Ung i DK - muligheder og risici

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Bokstav børn.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
”Nå, hvordan gik det så lige i det virtuelle rum i dag
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børns omsorgssituation og trivsel
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unges sociale liv online
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Center for Selvmordsforskning Travellers i Folkeskolen Sårbare unge med dansk og anden etnisk baggrund (Støttet af Egmont Fonden)
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Mød Aalborg Universitet
marts 2011 Unge og Rusmidler Trine Ry, leder af Stofrådgivningen i København.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Damer og herrer er så og så fede… Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash? Hvordan finder man en ny mor og venner, der ikke ryger hash?
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Ung i DK - muligheder og risici Center for Ungdomsforskning Medlemskonference 2008 d. 31. marts på DPU Ung i DK - muligheder og risici Jens Christian Nielsen  jcn@dpu.dk Center for Ungdomsforskning  www.cefu.dk

Mediebillede 1: Unge som problem Danske unge har europarekord i druk Randers Amtsavis 26. juli  2007 SSP slår sniffer-alarm: Unge tror det er normalt at sniffe Århus Stiftstidende 26. okt. 2007 Pokerboom smadrer unges liv Ugebrevet A4  23. jan. 2007. Livsfarlig leg: Unge springer ud foran tog Berlingske Tidende  21. jan 2007. Unge piger presses til sex (Politiken 22. maj 2007) Helt unge prostituerer sig (Jyllands Posten 27. nov. 2007) Flere unge piger skader sig selv MetroXpress 11. maj  2007 Fedmeepidemi blandt unge Jyllandsposten 31. jan 2008

Mediebillede 2: Unge som ideal Ungdommelighed dyrkes Ikke sjovt at være en del af ældrebyrden Dyrkelse af den unge smukke krop Reklame og mediers påvirkning

Unges egne beskrivelser af de største udfordringer og problemer i deres liv? Lektier og eksamener Lotte 15 år Studie: Skal jeg flytte til København eller Odense Sebastian 17 år Skolen og tanken om, at jeg i en alder af 16 skal bestemme, hvad jeg vil resten af mit liv Fie 16 år Føler ikke jeg udvikler mig, jeg står stille, jeg keder mig Anne 17 år Få tid til alt det jeg vil Abelone 17 år Jeg bliver mobbet fordi jeg er kraftig. Camilla 15 år Jeg har ikke råd til det samme tøj som mine klassekammerater. Malene 16 år At jeg har svært ved at få venner. Niels 14 år

Højt at flyve, dybt at falde? Karakteristika ved danske unge i dag: Gerne vælge selv & stå på egne ben, men usikre på fremtiden Uddannelse er nødvendigt Generation Fremtidsplan Performative Forbrugere MeWe’er Det samplede ungdomsliv Uddannelsesvalget fylder meget Sårbare – identitet selv finde mening og svar Venner er ekstremt centrale – en del ensomme og det er måske værre i dag end tidligere? Når det er blevet Dit eget liv, så kan det også nemt blive Din egen fiasko

Unges fritidsliv De fleste unge har et aktivt og varieret fritidsliv Fald i andelen af unge der går til faste aktiviteter Det traditionelle foreningsliv oplever nedgang Fremgang for ekspressive aktiviteter - dans, rollespil teater, musik Fritid er ikke kun fri tid – lektier, kvalificering, pligter Mange danske unge har fritidsjob og penge til forbrug Samvær med venner og familie i hjemmet 90 pct. har eget rum Fester og byture Alder har stor betydning for de unges fritidsliv Yngre: Forældreindflydelse  Ældre: Selvstændigt ansvar

Venskaber i centrum for ungdomslivet Jeg har tre bedste veninder. Vi er nærmest sådan et firkløver. Og vi har det altid godt sammen, og vi har det sjovt sammen, og vi støtter hinanden 100 pct., og vi har respekt for hinanden, og vi kan stole på hinanden – og det synes jeg, er rigtig, rigtig vigtigt. Og efterhånden har de været mine veninder i lang tid, og jeg tror på, at det holder. Det håber jeg. Sine 14 år Venner skal passes og plejes Gode sociale relationer og netværk til jævnaldrene er meget vigtigt

