Velkommen til generalforsamling i

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Konference om reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse CBS - den 13. april 2010.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Generalforsamling Codan A/S 5. april  Et godt år •Vækst i bruttopræmier på 3,3 % •Combined ratio forbedret med 0,7% •Resultat efter skat på
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Koncernchef i Tryg Vesta Group
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Topdanmark Informationsmøde 1. november 1999.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Futures og optioner på Københavns Fondsbørs
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Februar 2007 GENERALFORSAMLING 2007 side 1 af 4 Vi har igen i år fornøjelsen at indkalde til den Ordinære Generalforsamling i DIN Grundejerforening I år.
Topdanmark Årsregnskab Financial highlights 2000 Overskud på mio. kr. trods orkan- reservering på 490 mio. kr. Resultatet på mio.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Februar 2008 GENERALFORSAMLING 2008 side 1 af 4 Vi har hermed fornøjelsen at indkalde til den Ordinære Generalforsamling i DIN Grundejerforening I år fremlægger.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2005 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2004/2005 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2004 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2003/2004 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
1 Velkommen til Generalforsamling Dagsorden Ledelsens beretning om selskabets virksomhed Forelæggelse af årsrapport 2007/08 og koncernregnskab.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Athena IT-Group Stiftet i 1995 Optaget til Handel på Nasdaq OMX First North siden medarbejdere i Danmark og Tyskland Forretningsområder:  IT-Outsourcing.
v/Leif Jensen Formandens beretning Første hele år som ejendomsinvesteringsselskab EUR 150 mio. investeret i tyske ejendomme Organisation opbygget Fund.
Topdanmark januar - september november 2001.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Topdanmark Marts Highlights Overskud på 408 mio.kr. efter overførsel af 81 mio.kr. til udjævningshensættelser Resultat før goodwill, skat og overførsel.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Topdanmarks resultat for 1. halvår 2002 Michael Pram Rasmussen.
1 Topdanmarks resultat for kvartal Dagsorden Udvikling i resultatet Skadeforsikring Livsforsikring Tilbagekøbsprogram Forventninger til.
Finansiel vurdering af investeringer
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
Nye genetiske parametre for ydelse Anders Fogh og Kevin Byskov.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Kvalitetsfondsbyggeri i Region Hovedstaden
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
NYHEDSBREV Årgang 6, Nummer 1, marts 2009 Bestyrelse Formand Jesper Holm, Bernstorfflund Allé 15, 2920 Charlottenlund, Kasserer Michael Ørnø,
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Underoverskrift her 1 Koncernfinansdirektør Jesper Ovesen Forelæggelse.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Skadesforsikring.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Præsentationens transcript:

Velkommen til generalforsamling i 01.01.2005 Velkommen til generalforsamling i Navn • Arrangement

Bestyrelsens beretning Overskudsdisponering 01.01.2005 Bestyrelsens beretning Årsrapport Overskudsdisponering Side 2 Navn • Arrangement

TrygVesta aktien - kursudviklingen siden børsnoteringen 01.01.2005 TrygVesta aktien - kursudviklingen siden børsnoteringen 10% IPO rabat blev indregnet i kursen øjeblikkeligt +65% siden børsnoteringen Danske forsikrings-selskaber har overgået C20 Indekset i perioden 30.03.2006 Navn • Arrangement

Aktionærsammensætningen marts 2006 – excl. Tryg i Danmark Geografisk fordeling Investor typer Over/under 2.500 aktier I alt er der 22.400 navnenoterede aktionærer, som samlet repræsenterer 94,75% af kapitalen Kilde: Aktiebogen – Aktiebog Danmark 30.03.2006

Resultat og egenkapitalforrentning 2001 -2005 Teknisk resultat Egenkapitalforrentning 30.03.2006

