Grænseløst samarbejde Fehmarnbeltregion Grenzenlose Zusammenarbeit EFRE Europäischer Fonds für Regionale Entwicklung EFRU Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencedokumentation
Advertisements

 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
IKV i den politiske kontekst
Præsentation til forældremøder
Din uddannelsesplan består af 6 dele: Personlige oplysninger Karakterer Grundlag Uddannelsesønsker Parathedsvurdering Underskrifter Du kan få adgang.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Forældremøde 8.klasse.
Realkompetencevurdering i Danmark
Forældremøde 9 klasse (skole)
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hvad er realkompetencevurdering?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Uddannelse – dit barns fremtid
7. klasse.
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole. MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder © Studie og Erhverv 2009 Hvorfor tage en uddannelse? Fordi uddannelse:
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Afgangselever Status i oktober måned
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Kollektiv vejledning – dagens program
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Tilmelding til uddannelse 2018
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Nyt fra Undervisningsministeriet
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Grænseløst samarbejde Fehmarnbeltregion Grenzenlose Zusammenarbeit EFRE Europäischer Fonds für Regionale Entwicklung EFRU Den Europæiske Fond for Regionaludvikling Produktion, dokumentation og produktionsskolestrategi Opsamlede erfaringer fra ProNet ProNet arbejdspakke 2 Produktionsskolernes forankring i (erhvervs)uddannelsessystemet Ramme: Uddannelsessystemerne DK og D (med produktionsskoler i) Indhold: Produktionsskoler DK og D Så: Hvordan kommer det indhold ind i den ramme (så det kommer til at betyde noget) ?

DK Ungdomsveje 1960 Arbejde Universitet GymnasiumErhvervsuddannelser "ufaglært arbejde" Oplæring på arbejdspladsen Realskole 7 års skolegang Trad. håndv. blue collar Adm./ handel white collar semi- profes- sioner Klassiske professioner (læger, advokater) og embedsmænd I statsforvaltningen Tre slags studenter smede, tømrere, auto- mekanikere Banker, kommune- kontorer, shipping,.. Lærere, syge- plejersker, pædagoger Skole- styrede uddannel- ser Klare afgrænsninger mellem de tre veje Sammenfald mellem veje og institutioner Måske er det osse nostalgi Viden Kunnen Gøren

DK Ungdomsveje 1970 Arbejde Universitet Gymnasiumerhvervsuddannelser "ufaglært arbejde" Oplæring på arbejdspladsen 10 klasse/realskole 7 års skolegang Trad. håndv. blue collar semi- profes- sioner Adm./ handel white collar Special- arbejder- uddannelser og HF Skolestyrede erhvervsuddannelser

DK Ungdomsuddannelser nu og i fremtiden Videregående uddannelse - Arbejdsmarked - Efteruddannelse Gymnasiale uddannelser Erhvervs- uddannelser Produktions- skole EGU FLEXFLEX STUSTU UU frivillig 10. klasse (10 klassecenter, ungdomsskole, efterskole, VUC...) 9 års grunduddannelse Mange slags gymnasiale uddannelser på mange forskellige slags institutioner Mange slags erhvervs- uddannelser på mange forskellige måder/ institutioner semi- profes- sioner Mange pile – mange veje når alle skal med. Svaret har været bedre og mere professionali- seret vejledning. Udskilt i sin egen institution: UU En indgang Kræver tæt samarbejde med de lærere, der står for den daglige vejledning i forbindelse med undervisningen

DK Ungdomsuddannelser nu og i fremtiden Videregående uddannelse - Arbejdsmarked - Efteruddannelse Gymnasiale uddannelser Erhvervs- uddannelser Produktions- skole EGU FLEXFLEX STUSTU UU frivillig 10. klasse (10 klassecenter, ungdomsskole, efterskole, VUC...) 9 års grunduddannelse Akademisk vej EUD vejen Individuel vej Og på alle tre veje skal man vide noget, man skal kunne noget og man skal gøre noget

