Rejsekort AS Sonic Interface 3 NEW ERROR SIGNAL DNgroup Aarhus 2013 august 28.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Case: Tekst på Call-To-Action link
Gammelheds-Philosophy
Der var engang et ældre ægtepar ....
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Teststrategi Engrosmodellen
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Visitation på baggrund af Vital Telemedicin
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Et nyt familiemedlem ankommer til verden
Ligninger af første grad i en variabel
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Storyboard Læringsseminar 2
Merlivs seminar 27. August 2008
Teststrategi Engrosmodellen
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kommunikation / it.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Osmohale Mannitoltest
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
CSC Proprietary 8/23/ :04:35 AM 008_5849_ER_RED[1] 1 Møde i Test- og teknikgruppen. 9. februar 2007.
Det sammenhængende sundheds- og borgerforløb ”Horsens på forkant med sundhed” Temadag i DSR d. 26.maj 2014 Hjemmesygeplejerske Dorthe Berthold Schultz.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Ældre Sagen Funktionen ”Send til” inkl. Brænd en CD 1. Du får dette billede når du højreklikker på, mapper, dokumentfiler, billedfiler, lydfiler m.fl.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Slide omkring test til TT-gruppemødet
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Det gode lyttemiljø Opsamling på sidste års seminar Der var ønsket om en udarbejdelse af en såkaldt ”facitliste” ved valg af Høretekniske hjælpemidler.
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
1. årsprøver og eksamensregler
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Mette, Mathias og Simon.  Jægere (mænd, i alderen 30-60, middelmådig eller høj indkomst, naturmenneske)  Maskinarbejdere (mænd og kvinder i alderen.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Øvelser Samlet rapport.
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Kvantitative metoder.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Fra mælk til ost Vi lavede osten ved hjælp af enzymet Chymosin. Chymosin får mælken til at koagulerer, sådan at man, når vallen er sorteret fra, har det.
Fysiske målinger på mælk
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Hørelse, høretab og høreapparater – Hvad synes danskerne selv?
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Bilag 1c: Visitationsproces
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Præsentationens transcript:

Rejsekort AS Sonic Interface 3 NEW ERROR SIGNAL DNgroup Aarhus 2013 august 28

Opgaven – at forbedre kundeforståelsen af Rejsekorts lydsystem ved at udvikle en ny lyd til fejltonen OKOK - men Nuværende Error

Opgaven – Udvikling sker ved at afprøve en række nye toner over for almindelige passagerer inklusiv personer med nedsat hørelse.

Opgaven – Udtrykket ”hørehæmmede” i testene inkluderer smartphone brugere med høretelefoner og også personer med en hørenedsættelse på grund af alder eller sygdom.

Udvikling – Lydene blev udviklet med baggrund i den seneste forskning om hvilke lydformer der høres bedst. Forskning viser at ”square wave” toner høres bedst i den bredere befolkning, inklusiv personer med nedsat hørelse. Almindelig lyds sinuskurvSquare Wave

Udvikling – Følgende 5 lyd blev testede – toner 4 og 5 er ”square wave” toner. Error Lyd 1Error Lyd 2Error Lyd 3Error Lyd 4Error Lyd 5

Brugertest 1 – Formatet og detaljerne for brugertests var at udføre afprøvning i så ægte et miljø som muligt. På bussen var der varierende baggrundsstøj fra motoren og konstant støj fra ventilationssystemet. På hovedbanegården var støjmiljøet præget af togene, forskellige slags lokomotiver og banegårdens egne PA system.

Brugertest 1 – Testpersoner var hovedsageligt tilfældige borgere, dog personer, der repræsenterede de vigtigste brugergrupper: - almindelige borgere inkl. forskellige etniske baggrunde -ældre borgere -Turister -personer med kendskab Rejsekort -personer uden kendskab til Rejsekort - buschauffører

Brugertest 1 – Det var muligt at ibrugtage 6 validatorer på Hovedbanegården med hver sin egen fejltone [5 nye plus den eksisterende]. Disse validatorer var i normal funktion og blev brugt af passagerer til almindelig check ind/ud under testen. Det sikrede at testen blev gennemført i et fuldstændigt ”live” miljø. I alt deltog 31 personer i Brugertest 1.

Brugertest 1 – Resultater Fra statistisk analyse scorede 3 af de testede lyde højt. Toner 2, 4 og 5 opnåede de bedste resultater fra begge testmiljøer.

Stemmetoner – Det viste sig at toner 4 og 5 [square wave toner] blev betragtet som de letteste at høre i de herskende støjfulde miljøer. Dog var en forøgelse af volumen ønsket af de fleste testpersoner. Som udvidet forsøg, blev to toner med stemmetoner afprøvet. Tonen ”Nnnnnn” gik videre til Brugertest 2 NnnnnnWoooops

Brugertest 2 – Resultaterne fra Brugertest 1 afslørede at lydvolumen for signaltonerne skulle forøges. De pågældende toner blev derefter justeret – uden at forvrænge basistonerne. Den nye ”stemmetone” blev introduceret for at afprøve dette aspekt. Test_Error Lyd 1 [Brugertest 1 lyd 2] Test_Error Lyd 2 [Brugertest 1 lyd 4] Test_Error Lyd 3 [Brugertest 1 lyd 5] Test_Error Lyd 4 [Nnnnnn]

Brugertest 2 – Den 24. juli 2013 blev brugertests udført på perron 9 på Hoved- banegården. Af 60 interviews blev 51 afsluttet og brugt i analysen. De andre interviews blev afbrudt af ankomsten af respondenternes tog. Formålet for Brugertest 2 var at samle en større mængde data og meninger og at inkludere den nye stemmetone. Testpersonerne var tilfældige passagerer og personer der repræsenterede de vigtigste brugergrupper.

Brugertest 2 – Der blev brugt 5 validatorer på Hovedbanegården med hver sin egen fejltone [4 nye plus den eksisterende]. Disse validatorer var i normal funktion og blev brugt af passagerer til almindelig check ind/ud under testen.

Brugertest 2 – Testresultat De støjende omgivelser på Hovedbanegården reducerede kraftigt muligheden for at høre Lyd 4, stemmetonen med klarhed. De andre toner blev til gengæld vel modtaget. Lyd 3 [Test_Error_5.3.wav] var den foretrukne lyd og på andenpladsen var Lyd 1[Test_Error_2.3.wav]. Test_Error Lyd 2 [Brugertest 1 lyd 4] Test_Error Lyd 3 [Brugertest 1 lyd 5]

Anbefalinger De 3 bedste tonefiler lægger tæt på hinanden i den sidste brugertest. Dngroup peger på Test_error_5.3.wav Test_Error Lyd 1 [Brugertest 1 lyd 2] 2 Test_Error Lyd 2 [Brugertest 1 lyd 4] 3 Test_Error Lyd 3 [Brugertest 1 lyd 5] 1 Filnavn Test_error_2.3.wav Filnavn Test_error_4.3.wav Filnavn Test_error_5.3.wav

丹麥商帝山諾 有限公司台灣分公司 台中市西區英才路 530 號 16 樓之 DNgroup Vesterport 3, 3.sal 8000 Aarhus C Denmark

Bilag Tone filtypeTestnr.Brugertest 1Testnr.Brugertest 2 1Test_Error_01 2Test_Error_021Test_Error_2.3.wav 3Test_Error_03 Square Wave4Test_Error_042Test_Error_4.3.wav Square Wave5Test_Error_053Test_Error_5.3.wav Stemmetone4Test_Error_6.3.wav Lydfiler i brugertests Forskningslinks