E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Online kollaborativ undervisning
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Real Kompetence Vurdering
Undervisningsplanlægning
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Velkommen til. Hvor er jeg? BasismodulerModul 1 Skal det være … Sådan?
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Hvorfor vil jeg bruge video i min undervisning?. Baggrund  Undervisning med video i 1980’erne Naturvidenskab – fysiologi – medicin  Video som læringsredskab.
De store underviser de små ved hjælp af it.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Aktivering af studerende vha. Student Response Systems (SRS) - to små cases DUEL forår 2013.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Digital skriftlig- og mundtlighed
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Workshop Sund By Netværket
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Centre for IT-Intelligent Energy Systems for Cities Årsmøde CLEAN 22. Maj 2015 (Al)Fred Heller Vice Centerleder CITIES Lektor DTU Byg
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Gør dig parat til at stemme TEKST 1 2 Internet 1 2 Twitter 1 2 Afstemningen er anonym Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Gør dig parat til at stemme
Gør dig parat til at stemme
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Digital læring og undervisning
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Academic Information Seeking
Sådan bruger du Shakespeak
Academic Information Seeking
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Præsentationens transcript:

E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU FLUID, 4. juni 2013

Disposition Om LearningLab DTU E-læring på DTU – hvorfor? Toolbox – formål, eksempler og next step E-læringsværktøjer i brug på DTU 04.06.2013

Om LearningLab DTU LearningLab DTU’s formål er at inspirere og støtte DTU's undervisere, studerende og ledelse i den løbende kvalitetsudvikling af uddannelser, undervisning og læring på DTU. E-læringskonsulenternes rolle: Inspirere, rådgive og støtte underviserne i at bruge e-læring til understøttelse af de studerendes læring Udvikle toolbox - webbaseret værktøjskasse: http://toolbox.llab.dtu.dk/ mm. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” 04.06.2013

Hvad er e-læring? ? 04.06.2013

Hvad er e-læring? E-læring er undervisning og læring understøttet af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) E-læring er ikke en særlig slags læring Begrebet e-læring har mange medbetydninger og brugen af begrebet er ikke konsistent 04.06.2013

Hvorfor e-læring på DTU? Teknisk universitet - hvordan hænger det sammen med tavle og kridt? Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab. Ofte en bottom-up tilgang til initiativer indenfor e-læring  vis efterspørgsel fra underviserne. 04.06.2013

Hvorfor e-læring på DTU? De digitalt indfødte studerende forventer det - MÅSKE… Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab. 04.06.2013

Hvorfor e-læring på DTU? Gode pædagogiske værktøjer Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab. 04.06.2013

Hvorfor e-læring på DTU? Hjælp til at løse nogle af de udfordringer, underviserne møder Der findes ikke en samlet strategi for e-læring på DTU, så dette er udtryk for tanker og erfaringer i LearningLab. 04.06.2013

Udfordringer i undervisningen – et udvalg… De studerende forbereder sig ikke (nok) Store hold hvor de studerende bliver ”passive” tilhørere Differentiering af undervisningen når de studerende har forskellige faglige forudsætninger (bl.a. pga. bredere optag) Studerende på flere lokationer giver behov for bro mellem det analoge og digitale læringsrum Det er vanskeligt at opnå transfer mellem teori og laboratorieøvelser - kogebogsproblematikken Svært at følge de studerendes faglige udvikling 04.06.2013

Toolboxen Beskrive og anmelde it-værktøjer til brug i undervisning / læring Der findes værktøjer, der kan hjælpe underviserne med at imødegå disse udfordringer E-læringsværktøjer og –løsninger bliver brugt rundt omkring på DTU LearningLab har en holdning til, hvordan e-læring bruges bedst muligt 04.06.2013

Toolboxen Foreslå brug og cases Give eksempler på hvordan e-læring støtter undervisning & læring 04.06.2013

Toolboxen Give underviserne mulighed for at dele viden og erfaring 04.06.2013

Tour de Toolbox Åbn Toolbox 04.06.2013

Toolboxen – next step Opbygges med udgangspunkt i undervisernes behov Fokus på ”den gode pædagogiske brug” af e-læringsværktøjer Indebærer måske casebaseret indgang/søgning 04.06.2013

And now for something completely different… 04.06.2013

Eksempel: digitale afstemningsteknologier Engagere de studerende i læringsaktiviteter (tænke, samarbejde, diskutere, formulere egen holdning) og dermed skabe bedre læring Live-teste de studerendes forståelse af et gennemgået emne Digital afstemning giver mulighed for: Anonymitet Statistik til udvikling af undervisning 04.06.2013

Gør dig parat til at stemme; hav din telefon klar! www.shakespeak.com Gør dig parat til at stemme; hav din telefon klar! Denne præsentation er indlæst uden [ProductName] plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free-download/. Internet 1 2 TEKST 1 2 Twitter 1 2 Afstemningen er anonym 04.06.2013

Hvilket af disse e-læringsværktøjer er bedst til at motivere de studerende til at forberede sig til undervisingen? Korte videoer (fx en demonstration eller case) Foreslæsning på video Online multiple choice quiz Pencast Andet e-læringsværktøj # stemmer: 0 Lukket Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøgwww.shakespeak.com. Internet Denne tekst boks vil beskrive de forskellige måder at sende beskeder på. TEKST De gældende forklaringer vil blive indsat, når du starter en session. Twitter Det er muligt at flytte, ændre størrelse og modificere udseendet af denne tekst boks. 04.06.2013

Hvilket af disse e-læringsværktøjer er bedst til at motivere de studerende til at forberede sig til undervisingen? A. B. C. D. E. Korte videoer (fx en demonstration eller case) Foreslæsning på video Online multiple choice quiz Pencast Andet e-læringsværktøj 20,0% 40,0% 60,0% 80,0% 100,0% Vi vil nulstille disse resultat eksempler, så snart du starter din session og dit slide show. I mellemtiden er du velkommen til at ændre dine resultaters udseende (f.eks. farver). Lukket Internet Denne tekst boks vil beskrive de forskellige måder at sende beskeder på. TEKST De gældende forklaringer vil blive indsat, når du starter en session. Twitter Det er muligt at flytte, ændre størrelse og modificere udseendet af denne tekst boks. Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak plug-in. Vil du downloade plug-in gratis? Besøgwww.shakespeak.com. 04.06.2013

Eksempel: korte videoer Hjælp til dem, der ikke har det grundlæggende på plads – fælles ”baseline” Gå i dybden med et emne ud over hvad der er tid til i undervisningen Gøre cases levende og nærværende Forberede praktiske øvelser Tilbud ud over læsning Korte videoer giver mulighed for: Instruktion og procesbeskrivelse (lab-øvelse i podcastkanal) Demonstration og detaljer 04.06.2013

Eksempel: pencasts og digital håndskrift Uddybning af pensum for de der ønsker det Enkel multimedieoverlejring af pensum Digital håndskrift giver mulighed for: Gennemgang af stof, der bedst beskrives via håndskrift og audio 04.06.2013

Andre værktøjer Coursera – MOOCs / online undervisning Online quiz – fx proprofs.com Online samarbejdsværktøjer – fx fildelingsværktøjer som Dropbox eller Google Docs Speaket PowerPoint – fx lavet via Adobe Presenter Elektroniske møderum – fx Adobe Connect eller skærmdelingsværktøjer Screencasts / tutorials – fx lavet via Jing Digitale tavler / tablet pc’er el.lign. – fx Wacom pads og Open Sankoré Simulationsprogrammer Streamede forelæsninger Wikier / blogs M.fl.… 04.06.2013

Kontaktinformation 04.06.2013