Unges virtuelle fritidsliv Multimediegeneration - Lektier på pc, radio tændt og sms tikker ind De fleste har profiler på nettet Generelt kompetente mediebrugere Elektroniske medier er vigtig del af unges søgeproces, men unge stiller krav til den virtuelle kommunikation Netadgang på eget værelse År/Alder 10-12 13-15 2004 22 29 1998 2 8 Unge med egen mobiltelefon Fritiden er en online-kultur. I skolen er det forstyrrelse. Det stiller krav til fritidslivets institutioner. År/Alder 10-12 13-15 2004 66 90 1998 1 6

Opmærksomhed om unges virtuelle fritidsliv og trivsel er vigtigt Værelse ikke længere rum for uformel social kontrol Internettet og mobiltelefonens relative anonymitet skaber nye muligheder for afprøvning af identitetsroller og fortrolighed, men også rum for utryghed og mistrivsel Virtuelt mobning, trusler og overgreb må håndteres med alvor Jeg blottede mig på webcam for en dreng som siger han er 14 (ved ikke om det er sandt) … Jeg er nu bekymret for at han lægger det ud på nettet. Jeg ved ikke hvorfor jeg gjorde det. Jeg tror at det føltes som om jeg var smuk, når han skrev at jeg var lækker og så noget … jeg ved at det nok var forkert. Caroline 13 år

Unges risikoadfærd og mistrivsel 12-17-årige den seneste måned Alle 12-13 14-15 16-17   At ryge 18 2 19 37 Drikke alkohol 47 12 52 83 46 Blive mobbet 5 7 4 6 Mobbe andre 3 Følt sig ensom 26 24 29 34 At føle sig nedtrykt eller deprimeret 31 35 22 39 Transition Kilde: Youth and Gambling (2008), Upubl.

Men ikke alle unge har samme sociale muligheder for det gode fritidsliv Ikke alle danske unge har eget værelse og samme mulighed for samvær i hjemmet. Oftere problem for etniske minoritetsunge Ikke alle har råd til det rigtige tøj og de kommercielle fritidsaktiviteter Udsatte unge har ofte dårlige sociale netværk og relationer Går til få eller ingen organiserede fritidsaktiviteter Store forskelle i gruppen af udsatte, f.eks. dyrker meget få etniske minoritetspiger sport Fritidsaktiviteter kan være en oase for udsatte unge, men aktiviteterne kan ikke stå alene, det er venskaber og sociale relationer i disse, der har betydning Se fx litteraturstudie fra SFI (Karen Margrethe Dahl 2007)

Unges relationer til voksne Det bedste ved at være dig: At jeg har en god lærer der lytter til mine problemer Det største problem: Mine forældre 9 ud af 10 oplever at forældrene har tid til dem i hverdagen 3 ud af 4 oplever at de kan tale med forældrene om personlige problemer  Portvagter ↔ Unge voksne Refleksive rolleforventninger til voksne Om de voksne i klubben Carl: Det er meget godt at sådan nogen er unge, for jeg tror godt de kan forstå os. Troels: De er fra en nyere tid. De kan bedre forstå problemerne og de kan bedre forstå end hvis de var helt voksne.

Hvem går unge til, hvis de har personlige problemer Alle 12-13 14-15 16-17   Mine venner 58 50 63 62 49 67 Mine forældre 78 64 68 Andre voksne fx lærer, pædagog læge, psykolog etc. 7 9 6 5 5 pct. 4-5 ved ikke Søskende – en del Kæreste – få Andre boomer dog senere for pigerne Kilde: Youth and Gambling (2008), Upubl.

Unges behov for sikkerhedsnet Skab muligheder for gode relationer til voksne Der har blik for både uddannelses- og ungdomslivet – og dets krav, udfordringer og problematikker Der har blik for at unges sociale samvær og liv er velfungerende Der har interesse for den enkeltes liv og problemer – og tør reagerer når de oplever tegn på mistrivsel Arbejd pædagogisk med at styrke unges Selvværd og trivsel Sociale kompetencer og netværk Virtuelle mestring og risikobevidsthed Kompetenceafklaring og -afklaringspres

Tak for opmærksomheden