01.01.2005 Navn • Arrangement

Årsrapport 2005 Stine Bosse, CEO 01.01.2005 30. marts 2006 Navn • Arrangement

Solid fremgang – styrkelse af position 01.01.2005 Året kort fortalt Solid fremgang – styrkelse af position Ord. resultat 2.913 mio. DKK forbedret med 861 mio. DKK Forsikringsdriften 2.053 mio. DKK forbedret på 353 mio. DKK Afkast af investeringer 1.681 mio. DKK forbedret med 478 mio. DKK Combined ratio 89 - forrentning af egenkapital på 28% efter skat Præmievækst på 2,9% - fra 15.266 mio. DKK til 15.705 mio. DKK Markant resultatfremgang i de tre primære forretningsområder 30.03.2006 Navn • Arrangement

Resultatet 2005 i tal 2005 2004 Mio. DKK Bruttopræmier 15.705 15.266 01.01.2005 Resultatet 2005 i tal 2005 2004 Mio. DKK Bruttopræmier 15.705 15.266 Præmier f.e.r. 14.739 13.620 Erstatningsprocent 72,0 69,3 Nettogenforsikringsprocent 0,1 4,7 Omkostningsprocent 16,9 17,1 Combined ratio 89,0 91,1 Operating ratio 87,2 89,1 Forsikringsteknisk resultat 2.053 1.700 Investeringer 888 378 Andre indtægter/udgifter -28 -26 Resultat før skat 2.913 2.052 Resultat efter skat 2.097 1.421 30.03.2006 Navn • Arrangement

Storskader og stormskader 01.01.2005 Storskader og stormskader Udgifter til storm og vejrlig skader over normalår i 2005 som følge af stormen i januar Brutto 800 mio. DKK over niveauet i 2004 og netto 66 mio. DKK højere Udgifter til storskader tæt på et normalår i 2005 45 mio. DKK under niveauet i 2004 Brutto storm- og vejrlig skadeudg. Samlede brutto-storskadeudgifter Normalt niveau 2005 30.03.2006 Navn • Arrangement

Erstatningsudvikling Erstatningsprocent efter genforsikring 30.03.2006

Omkostningsudvikling Omkostningsprocent 30.03.2006

De tre forretningsområder 01.01.2005 De tre forretningsområder Effekt af indsatser slår fortsat igennem i resultaterne Teknisk resultat forbedret på tværs af forretningsområder Privat & Næringsliv begunstiget af lave erstatningsprocenter Dansk forretning påvirket af januarstorm God balance i indtjeningen fra Danmark og Norge Resultatbidrag Teknisk resultat 30.03.2006 Navn • Arrangement

Highlights 2005 Kundetilfredshed og loyalitet på højt niveau To store vejrligsskader – storm og flom Nordisk partnerskabsaftale med Nordea forlænget til 2010 Nye kundekoncepter succesfuldt introduceret i Norge Ny autotarif i Danmark Beslutning om at entre det svenske marked i 2006 30.03.2006

Forretningsområderne 01.01.2005 Forretningsområderne 30.03.2006 Navn • Arrangement

Privat & Erhverv - Danmark

Privat & Erhverv - Danmark 01.01.2005 Privat & Erhverv - Danmark Høj vækst og stærk indtjening Vækst på 5,6 % Indeks 2,4% Prisstigning 1,2% Organisk vækst 2% Fornyelsesprocent fra 84,4 til 85,0 Øget markedsandel Godt resultat på trods af januarstormen 30.03.2006 Navn • Arrangement

Privat & Erhverv Danmark 01.01.2005 Privat & Erhverv Danmark God lønsomhed trods stormen Erstatningsprocenten 5,8 point højere Januarstormen påvirkede erstatningsudviklingen med ca. 11,3 point før genforsikring og 1,4 point for egen regning Flad til faldende skadefrekvens Fald i gennemsnitlige skader på bil – stigende på villa Fokus på eksisterende kunder og salg Bruttoerstatnings- og omkostningspct. 104,9 99,8 93,2 89,8 30.03.2006 Navn • Arrangement

Privat & Næringsliv Norge

Privat & Næringsliv Norge 01.01.2005 Privat & Næringsliv Norge Positive tegn efter ny prisstruktur 4,4% vækst Vækst i lokal valuta på 1% Indeks 1,1% Prisstigning 0,6% Realvækst -0,7% Fornyelsesprocent 83,0 til 83,7 Erstatningsniveau reduceret for nye kunder Meget tilfredsstillende erstatningsniveau 30.03.2006 Navn • Arrangement