D Ungdomsuddannelser i fremtiden Fachschulen – Berufsakademien – Fachhochschulen - Universitäten - Arbeitsmarkt - Weiterbildung Fachoberschulen Schulen des Gesundheitswesens Berufsfachschule Berufsaufbauschulen Duales Ausbildung Produktionsschule Berufsvorbereitung (BVB,BVJ) Berufsgrundbildung (BGJ) Gesamtschulen Gymnasien Fachgymnasien Realschule, Hauptschule Grundschule I Tyskland er produktionsskolerne ikke endnu en anerkendt del af uddannelsessystemet Der er heller ikke tale om et fælles tysk forbunds- uddannelsessystem Men en parallel til den danske model, vi lige så, kunne se således ud med de tyske betegnelser

Grænseløst samarbejde Fehmarnbeltregion Grenzenlose Zusammenarbeit EFRE Europäischer Fonds für Regionale Entwicklung EFRU Den Europæiske Fond for Regionaludvikling Produktion, dokumentation og produktionsskolestrategi Opsamlede erfaringer fra ProNet ProNet arbejdspakke 2 Produktionsskolernes forankring i (erhvervs)uddannelsessystemet Ramme: Uddannelsessystemerne DK og D (med produktionsskoler i) Indhold: Produktionsskoler DK og D Så: Hvordan kommer det indhold ind i den ramme (så det kommer til at betyde noget) ?

Produktionsskoler i Danmark og Tyskland Nogle iøjnefaldende forskelle DanmarkTyskland Siden 1980 (ca)Siden 1990 (ca) Lovgivning (undervisningsministeriet) 1995 Ingen særlig lovgivning Statsfinansieret”projekt”- finansieret Lovligt salg ud af husetProblematisk salg ud af huset Selvejende institutionerDrevet af større organisationer Findes i Danmark Dansk uddannelses- og kulturtradition Findes i Tyskland Tysk uddannelses- og kulturtradition Alle tre Danske ProNet skoler har holdt 25 års jubilæum De tyske ProNet skoler er alle startet efter 2000 Så er der altså osse regler. Vi kan af og tænke med nostalgi på vores projekttid Hvis man kan finde pengene, kan man kalde hvad som helst ”produktionsskole” Stabil (og for lav) finansiering. Af og til spareobjekt. Viderefaktureres delvist til kommunerne. Usikkerhed. To ProNet skoler er lukket i forløbet, begge mere end en gang Lokal forankring. Formaliseret kontakt til arbejdsmarkede ts parter Skæbnefællesskab mellem lærere og elever. Kan ses som produktions- virksomhed Projekt- organisationer. Måske større jobsikkerhed for ansatte Fx er elever på fornavn med lærere og ledelse Fx er elever på efternavn med lærere og ledelse

Produktionsskoler i Danmark og Tyskland Nogle iøjnefaldende forskelle DanmarkTyskland Siden 1980 (ca)Siden 1990 (ca) Lovgivning (undervisningsministeriet) 1995 Ingen særlig lovgivning Statsfinansieret”projekt”- finansieret Lovlig reel produktionProblematisk salg ud af huset Selvejende institutionerDrevet af større organisationer Findes i Danmark Dansk uddannelses- og kulturtradition Findes i Tyskland Tysk uddannelses- og kulturtradition

Grænseløst samarbejde Fehmarnbeltregion Grenzenlose Zusammenarbeit EFRE Europäischer Fonds für Regionale Entwicklung EFRU Den Europæiske Fond for Regionaludvikling Produktion, dokumentation og produktionsskolestrategi Opsamlede erfaringer fra ProNet ProNet arbejdspakke 2 Produktionsskolernes forankring i (erhvervs)uddannelsessystemet Ramme: Uddannelsessystemerne DK og D (med produktionsskoler i) Indhold: Produktionsskoler DK og D Så: Hvordan kommer det indhold ind i den ramme (så det kommer til at betyde noget) ?

Hvordan kommer det indhold (produktionsskolerne) ind i den ramme (undervisningssystemet) strategisk tænkt Vi skal konstant hver især drive de bedst mulige produktionsskoler under de givne betingelser Og det skal vi sørge for at dokumentere Vi skal blive endnu bedre til at opfatte og beskrive Hvad de skal lære Hvordan de kan lære det Og vi skal samtidig arbejde for de bedst mulige betingelser for at drive produktionsskoler Huske at produktion = skole, dvs produktion = læring produktion = undervisning produktion = vejledning Uden det må ødelægge produktionen Fx ved kompetencetavler Dagens gruppearbejde Lovgivning Statsfinansieret Lovlig reel produktion Selvejende institutioner