Aktionslæring – Om læring i Action Labs

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching …en introduktion
Advertisements

Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?
Ledelse af forandringer
Chris Argyris f
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Kompetenceudvikling på KU
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Projektlederens rolle(r)
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Kultur- og branchestudier
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Magtteori I 7. September 2005.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Niveauer for læring i organisationen
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Den lærende organisation
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Strategisk kommunikation og muséer
Regional Director – Mikael Raunsgaard Olsen. FASE 1 Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig.
Digital forandringsledelse
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Digital forandringsledelse
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Aktionslæring – Om læring i Action Labs Real life and close up Forretningsdrevet aktionslæring på 100 timer Hvordan skaber vi mulighed for meningsfuld refleksion? Anne Mette Arnkjær og Lotte Svalgaard – Action Lab A/S

Lotte Svalgaard Uddannet cand. psyk. fra Københavns Universitet i 1995. Baggrund som ekstern konsulent hos SHL Danmark og intern lederudviklingskonsulent i den finansielle sektor. Siden 2001 selvstændig organisationspsykolog med kernekompetencerne coaching, assessment, organisations- og lederudvikling. Ekstern lektor og supervisor på MPO (Master i Organisationspsykologi). Associeret coach og konsulent på IMD, Lausanne. Tidligere senior partner i Action Lab A/S. Nu erhvervs PhD studerende. 2

Større fokus på aktionslæring i en organisatorisk sammenhæng Reg Revans (1907 – 2003) – faderen til aktionslæring Større fokus på aktionslæring i en organisatorisk sammenhæng “Action Learning is a proces for working on important business problems or opportunities, in diverse teams, to both improve the business and develop the participants.” Yury Boshyk, founder of the Global Forum on Executive Development and Business Driven Action Learning Revans basale forskrifter for aktionslæring*: When the velocity of change exceeds the velocity of learning, we are in trouble Learning = Programmed instruction + Questioning insight as a way to accelerate learning The problem or issue to be addressed by the action learning team is always real The familiar versus the unfamiliar No designated leader Action needs to be balanced by reflection * Boshyk & Dilworth, 2010 3

En reel strategisk udfordring Hvad er aktionslæring? Læring er centreret om behovet for at finde en innovativ løsning på et reelt problem. Udvikling af individ og gruppe er lige så vigtigt som at finde en løsning på problemet. En synlig og social proces der kan føre til organisatoriske ændringer – struktureret bottom-up involvering i en defineret ramme. En reel strategisk udfordring Talent identification Udvikling af individ Udvikling af gruppe Competence Business Development Development 4

Samtidig fokus på produkt og proces – “double task” Action Lab – som et eksempel på en struktureret ramme for aktionslæring Samtidig fokus på produkt og proces – “double task” Eksempler på proces fokus: Rammesætning af “den gode begyndelse” Prioriteret tid til refleksion hver morgen (fokus: individ, gruppe og organisation) Faciliterede team sessioner – hvor teamet reflekterer i.f.t. deres samarbejdsproces, modtager konsulentsystemets observationer og hypoteser samt aftaler indsatsområder To individuelle feedback sessioner undervejs i programmet Struktureret ramme for refleksion i.f.t. personlig, gruppe og –organisatorisk læring umiddelbart før programmets afslutning Individuelle refleksions- og feedback samtaler efter programmet 5

Formålet med morning roll calls er at: Plads til refleksion – en afgørende ingrediens i aktionslæring Formålet med morning roll calls er at: Afdække og fastholde individuelle refleksioner og læringer Formålet med teamoptimeringen er at : Afdække og fastholde gruppens refleksioner og læringer Dele konsulentsystemets observationer og refleksioner Invitere til kritisk refleksion i.f.t. gruppens proces Lytte til samt coache gruppen i.f.t. at de opnår klarhed om hvad der er vigtigt for dem i.f.t. vejen frem 6