Privat & Næringsliv Norge 01.01.2005 Privat & Næringsliv Norge Høj lønsomhed og grundlag for styrket fokus på kunderne Erstatningsprocent på fortsat meget lavt niveau Kun begrænset påvirkning af skybruddet i Bergen i september Lavt erstatningsniveau Lav skadefrekvens for bil- og husforsikring Faldende erstatningsniveau på nye kunder Meget lavt niveau for ejendomsbrande Få storskader – men én Property-skade på NOK 27m Stigende antal skader behandles over telefonen Omkostningsprocenten 0,4 point ned Effektivitet og investeringer i salgsaktiviteter og kundeservice Bruttoerstatnings- og omkostningspct. 104,4 98,6 83,2 83,1 30.03.2006 Navn • Arrangement

Industri

Meget tilfredsstillende resultat 01.01.2005 Industri Gode resultater efter nødvendige tiltag Negativ udvikling i præmier skyldes: Flyforsikring Fuld effekt af nettopriser Højere selvrisici Meget tilfredsstillende resultat 30.03.2006 Navn • Arrangement

Industri Lønsomhed forbedret 01.01.2005 Industri Lønsomhed forbedret Meget tilfredsstillende underliggende erstatningsudvikling Meget positiv udvikling i den norske forretning bl.a. som følge af tiltag inden for personskadeområdet Januarstormen påvirker erstatningsprocenten med 2,7 procentpoint før genforsikring og 0,3 procentpoint for egen regning Omkostningsprocenten 0,3 procentpoint lavere Trods lavere præmieniveau Fokus på effektiviseringer Synergier Bruttoerstatnings- og omkostningspct 108,9 100,7 94,6 92,4 30.03.2006 Navn • Arrangement

Nye Markeder Udrulning af lønsomt bankassurancekoncept 01.01.2005 Nye Markeder Udrulning af lønsomt bankassurancekoncept Finland: Bruttopræmier DKK MM Entre på nye markeder, eks. Finland og Sverige uden væsentlige “greenfield”-omkostninger. Nordea Partnerskabsaftale Produkter indledningsvis branded i Nordeas navn Muligheder for at realisere yderligere vækstpotentiale gennem udvikling af direkte distributionskanaler Finske udvikling på sporet Langsigtet mål for markedsandel på privatmarkedet er 8 % Vækst 44% Danish GAAP IFRS TrygVesta Bankassurance i Finland 30.03.2006 Navn • Arrangement

Kunder Stærke brands i Norden 01.01.2005 Kunder Stærke brands i Norden Leverer løsninger frem for blot økonomisk kompensation Aktivt at optræde som tryghedsleverandør Styrke loyalitet Det sagde kunderne i Seest, da vi spurgte dem om de vil anbefale Tryg som forsikringsselskab til venner og kollegaer 10 er ”Helt sikkert” 30.03.2006 Navn • Arrangement

