Beplantning i åbent land

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OM AT STOPPE TABET AF BIOLOGISK MANGFOLDIGHED
Advertisements

Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Kørekort og højresving
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Autoværn.
Konferencen Lokalisering af golfbaner i Danmark Bæredygtig planlægning af golfbaner Plan- og proceskonsulent Morten Weile COGITA.
Belysning René Brodersen.
Trylleskoven Strategisk Miljøvurdering og Forundersøgelser vedr. natur Solrød Kommune, 30/
Om projektet Projektet er en tværgående, tematiseret opsamling af viden fra mange af CBV’s projekter Projektet løber frem til 2011 I dagens sammenhæng:
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Skolereform august 2014………………
Skitseprojektering: tilskudsordninger
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
1 Naturbørnehavens græsserlaug. 2 Hvad er et kogræsserlaug.
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Naturskoven af i dag Hvorfor denne opgave! Forskellige skovtyper
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Grundejerforeningernes indlæg Borgermøde 10. juni 2008 vedr. lokalplan 507 for boliger ved den gamle højskole i Himmelev.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Fremtidens Landskaber på Nordfjends
6. Marts 2010Banen – Strategi & Tanker v. Thomas Jepsen VELKOMMEN.
27 AUGUST 2014 FRA VVM-REDEGØRELSE TIL UDBUD 1 Fra VVM-redegørelse til udbud (og udførsel) MILJØVURDERINGSDAG’ AUGUST 2014, KØBENHAVN.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Praktisk bekæmpelse af kæmpebjørneklo
Oplæg d Ved Peter Kjøngerskov og Rune Carlsen.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Nymindegab 23. okt Afgræsning og planlægning af denne m.v.
Lederkonference 2007 Oplæg om genoptræning V/konsulent Maj-Britt Winther KL´s kontor for social- og sundhedspolitik.
Regler om drift af naturarealer
Planlægning i kystnærhedszonen Byudvikling Lovforslaget om nye sommerhus- områder.
Naturplaner på ejendomsniveau
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Flora og insekter i økologiske og konventionelle hegn Marianne Bruus 1, Knud Tybirk 2 og Erik Aude 2 Danmarks Miljøundersøgelser 1 Terrestrisk Økologi.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
Natur, miljø og landbrug Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet Fokusgruppen Miljø og Trafik 25. Februar 2003.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Miljøplanlægning og forvaltning Miljøplanlægning 1. Kursusgang Mandag den 12/
Kort Signaturer Løbskortet
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Læhegn og beplantninger i landskabet. Hvorfor og formål Funktion Opbygning Vedligeholdelse.
Læhegn og beplantninger i landskabet. Hvorfor og formål Funktion Opbygning Vedligeholdelse.
Insulinpumpe behandling og sygdom. Hvad er vigtigt at vide:
Læhegn og beplantninger i landskabet.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Beplantninger i landskabet.
SUF - gevinstrealisering
Hvor og hvordan sker ulykken?
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Kryds og rundkørsler.
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Naturfag.
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Historier fra verdens ældste monarki
Planlægning og forberedelse af sprøjtearbejdet sikrer, at der kan tages de nødvendige forholdsregler til at minimere risikoen for at forurene omgivelserne.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Den glade skole på bjerget.
Klar til smart vækst / GATE21
Læhegn og beplantninger i landskabet.
Præsentationens transcript:

Beplantning i åbent land Æstetik, sikkerhed og praksis

Historie Middelalderen: Kun vejtræer langs kongevejene OBS: Afstandskrav grundet frygt for røvere 1793: Den store Vejforordning Plantning af vejtræer langs hovedlandevejene Skygge til heste og fodgængere Vejen tydeliggøres (mørke, sne og tåge) 1900-tallet: Hestevogne skiftes ud med biler Stigende uheld mod vejtræer => utryghed 1950’erne: Vejtræerne fældes (ingen genplantning) 1970’erne: Æstetikken inddrages i planlægningen 1980: Første vejregel om beplantning Sikkerhedszone indføres (3 m)

Overvejelser i planlægningen Hvilken effekt ønskes der? Understrege / sløre vejens forløb Kulturpræg eller naturpræg? Karakteristiske historiske forhold Landskabelige træk Lokale flora- og faunapræferencer? Pasning og pleje af beplantningen? Sikkerhedsmæssige forhold? Fremme trafiksikkerheden Risiko for påkørsel Tidshorisont (ofte 20 – 50 år)

Overvejelser i planlægningen

Beplantningstyper Allé Trærækker Arkitektonisk element Kronerne vokser sammen Danner en ”løvtunnel” Især ved herregårde / slotte Vanskelig langs trafikerede veje Trærækker Følger vejens kurver Kronerne udvikles hver for sig Optisk ledning: Understregning af vejforløb

Beplantningstyper Trægrupper / enkeltstående Lund Skulpturel / orienterende virkning Markerer f.eks. tilstødende veje, frakørsler m.m. Lund Større samling træer med sammenhængende kronetag Ofte som læplantning omkring vandhuller, gårde og haver Karakterfuld beplantningsform ved veje

Beplantningstyper Levende hegn Buske Karakteristisk element i hele det danske kulturlandskab Tæt bevoksning => linje i landskabet Lævirkning langs cykelstier Kræver minimal pasning Hjemsted for mange fugle og smådyr Buske Optræder i utallige former i landskabet Stor arkitektonisk mulighed Stor sikkerhedsmæssig fordel Åbne landskab: For små til at stå alene

Beplantningstyper Græs Blomster Store græsmarker / langs vejene Levesteder for mange dyr Kræver vedligehold langs vejene Oversigtsforhold Vejens afvanding Blomster Ekstra farverig udsmykning langs vejene Flotte oplevelser for bilisterne

Sikkerhedsforhold Tabel over udviklingen i antallet af trafikdræbte i landzone (1986 – 1996) Dræbte ved træpåkørsler udgør en voksende andel af de trafikdræbte!

Sikkerhedsforhold Ulykker mod påkørte træer på hoved-landeveje i Vestsjællands Amt (1988-92) Fællesnævner: Halvdelen af påkørslerne sker uden for sikkerhedsafstanden (3 m)

Beplantning ved nyanlæg af veje Afstanden mellem køresporskant og faste genstande (norm)

Beplantning ved eksisterende veje Gamle (bevaringsværdige) vejplantninger: Sikkerhedsmæssig og æstetisk vurdering Beplantningen blivende hvis ingen sikkerhedsrisiko Hvis sikkerhedsrisiko: Evt. afværgeforanstaltninger Hastighedsbegrænsning Kantafmærkning Overhalingsforbud Autoværn Skiltning Belysning Reflekser Ny beplantning ved eksisterende vej: Æstetisk og funktionel indpasning i omgivelserne Trafiksikkerheden må ikke forringes

Fremtidens vejplantninger Beplantning og hastighedsdæmpning designet i en helhed

Anbefalet litteratur Spørgsmål?