Digital læremiddelkompetence i fagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Matematik er det nye sort!
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
iBøger og didaktisk design
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Digitale læremidler kategorier.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

Digital læremiddelkompetence i fagene Marie Falkesgaard Slot, lektor og ph.d., Læremiddel. dk, University College Lillebælt

” en kortlægning af kommunens læreres brug af digitale læremidler i dansk, matematik, naturfag, sprog og praktisk-musiske fag med henblik på at udpege barrierer og potentialer for øget anvendelse af it i fagene”.

Funktionelle læremidler Læremiddeltyper Type Didaktiske læremidler Semantiske læremidler Funktionelle læremidler

Case 1 Design i sprogfag

Case 2 Design i matematik

Case 3 Design i fysik/kemi

Analystiske greb Orkestrene af en innovativ læremiddelkultur Processer i undervisningen Digitale dannelse

Orkestrering af læringsscenarier Orkestrering betyder: ”at udvælge de instrumenter man vil have i orkestret til at spille et givet stykke musik” Gyldendals fremmedordbog Metaforisk brug af orkestreringsbegrebet: ”At udvælge de læremidler / teknologier, som læreren vil anvende for at understøtte en given undervisningssituation/ læringsdesign” Pierre Dillenbourg (2010)

Dynamisk orkestrering Ordene ”dynamisk orkestrering” kunne betyde kombinationen af design/planlægning og ”real time”-tilpasning. Det må understreges, at ”dynamisk” ikke betyder improvisation. Det er hverken plan eller mål-løst, men refererer i stedet til en vis grad af frihed i forhold til undervisningsplanen.

Underviserens rolle Underviserene er ikke viljeløse tilskuere. De er de dirigenter, der igangsætter hele aktivteten. I real time styrer de aktiviteterne, der optræder samtidigt på flere planer. De formidler den lidenskab, de har for emnet. Gennem kropssprog udtrykker underviserne deres fortolkning (hastigheden, intensiteten, ...)til musikerne. Det er eleverne, som skal lære gennem aktiviteterne, men lærerne har styringen med hele situationen. Pierre Dillenbourg (2010)

Processer i undervisningen Mikroniveau: Kommunikationssekvenser Mesoniveau: Workflow Makroniveau: Forløb Workflow Læreroplæg – Forståelsesspørgsmål – Elever løser opgaver – Plenum (LFOP)

Digital dannelse Tilegnelse på tre niveauer Niveau 1: Basale digitale kompetencer: kræves for at udføre bestemte handlinger med digitale redskaber, Niveau 2: Repertoire / ”orkestrering” af digitale anvendelser, som består af basale digitale kompetencer kombineret med forskellige handlestrategier til at ændre praksis, Niveau 3: Digital transformation som evnen til at tænke i nye baner og integrere kreativitet og innovation og skabe noget nyt i et digitalt (lærings)-miljø, Martin, Allan (2006)

Case 1 – Design i sprogfag (Didaktiske læremidler) L F O P = læreroplæg Læremidlet tilfører begrænsede digitale orkestreringsmuligheder Få digitale handlestrategier

Case 2 - Design i matematik (Funktionelle læremidler) Lfop= elevopgaver Digitale orkestreringsmuligheder i et parallelspor Flere digitale handlestrategier

Case 3 – Design i fysik/kemi (Semantiske læremidler) Eksempel 3 Lfop = Plenum Mange digitale handlestrategier Mulighed for orkestrering overskider (måske) elever og lærerens digitale kompetencer

Innovative læremidler Type Didaktiske læremidler Semantiske læremidler Funktionelle læremidler Eksempler iBogen, digitale læringsspil, praksisstillads… Tekster, simulationer, animationer, film, computerspil Talesyntese, tekst- og billedbehandling, skærmoptagelse… Tendens Stilladsbygning Creative Commons Samarbejde og metakognition

Hvad er innovativ undervisning?

Hvad er status? Innovativ undervisning er snarere undtagelsen end reglen Innovativ undervisning er et individuelt fænomen på lærerniveau Innovativ undervisning er ikke et institutionelt fænomen på skoleniveau Lærere bruger primært it som præsentationsværktøj Elever bruger primært it som værktøj til informationssøgning, løsning af rutineopgaver og test Lærere, der underviser innovativt og elevcentreret, bruger oftere it i undervisningen end andre lærere Der er en statistisk signifikant og klar sammenhæng mellem innovativ undervisning og tegn på brug af 21. årh.-kompetencer i elevprodukter.

Digital læremiddelkompetence i fagene Dynamisk orkestrering af læremidler Faglig risikovillighed Fagteamsamarbejde Ledere med visioner Praksisnær kompetenceudvikling

Tak for ordet

Referencer Bundsgaard, J., & Hansen, T. I. (2012). Evaluering af digitale læremidler. København: Århus Universitet og Læremiddel.dk. Bundsgaard, J., Misfeldt, M., & Hetmar, V. (2011a). Hvad skal der ske i skolen?: et bud på en prototypisk situationsorienteret curriculum-logik. Cursiv 8, skriftserie, Århus Pædagogiske Universitet. Bundsgaard, J., Misfeldt, M., & Hetmar, V. (2011b). Udvikling af literacy i scenariebaserede undervisningsforløb. Viden om Læsning. Burden, K. (et al). (2012) iPad Scotland Evaluation. University of Hull Christiansen, René It og digiale læremidler i Vordingborg Kommune https://www.ucviden.dk/portal-ucsyd/files/13374513/IT_OG_DIGITALE_L_REMIDLER_I_VORDINGBORG_KOMMUNES_SKOLER_FINAL.pdf Dillenbourg, Pierre, Jerman. J. Tchnology for classroom orchestration https://www.google.dk/?gws_rd=cr&ei=6ShqUo-4HKXD4wSQ5YDABA#q=dillenbourg+technology&spell=1 Hauge, T.E, Lund, A. & Vestøl, J.M. (red.), (2010). Undervisningens nye sammenhænge – it, aktivitet, design, Klim. Jewitt, Carey (2008). Technology, Literacy and Learning: A Multimodal Approach. London: Routledge. Illum Hansen, T. Hansen, J.J. Graf, T.S. (2011a). Læremidler i didaktikken – Didaktikken i læremidler. Forlaget Klim. Illum Hansen, T (2010): It og medier i et læremiddelperspektiv. Kvan 86. Martin, Allan (2006) Digital literacy and the digital society http://scholar.google.dk/scholar?q=Martin+(2006)+digital+competences&hl=da&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=SYdnUuHDEMKe0QXU6IHIDQ&ved=0CCwQgQMwAA New Science of Learning,

Tak for ordet

Fra praksis Den store midtergruppe på vej   Den store midtergruppe på vej   Den lille fortrop i fuld fart ”Der er ikke nogen lærere, der ikke går hjem og prøver noget, der har været så mange rygter om at lærerne, de gider ikke, og de vil ikke, men jeg ser ikke nogen lærere, der ikke går hjem og prøver. De vil rigtig gerne alle sammen”. ”Det er jo 15 år siden, at man synes det var fantastisk, at der var et billede, vi er ovre det der med at falde på halen overfor det tekniske, nu er det indhold, nu er det det didaktiske, som vi skal koncentrere os om”

Billeder fra praksis Den lille bagtrop der skal i gang ”Jeg opfinder ikke den dybe tallerken, det kan alle de gøre, som elsker det, men jeg er sådan en, der skal vide, hvilken knap jeg skal trykke på, jeg kører ikke bare, det er nok hovedforklaringen på, at jeg ikke bruger digitale læremidler”