EPSI benchmark Norden Tilfredshed og loyalitet - privatkunder 01.01.2005 EPSI benchmark Norden Tilfredshed og loyalitet - privatkunder Gennemført oktober 2005 Koncentrationen af markedsandele på det svenske skadeforsikringsmarkede er næsten ligeså stor som i Norge. De 4 største selskaber har tilsammen en markedsandel på 89%. Til sammenligning har de 4 største selskaber i Norge 92%, de 4 største selskaber i Danmark har 65% og de 4 største finske selskaber 83%. (LF 32%, If 22%, Trygg-Hanse 19%, Folksam 16%, Øvrig 11%). Selskabet Aktsam indgår i Trygg-Hansa og har en markedsandel på 1-2%. Selskabet er siden 1995 ejet af Trygg-Hansa og tegner privatforsikringer til kunder kendetegnet ved lav risiko. Brancheniveauet for tilfredshed og loyalitet ligger omkring 1 indekspoint højere sammenlignet med sidste år. Det gensidige selskab Länsforsikringen (LF) og Aktsam samt gruppen Øvrig med regionale og nischeselskaber opnår den højeste kundetilfredhed og kundeloyalitet. I gruppen Øvrige indgår blandt andet Volvia, som er et bilnicheselskab for Volvo ejere etableret i 1959. Fra 2001 indgår selskabet i If. Volvia har omkring 500.000 privat- og erhvervskunder med bilforsikringer og en anslået markedsandel på 2 pct. af det samlede skadeforsikringsmarkede i Sverige. Saab Försäkring indgår også i gruppen Øvrig og ejes også af If. Det gensidige selskab Folksam opnår en middelscore på tilfredhed og loyalitet og afviger dermed fra det billede, som kendetegner de øvrige gensidige selskaber, som er målt via EPSI Rating. Folksams placering er uændret i forhold til sidste år. If opnår en bundplacering på tilfredshed og loyalitet ligesom i Norge og Finland. Tryg-Hansa opnår en middelplacering i diagrammet og har bevæget sig i en postitiv retning i forhold til sidste års undersøgelse. Der er tale om en forbedring på 2 indekspoint på tilfredshed. Forbedringen er dog ikke signifikant. 30.03.2006 Navn • Arrangement

EPSI benchmark Danmark Tilfredshed og loyalitet - privatkunder 01.01.2005 EPSI benchmark Danmark Tilfredshed og loyalitet - privatkunder Gennemført oktober 2005 Dette års EPSI benchmarkmåling er finansieret af selskaberne: Alka, Codan, Tryg, If og Nykredit Østifterne via køb af de såkaldte EPSI benchmarking rapporter. Det er første gang, hvor så mange selskaber har købt benchmarkrapporten, og dermed støttet EPSI Rating (Dansk KundeIndex), som er en non-profit organisation, der er bygget op omkring et forskningsnetværk i de europæiske lande. Opstarten af EPSI Rating er sket via en forskningsbevilling fra EU. Målet har været at fremme virksomhedernes konkurrenceevne igennem bedre forståelse af kundetilfredshed og kundeloyalitet. Koncentrationen af markedsandele på det danske skadeforsikringsmarkede er mindre sammenlignet med de øvrige skandinaviske lande Sverige, Norge og Finland. De 4 største selskaber i Danmark har tilsammen en markedsandel på 65%, mens andelen ligger mellem 92% og 83% i Norge, Sverige og Finland. Højst i Norge og mindst i Finland. Markedsandele: Tryg 22%, Topdanmark 19%, Codan 14%, Alm.Brand 10%, Alka 5%, If 4%, Nykredit Østifterne 2%, Øvrig 24%. I dette års EPSI benchmarkmåling indgår som noget helt nyt selskaberne If og Nykredit Østifterne. Der har ikke tidligere været vist tal for de to selskaber, og det gør dette års måling til noget særligt. Mens If i de øvrige 3 skandinaviske lande er det dårligst placerede selskab, er det Codan, som i Danmark indtager denne position. Codan falder ca. 2 indekspoint på tilfredshed og ca. 3 indekspoint på loyalitet (der kræves en ændring på 3,4 indekspoint før der er tale om en signifikant ændring). For hele forsikringsbranchen er der en svag tendens til stigning i tilfredsheden med en stigning på lidt under 1 indeks point, mens loyaliteten er på samme niveau som sidste år. Som i de tidligere målinger er Alka fortsat det bedst placerede enkelt selskab på loyalitet og tilfredshed med tendens til forbedring på både tilfredshed og loyalitet. Selskaberne differentiere sig generelt mere på loyalitetsdimensionen end på tilfredshedsdimensionen – der er tale om en større spredning på loyalitetsaksen, og det er derfor her man finder de mest signifikante forskelle mellem selskaberne. Codan har signifikant lavere kundeloyalitet end både Tryg og Topdanmark, som igen har en signifikant lavere loyalitet målt i forhold til Alka. Ligesom i tidligere målinger opnår de små nicheselskaber og de regionale selskaber, som er placeret i gruppen Øvrig, den højeste scorer på tilfredshed og loyalitet. 30.03.2006 Navn • Arrangement

