Omskrivning med ”to do”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
En efterårsdag på en bænk
Udsagnsordets/verbets bøjning
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Communications Awareness
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, 2008 Трети урок — 3. Lektion четвъртък в 10:10-10:55 часа Erik Thau-Knudsen.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Introforløb i grammatik
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
”To have”.
Sproglige finurligheder
Gerundium og Perfektum
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dansk 1. klasse.
NA-ADJEKTIVER Rosu ni yūmei na hito ga takusan imasu.
Komma Sådan sætter du komma.
PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo
Hvornår bruger man hvad?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Hans eller sin?.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Kapitel 8 En repetition.
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
Magtteori I 7. September 2005.
Web question answering Is more always better? (Artikel 14)
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Delprøve 1, december 2011.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Kommakursus ”light”.
….at være eller …… …… ikke at være.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Introduktion.
Hvor kreativt kan du bruge din viden og tænke om alkohol?
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Modalverber Mådesudsagnsord. Poder (ue) at kunne, måtte Soler (ue)at pleje (at gøre) Querer (ie)at ønske, ville, at have lyst til Deber at burde, at skulle.
Besøget hos Hanne Her er nogle billeder, I kan vise børnene og snakke om, hvad I ser.
At bruge disse to ord rigtigt
Tryk på F5-tasten for at starte!
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
SOME eller ANY START
Præsentationens transcript:

Omskrivning med ”to do” Spørge på engelsk Omskrivning med ”to do”

Make a question For at forstå de næste billeder, er det nødvendig at forstå lidt grammatik. Er stoffet bekendt kan du gå let henover disse billeder og gå til billed

Make a question Grammatisk forudsætning: Jeg bor her – find verbet/udsagnsleddet (O) x O ved at spørge med ”jeg” find grundledde (x)t ved at spørge ”hvem” + udsagnsleddet (bor) Du skal vide, at udsagnsord/verber bøjes i navnemåde + tider

Make a question Navnemåde – nutid – datid at bo bor boede (svagt bøjet) to live live(s) lived ”S” i nutid sættes på i 3. pers ental (han, hun, den, det) Find ud af, hvilken tid udsagnsleddet/verbet står i!

How to make a question Jeg bor her - - ”bor” er udsagnsleddet/verbet og står i nutid Jeg boede her - - ”boede” er datid

Make a question udsagnsordet/verbet: at gøre – to do To do i nutid To do i datid 1. person ental - I do 2. person ental - you do 3. person ental - he does she does it does 1. person flertal – we do 2. person flertal – you do 3. person flertal – they do 1. person ental I did 2. person ental you did 3. person ental he did she did it did 1. person flertal we did 2. person flertal you did 3. person flertal they did

Make a question Bekræftende sætning Spørgende sætning Jeg bor her I live here Hun bor here She lives here Hun boede her She lived here Bor jeg her? Do I live here? Bor hun her? Does she live here? Boede hun her? Did she live here Regel: udsagnsleddet bestemmer tid og person for brugen af ”do” – efterfulgt af udsagnsleddet i navnemåde.

Make a question en spørgende sætning skal altid indeholde et støtte udsagnsord (hjælpeudsagns ord eller et mådesudsagnsord) Mådesudsagnsord can/could I can swim may/might You/he may smoke Must/must You must not smoke shallshould we shall overcome Will/would they will be here tomorrow + navnmåde Hjælpe udsagnsord: to have to be to do

Make a question Hvis der findes et hjælpeudsagns ord eller et mådesudsagnsord i sætningen omskrives med ”to do”