Formålet med den individuelle feed-back er at : Plads til refleksion – en afgørende indgrediens I aktionslæring Formålet med den individuelle feed-back er at : Dele konsulentsystemets observationer og refleksioner Tune in, stay with, act on, move on… Lytte til samt coache den enkelt så de opnår klarhed om hvad der er vigtigt for dem i.f.t. vejen frem (Incl inddragelse af nærmeste leder, HR Partner etc) Living Leadership Leading happens between people Leading is shaped by the context People are most efficient, when they bring themselves to leading. (Binney, Wilke, Williams 2005) 7

4. Del individuelle svar rundt om bordet Flow I refleksionscirkel-metoden 6. Fælles opsamling 1. Hvad tager du med dig efter gennemgangen af Action Lab Intensive? (1-2 ting) Ingen rigtige eller forkerte svar Lyt Undgå at afbryde 5. Gruppediskussion 2. Giv tid til refleksion 4. Del individuelle svar rundt om bordet 3. Skriv dine egne noter 8 8

Plads til refleksion – vi ved jo godt det er vigtigt… (Men - ) hvad gør vi? ”When people - who have a high need for achievement – have an extra half hour of time or an extra ounce of energy, they’ll un consciously allocate it to activities that yield the most tangible accomplishments”. (Clayton Christensen: How to measure your life?) Reflection: Careful thought, or an idea or opinion based on this. Thinking quietly about something. (Longman Dictionary of Contemporary English) 9

? Kolbs læringshjul Argyris’ double loop Forstyrrelse Læring Tryghed Plads til refleksion – hvornår opstår læring… Plads til refleksion – hvornår opstår læring… Kolbs læringshjul Argyris’ double loop Forstyrrelse ? Læring Tryghed Refleksion 10 10 10

Irrationelle, ubevidste forestillinger om organisation og hovedopgave Over og under overfladen i et Action Lab En veldefineret opgave – en væsentlig forretningsudfordring af strategisk betydning Deltagere: Nøgle personer som er udvalgt på grundlag af aftalte kriterier Succes kriterier som fokuserer på ”double task” Tid og aktiv involvering fra topledelsen, opfordring ”hvad ville I gøre i.f.t. x, y, z, hvis I var i vores rolle” – autorisering til at tage ledelsesperspektivet Målrationelt felt* Hovedopgave Mission, vision, succes kriterier Struktur, funktioner herunder formelle roller og ressourcer In- put Out- put Det emotionelle felt* Irrationelle, ubevidste forestillinger om organisation og hovedopgave Fantasier og følelser Uformelle roller Eksempler på typiske dynamikker under overfladen: Frygt for inkompetence og fiasko Autoritetstab som følge af ny rolle Frygt for eksponering Søskendedynamikker, herunder rivalisering og jalousi – i teamet og mellem teams Forsvarsmekanismer Laveste fællesnævner * Se Visholm, 2004 samt Bonnerup og Hasselager, 2009 11

Spørgsmål, refleksioner og erfaringer Hvordan kan vi blive stadigt bedre til at skabe motivation til at se den dobbelte opgave? Hvad er jeres spørgsmål, refleksioner og erfaringer? 12

2. Bølge: Både og… I parallelitet 3. Bølge: Dobbelt opmærksomhed… Et muligt svar: 3. bølge? 1. Bølge: Enten eller… 2. Bølge: Både og… I parallelitet 3. Bølge: Dobbelt opmærksomhed…

Hvorfor er mindful ledelsesadfærd vigtig adfærd? Mindful ledelse er vigtigt for at kunne: Arbejde med det ”der er” Undgå kognitive genveje i kompleksitet Undgå emotionelle genveje i turbulens

Mindfuld adfærd I: fleksibelt respons Den mindfulde tilstand: Hjælper os til mindre afhængighed af konceptualisering Reducere kognitiv sårbarhed over for reaktiv respons Hjælper til mindful bearbejdning frem for automatisk bearbejdning

Mindfuld adfærd II: Intra og inter

Hvad er jeres spørgsmål, refleksioner og erfaringer? Hvordan skaber vi mulighed for meningsfuld og nødvendig refleksion i en verden, der forandrer sig stadig hurtigere? Hvad er jeres spørgsmål, refleksioner og erfaringer? 17