EPSI benchmark Norge Tilfredshed og loyalitet - privatkunder 01.01.2005 EPSI benchmark Norge Tilfredshed og loyalitet - privatkunder Gennemført oktober 2005 Koncentrationen af markedsandele på det norske skadeforsikringsmarkede er større end i Danmark. De 4 største selskaber har i Norgen en markedsandel på 92%, mens de 4 største danske selskaber har en markedsandel på 65%. Markedsandele: Gensidige 32%, SpareBank1 10%, Øvrig 8%, Vesta 19% og If 31%. Ligesom i Danmark opnår de mindre skadeselskaber, nicheselskaber og regionale selskaber (SpareBank1 og Øvrig), en høj score på tilfredshed og loyalitet. Selskaberne i Norge differentiere sig mere på loyalitetsdimensionen end på tilfredshedsdimensionen – der er tale om større spredning på loyalitet og det er derfor her man finder de mest signifikante forskelle mellem selskaberne. Både If og Vesta har en signifikant lavere loyalitet i forhold til SpareBank1, Gjensidige samt Øvrige, der består af forskellige mindre selskaber. I forhold til brancheresultaterne for EPSI Rating fra sidste år er brancheniveauet for tilfredshed og loyalitet forbedret med 3-5 indekspoint. Denne forbedring kan generelt konstateres for alle selskaber. Vesta har forbedret sig signifikant på både tilfredshed og loyalitet i forhold til sidste år, hvor Vesta indtog en placering, som var identisk med Ifs placering. Forskellen mellem If og Vesta er dog ikke signifikant. Hvis der skal være signifikant forskel mellem to selskaber, skal forskellen i scoren for tilfredshed eller loyalitet mellem selskaber være på 3,4 indekspoint. Ligesom i Sverige opnår If en bundplacering med den laveste score på tilfredshed og loyalitet. Det gensidige selskab Gjensidige opnår ligesom det gensidige Länsforsikringen i Sverige og det gensidige Tapiola i Finland en topplacering. 30.03.2006 Navn • Arrangement

EPSI benchmark Finland 2005 Tilfredshed og loyalitet - privatkunder 01.01.2005 EPSI benchmark Finland 2005 Tilfredshed og loyalitet - privatkunder I gruppen ”Other” indgår en række små selskaber. Koncentrationen af markedsandele på det finske skadeforsikringsmarkede er næsten ligeså stor som i Norge. De 4 største selskaber har tilsammen en markedsandel på 83%. Til sammenligning har de 4 største selskaber i Norge 92% af markedet, mens de 4 største selskaber i Danmark har 65% af markedet. (If 32%, Pohjula 25%, Tapiola 17%, Fennia 9%, Nordea Vahinkuvakuutus 2%, Øvrig 15%). Det gensidige selskab Tapiola opnår den bedste score på tilfredshed og loyalitet. If opnår en bundplacering på tilfredshed og loyalitet ligesom i Norge og Sverige. De finske selskaber differentierer sig mere på loyalitetsdimensionen end på tilfredshedsdimensionen. Der er størst spredning på loyalitetsdimensionen. Selskaberne If og Pohjola opnår en signifikant lavere score på loyalitet i forhold til Tapiola og Nordea Vahinkuvakuutus. De primære årsager til forskellen i kundetilfredshed blandt de finske selskaber er forskelle i service kvalitet og ”value for money” og ikke forskelle i kvaliteten af produkterne (Kilde: EPSI Finland pressemeddelelse). Gennemført ultimo 2005 30.03.2006 Navn • Arrangement

