Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Elsker DU også at læse lektier?
Dannelse og kompetencer i fiktive tekster til unge
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Billedbøger.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Engelbert H – og den sidste chance
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, 2012
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Danskfagets didaktik – grundpositioner
Litteraturundervisning og it
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Et mærkeligt skib.
Pædagogisk forår i København
Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015.
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Udvikling af fiktionskompetence
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Årsrapport & regnskabsanalyse - videregående uddannelser (1. udg.) Anne Bastrup, Jan Dich Mortensen & Jan Furbo Sørensen Hans Reitzels Forlag, 2014.
© Årsrapport & regnskabsanalyse - videregående uddannelser (1. udg.) Anne Bastrup, Jan Dich Mortensen & Jan Furbo Sørensen Hans Reitzels Forlag, 2014.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
© Den digitale læsers hjerne Kresten Bjerg Hans Reitzels Forlag, 2017
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
© Det strategiske lederskab (2. udg. ). Jørgen Lægaard
©Handlekraft i velfærdsledelse
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Holm-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
© Mikroøkonomi – videregående uddannelser, 4. udg.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Ronni Andersens 6 Lektor Rasmus Fink Lorentzen, VIA University College, VOK-kursus 2011.
Præsentationens transcript:

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive Rasmus Fink Lorentzen

Grundspørgsmål Hvorfor skal vi læse litteratur i skolen? Hvilke kompetencer skal man have i det senmoderne samfund, og hvilke af disse kan fiktionsundervisningen bidrage til udviklingen af?

Etisk kompetence Narrativ kompetence Æstetisk kompetence Hermeneutisk kompetence Litteratur Empatisk kompetence Scenariekompetence

Det fiktives refleksive potentiale Klaus P. Mortensen har beskæftiget sig med det fiktive som en særlig refleksionsform På linje med Giddens Vi forholder os til vores måde at forholde os på: selvfordoblingens fordobling

Det refleksive ved moderniteten bearbejdes og kvalificeres på en mere grundig og dybdegående måde i fiktionens grundformer, fortællingen og metaforen Det fiktives potentiale bliver derfor muligheden for at udvikle en refleksiv bevidsthed hos modtageren

Forudsætninger for en kompetenceudvikling i undervisningen At den fiktive tekst tematiserer en given kompetence At teksten rummer en fremmederfaring (intentionalitet) som udfordrer læseren At læseren selv er aktiv (refleksiv bearbejdning)

Et undervisningseksempel… I 5.b læser man Drengen med sølvhjelmen af Hanne Kvist Magnus skal undervejs spille romanens hovedperson og sidder i den varme stol Bagefter diskuterer klassen aktiviteten med læreren Kompetencer i spil: Empatisk, æstetisk, narrativ og hermeneutisk

Et andet eksempel… Læsning og tekstanalyse af Blichers Hosekræmmeren i 9.a Meddigtningsopgave: Cecilie, Esben, jeg-fortælleren skriver dagbog på klassens hjemmeside Eleverne diskuterer resultaterne i klassens webforum Kompetencer i spil: Narrativ, hermeneutisk, æstetisk, etisk og scenariekompetence

Fiktionen kan besvare nogle at de spørgsmål fællesskabet rejser i skolen i det senmoderne samfund En kompetenceorienteret fiktionsundervisning som bud på et bidrag til en moderne dannelse

Litteratur Bundsgaard m.fl.: Kompetencer i dansk, Gyldendals seminarieserie, 2009 Giddens, Anthony: Modernitet og selvidentitet, Hans Reitzels Forlag, 2004, (1.udg. 1996) Mortensen, Klaus P.: Litteratur, dannelse, selvfordobling – litteraturundervisning i det senmoderne i: Didaktisk refleksion, 3. årgang, nr. 4, Danmarks Lærerhøjskole, 1999