Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive Rasmus Fink Lorentzen
Grundspørgsmål Hvorfor skal vi læse litteratur i skolen? Hvilke kompetencer skal man have i det senmoderne samfund, og hvilke af disse kan fiktionsundervisningen bidrage til udviklingen af?
Etisk kompetence Narrativ kompetence Æstetisk kompetence Hermeneutisk kompetence Litteratur Empatisk kompetence Scenariekompetence
Det fiktives refleksive potentiale Klaus P. Mortensen har beskæftiget sig med det fiktive som en særlig refleksionsform På linje med Giddens Vi forholder os til vores måde at forholde os på: selvfordoblingens fordobling
Det refleksive ved moderniteten bearbejdes og kvalificeres på en mere grundig og dybdegående måde i fiktionens grundformer, fortællingen og metaforen Det fiktives potentiale bliver derfor muligheden for at udvikle en refleksiv bevidsthed hos modtageren
Forudsætninger for en kompetenceudvikling i undervisningen At den fiktive tekst tematiserer en given kompetence At teksten rummer en fremmederfaring (intentionalitet) som udfordrer læseren At læseren selv er aktiv (refleksiv bearbejdning)
Et undervisningseksempel… I 5.b læser man Drengen med sølvhjelmen af Hanne Kvist Magnus skal undervejs spille romanens hovedperson og sidder i den varme stol Bagefter diskuterer klassen aktiviteten med læreren Kompetencer i spil: Empatisk, æstetisk, narrativ og hermeneutisk
Et andet eksempel… Læsning og tekstanalyse af Blichers Hosekræmmeren i 9.a Meddigtningsopgave: Cecilie, Esben, jeg-fortælleren skriver dagbog på klassens hjemmeside Eleverne diskuterer resultaterne i klassens webforum Kompetencer i spil: Narrativ, hermeneutisk, æstetisk, etisk og scenariekompetence
Fiktionen kan besvare nogle at de spørgsmål fællesskabet rejser i skolen i det senmoderne samfund En kompetenceorienteret fiktionsundervisning som bud på et bidrag til en moderne dannelse
Litteratur Bundsgaard m.fl.: Kompetencer i dansk, Gyldendals seminarieserie, 2009 Giddens, Anthony: Modernitet og selvidentitet, Hans Reitzels Forlag, 2004, (1.udg. 1996) Mortensen, Klaus P.: Litteratur, dannelse, selvfordobling – litteraturundervisning i det senmoderne i: Didaktisk refleksion, 3. årgang, nr. 4, Danmarks Lærerhøjskole, 1999