Synergier Norge Danmark Aftaleværksted 01.01.2005 Ny bilforsikring Kilometer Ny bilforsikring DoP/avtalefront DoP Vi har fået noget ud af vores nordiske organisation Vi lærer af hinanden og genbruger Fælles stabe – enklere måder at gøre tingene på Koncepttankegangen er indført i Norge og dermed er der gjort op med fortidens rabatter Norge har erfaring med kørelængde – det bliver nu nyt kriterie i for den nye bilforsikring i DK DoP som system og arbejdsproces har vi haft i DK – det flyttes nu til Norge og udbygges hvorefter disse forbedringer kan tages tilbage til DK – så vender pilen den anden vej UW-politik og guidelines – tværgående læring om pris og risiko Finland/Sverige – nævn det kun – vi kommer ind på det senere Eksempler på andre’ Vestas telefonisystem implementeret i callcentre og på vej til at blive yderligere bredt ud Det danske salgskorps har fået kursus i salgsmetoder anvendt i franchise – nemlig referencesalg Taksatorer der hjælper i stormen Mange fælles politikker Fælles netværk på Auto Udland Fælles netværk Personskadeudvikling Masse synergier der summet op hasr været med til at det er gået så godt. Vi skal fortsat lære af hinanden Aftaleværksted UW-policy UW-policy Bankassurance TIA 30.03.2006 Navn • Arrangement

Medarbejdere Fælles identitet og værdier Værdiproces og temapakker 01.01.2005 Medarbejdere Fælles identitet og værdier Værdiproces og temapakker Fælles intern kommunikation En fokuseret og engageret indsats skaber gode resultater Medarbejderaktier Videreudviklet incentive- program for ledelse og ledende medarbejdere Lederudvikling Stress er et fænomen i tiden Fuldtidsmedarbejdere i TrygVesta 30.03.2006 Navn • Arrangement

Strategi 01.01.2005 8% 18% 21% Etablering i 2006 22% 24% 30.03.2006 Navn • Arrangement

Kapital, balance og investeringsvirksomhed 01.01.2005 Kapital, balance og investeringsvirksomhed 30.03.2006 Navn • Arrangement

Stabil finansiel platform Egenkapital 2001-2005 Kapitalisering 2002-2005 30.03.2006

Forbedret forrentning af kapital Egenkapital forrentning, TrygVesta 30.03.2006

Styrkede reserver Tekniske reserver 30.03.2006

Koncernens aktivfordeling 01.01.2005 Koncernens aktivfordeling Investeringer pr. 31.12.05: Obligationer mv. 27,6 mia. DKK, aktier 4,8 mia. DKK og ejendomme 2,1 mia. DKK. I alt 34,4 mia. DKK. Risikokapaciteten i henhold til FT’s gule lys udnyttet med 68% pr. 31.12.05. Varighed pr. 31.12.05 på 1,6 år mod 1,4 år pr. 30.09.05 og 1,3 år pr. 31.12.04 30.03.2006 Navn • Arrangement

Investeringsresultat 30.03.2006

01.01.2005 Vision Vi vil opleves som Nordens ledende tryghedsleverandør på de markeder og inden for de forretningsområder, hvor vi vælger at være tilstede 30.03.2006 Navn • Arrangement

01.01.2005 Navn • Arrangement

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsens sammensætning 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsens sammensætning Bestyrelsens og direktionens vederlag 30.03.2006

Bestyrelseshonorarer i 2006 Bestyrelsesmedlem 250.000 kr. Bestyrelsens næstformand + 100 % Bestyrelsens formand + 200 % Særligt honorar til medlemmer af revisionskomiteen vil blive fastlagt 30.03.2006

Aktieoptionsprogrammet Hvem: Direktionen Ledende medarbejdere Øvrige medarbejdere, som har ydet en særlig indsats Kurs: i 2006 - gennemsnitskursen på Københavns Fondsbørs den 27. februar 2006 i 2007 og fremover i forbindelse offentliggørelsen af årsregnskabet – gennemsnitskurs med et tillæg Kan tidligst udnyttes efter 3 år og senest inden 5 år 30.03.2006

Aktieoptionsprogrammet – tildelingerne i 2006 Der er følgende aktieoptionstildelinger i 2006 : Stine Bosse: 20.960 optioner Morten Hübbe: 7.860 optioner Erik Gjellestad: 6.550 optioner Peter Falkenham: 6.550 optioner Stig Ellkier-Pedersen: 6.550 optioner Til 53 ledende medarbejdere: ca. 131.000 optioner Til medarbejdere, der har ydet en særlig indsats: indtil 26.200 optioner 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsens sammensætning Bestyrelsens og direktionens vederlag 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsens sammensætning Bestyrelsens og direktionens vederlag Risikostyring 30.03.2006

