring på arbejdspladsen – trivsel og sikkerhed Problemer – Udfordringer - Løsninger Rådet for Bedre Hygiejne: Seminar 4. april 2013 Rengøringsproblemer i det daglige Rengøringsproblemer på længere sigt Udvalgte eksempler fra dagligdagen (!) Adfærdsregulering – gode eksempler Skybrud og regnvejrshændelser – et nyt indsatsområde Forventningsafklaring – hvordan? Rengøringsplanlægning i dagligdagen Svend-Erik Hermansen, Arbejdsmiljøkonsulent HK/Privat – www.arbejdsmiljøportalen.dk
Rengøringsproblemer i det daglige For lidt - og forkert - rengøring Manglende ”opdragelse” af brugerne (!) Dårlig eller manglende rengøring risikerer at gøre medarbejderne syge Oprydning er en daglig mangelvare….. Lysarmaturer og ventilationsanlæg Gulvtæpper eller det, der ligner….. Ledningskaos Sammenhængen med tung luft, varme og støj
Rengøringsproblemer på længere sigt Besparelser er normalt ikke vejen frem ”Diagnoser” og planlægning foretages ikke altid – i tide Tages der højde for årets skiftende vejrlig? Støv, skidt og dårlig luft bliver en ”naturlig” del af dagligdagen Manglende handling
Udvalgte eksempler fra dagligdagen (!) Snesjap og dårligt vejr stiller store krav Manglende oprydning forringer dagen Madpakkespisning oveni computeren….. Dårlig hygiejne i køkken og på toiletter Papirbunker hæmmer rengøringen…..
Skybrud og regnvejrshændelser – et nyt indsatsområde Hvad gør man ved oversvømmelser og det, der ligner? Vandfyldte kældre skal ikke tømmes af menige medarbejdere Stillingtagen til hvad, hvem og hvor skal indarbejdes i den daglige drift som et scenarie Kunne noget måske med fordel fjernes fra kælderafsnittene?
Adfærdsregulering – gode eksempler Overtøjet har ikke plads på kontoret Det er ikke godt nok at blive vaccineret mod influenza – alle skal (også) sørge for at vaske hænder flere gange om dagen…. Ansvaret for køleskabsindholdet er normalt ikke rengøringsassistentens…..
Forventningsafklaring – hvordan? Brugerne i det daglige skal inddrages konkret Arbejdsmiljøorganisationen skal inddrages – evt. via en særlig Arbejdspladsvurdering (APV) Rengøringsassistenten skal aldrig skældes ud... Foretag et egentligt ”rengøringseftersyn” Synlig handling hjælper på det meste Et fælles medejerskab letter løsningerne
Rengøringsplanlægning i dagligdagen Brug vejledningsmateriale før stillingtagen til (ny) standard Brug resultaterne fra APV`en Find hjælp og vejledning også på www.arbejdsmiljøportalen.dk En skriftlig og detaljeret rengøringsplan er nødvendig Følg op – også når der ikke er klager!