Corporate governance Aktionærernes roller og samspil med selskabsledelsen Interessenternes rolle og betydning for selskabet Åbenhed og gennemsigtighed Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsens sammensætning Bestyrelsens og direktionens vederlag Risikostyring Revision 30.03.2006

01.01.2005 Navn • Arrangement

Beslutning om anvendelse af overskud Forslag om, at det for generalforsamlingen disponible beløb, nemlig Årets resultat 2.009 mio. DKK anvendes således: Udbytte 1.428 mio. DKK Overført til Reserve for nettoopskrivning efter indre værdis metode 1.409 mio. DKK Overførsel til Overført overskud - 828 mio. DKK I alt 2.009 mio. DKK Udbytte til aktionærerne 21 DKK pr. aktie á 25 DKK 30.03.2006

Bestyrelsens beretning Overskudsdisponering 01.01.2005 Bestyrelsens beretning Årsrapport Overskudsdisponering Side 2 Navn • Arrangement

Forslag fra bestyrelsen

Forslag fra bestyrelsen Bestyrelsen fremsætter følgende forslag : Bestyrelsesbemyndigelse til at erhverve egne aktier b) (i) Bestyrelsesbemyndigelse til at udlodde ekstraordinært udbytte (ii)-(iv) Der vælges alene én revisor. 30.03.2006

Forslag fra bestyrelsen Forslag a) Bestyrelsen foreslår, at generalforsamlingen indtil næste ordinære generalforsamling bemyndiger bestyrelsen til at lade selskabet erhverve egne aktier inden for en samlet pålydende værdi af i alt 10 % af selskabets aktiekapital, jf. aktieselskabslovens § 48. Købsprisen må ikke afvige mere end 10 % fra den på erhvervelsestidspunktet noterede kurs for aktierne på Københavns Fondsbørs A/S. 30.03.2006

Forslag fra bestyrelsen Forslag b) Vedtægtsændringer (i) § 7, stk. 2 ændres til: ”Bestyrelsen er indtil næste ordinære generalforsamling, hvor årsrapport for 2006 skal godkendes, bemyndiget til i overensstemmelse med aktieselskabslovens regler at udlodde ekstraordinært udbytte.” 30.03.2006

Forslag fra bestyrelsen Forslag b) Vedtægtsændringer (fortsat) (ii) § 22 ændres til: ”Selskabets årsrapport revideres af en af generalforsamlingen for ét år ad gangen valgt statsautoriseret revisor.” (iii) § 12, stk. 5 ændres fra ”en af revisorerne” til ”revisor” (iv) § 16, stk. 1, 6) ændres fra ”revisorer” til ”revisor”. 30.03.2006

Forslag fra bestyrelsen Bestyrelsen fremsætter følgende forslag : Bestyrelsesbemyndigelse til at erhverve egne aktier b) (i) Bestyrelsesbemyndigelse til at udlodde ekstraordinært udbytte (ii)-(iv) Der vælges alene én revisor. 30.03.2006

Valg af bestyrelsesmedlemmer 30.03.2006

Valg af medlemmer til bestyrelsen De medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer er: Birthe Petersen (dansk) Peter Mollerup (dansk) Trond Christiansen (norsk) Håkon Huseklepp (norsk) 30.03.2006

Valg af medlemmer til bestyrelsen Bestyrelsen i Tryg i Danmark smba opstiller følgende 4 bestyrelsesmedlemmer fra Tryg i Danmark smba: Direktør Mikael Olufsen Direktør Per Skov Koncerndirektør Jørn Wendel Andersen Direktør John R. Frederiksen 30.03.2006

Valg af medlemmer til bestyrelsen Bestyrelsen i TrygVesta opstiller følgende 4 uafhængige kandidater: Fhv. Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen Koncerndirektør Paul Bergqvist Koncernchef Rune Bjerke Koncerndirektør Niels Bjørn Christiansen 30.03.2006

01.01.2005 Valg af revisor 30.03.2006 Navn • Arrangement

01.01.2005 Eventuelt 30.03.2006 Navn • Arrangement