Høje Taastrup Gymnasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er EGU ? Egu er en 2-årig ungdomsuddannelse med stor vægt på praktik. Egu er for unge under 30 år.
Advertisements

NGG-INFO 1.
Erfaringer fra Høje-Taastrup Gymnasium
Set i forældreperspektiv
NGG.
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Hvad er problemet? Hvad gør vi?
Præsentation til forældremøder
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Det svære liv i en sportstaske
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
NGG.
Roskilde Tekniske Gymnasium
HF på Falkonergården 2011.
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Mentorordning i Skive.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
NGG-INFO 1.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Program for orienteringsmøde d. 23. januar 2014 kl Velkomst og orientering/ Karin Hestbech 1. Elever og lærere fortæller om undervisning.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Temadag i Aulum Program: d. 10/4-2010
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
NGG.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valgfagsorientering 21. November 2011
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fastholdelsesvejledning
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Gymnasiet (Stx)
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Velkommen til forældremøde
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Præsentationens transcript:

Høje Taastrup Gymnasium Ligger tæt ved Høje-Taastrup Station Er et rummeligt og moderne byggeri Er en skole med ca. 500 elever og 60 lærere Oprettede en specialklasse med elever med Aspergers Syndrom fra august 2007

Aspergers syndrom Er en mild form for autisme Et stigende antal børn diagnosticeres nu: 3% ASH viser sig ved sen sprogudvikling og sen motorisk udvikling, manglende evne til at forstå sociale spilleregler, manglende evne til at skabe struktur (strukturen skal komme udefra) De fleste, der får diagnosen i DK er drenge

Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov 2007 Unge med Aspergers syndrom skal ikke længere henvises til førtidspension I det øvrige Skandinavien har denne gruppe unge fået en ungdomsuddannelse bl.a. studentereksamen de sidste 10 år De fleste voksne med Aspergers syndrom er i arbejde i Sverige (undersøgelse fra Danderyd gymnasium)

Økonomi/finansiering Vi har fået en speciel økonomisk bevilling af satspuljemidlerne til 3-årigt forløb Beløbet dækker lærerløn, efteruddannelse, ekstra forberedelsestid, forældrekontakt, mentorordning, teammøder og administration IT-udstyr, indretning af lokaler, har vi selv betalt (max. 30.000,- af bevillingen må bruges til inventar)

Inspiration fra Danderyd Klasserummets indretning Færre elever i klassen Så få lærere, som muligt Undervisningen og dagligdagen er meget struktureret Eleverne har enten haft komplicerede folkeskoleforløb eller har gået på specialskole.

Forberedelsen Lærerne overværede undervisning i 9.-10.klasse på specialskole (Kasperskolen) Fik kursus i autisme/aspergers syndrom af psykolog Etablerede studiekreds om emnet Fik individuel coaching af psykolog, som overværede deres undervisning

Optagelseskrav Man skal have aflagt folkeskolens 9. eller 10. klasses obligatoriske afgangsprøve Man skal have haft 2. fremmedsprogsundervisning-helst tysk Man skal være erklæret egnet fra folkeskolens side (man kan godt komme til optagelsesprøve)

Lærerne Arbejder i team og planlægger de faglige forløb/klassens studieplan Koordinerer det skriftlige arbejde Samarbejder med studievejleder og læsevejleder Fungerer som mentorer Har kontakt til ledelsen, det øvrige lærerkollegium og forældrene

Erfaringer med de første år Der startede 8 drenge i 2007 Efter 1.g var 2 faldet fra og en ny kommet ind Der startede 8 drenge + 2 piger i 2008 1 dreng er faldet fra og en ny kommet ind (4 på ”venteliste”)

Elevprofiler på frafaldne elever Prøvede 2 gange før i en almindelig 1.g. Fik migræne og stress-symptomer og for højt fravær Var påfaldende stille og påvirkelig over for Stemninger i klassen Var dygtig, omhyggelig og flittig Boede alene sammen med sin mor, som reducerede problemernes omfang

Elevprofil på frafaldne elever elev nr. 2. Havde gået på Steiner-skole ADHD- diagnose Dominerende og meget selvsikker adfærd Kom med ”voldsomme” ytringer – militante, grænsesøgende (havde haft voldelig adfærd som barn) Kunne ikke skrive en større skriftlig opgave men gik til mundtlig eksamen i samfundsfag og fik 12 Bor med mor, stedfar og lillesøster

Typiske Aspergerelever De fleste er naturvidenskabeligt begavede De har svært ved at strukturere lektier De har svært ved skriftlige opgaver De lærer i ”ryk” De skal have hjælp til livsstil d.v.s døgnrytme Skolen er det vigtigste i deres liv

Elevprofiler fortsat Nogle af eleverne er meget sociale og deltager aktivt i skolens liv som f.eks. medlem af elevforeningen, redaktør af Hjemmesiden, aktiv i skolekomedien som lydmand og holder gerne foredrag om Aspergers syndrom Nogle elever holder sig meget for sig selv, men deltager i fællesarrangementer

Hvad lærte vi af første år? Fast ugentlig lektiehjælp (hjælp til skriftlige opgaver og struktur på lektierne) ”stilladser”, modeller, skabeloner, stikord, sideinddelinger, faste overskrifter, personlige instruktioner, konkretiseringer IT- endnu mere/Indkøb af Interaktive tavler + diktafoner Mere forældrekontakt

Hvad er ”Aspis” særligt gode til ? At fokusere og opdyrke særinteresser At bruge særinteresserne i faglige sammenhænge (f.eks. Opgaver om transportformer, computerspil) At lære nye ting, som er nødvendige for at dyrke særinteressen f.eks. Sprog (japansk), logistik, atomfysik

Spørgeskema: Uddannelse Job Kendskab til videregående uddannelser Gennemførelse Virksomhed for Aspergere Trivsel på uddannelse/job

Svar (uddannelse, job) Lokomotivfører, ingeniør, datalog, musiker, forsker i kvantemekanik, økonomisk rådgiver for offentlige instanser (marxistisk rådgiver), fysiker, folkeskolelærer, molekylærbiolog, forsker i genetik, indvandrerkonsulent

Svar på spørgeskema 50 % vil gerne vide mere gennem praktik og studievejledning 25 % vil gerne have en mentorordning 12 % vil gerne arbejde på en speciel aspergerarbejdsplads 25 % vil gerne på højskole 0 % ønsker forlænget studietid 50 % synes det vigtigste er udbredelse af kendskab til Aspergers syndrom i studiemiljøet.

Det vigtigste: Forudsigelighed Overskuelighed Struktur Fysiske rammer (undgå støj, stress) Forstående kolleger/studiekammerater

Tankevækkende citat ” Hvis jeg vælger et tilstrækkeligt specielt felt, kommer jeg til at arbejde sammen med Aspergere, hvad enten de ved det eller ej”

Hvad gør man i Sverige? Karlstad gymnasium Arbejdsformidlingen interviewer eleverne i 3.g. og blotlægger den enkelte elevs sociale og faglige situation. Eleverne besøger virksomheder i 3.g bl.a. det svenske svar på ”specialisterne” – ”Left is Right” (statistik, oversættelser) Højskoleophold efter stud.eksamen- forberedelse på at flytte hjemmefra Kontakt til bofællesskaber

Den svenske lovgivning Universiteterne skal inkludere handicapgrupper og får et særligt taksamentertilskud Uddannelsen og eksamensformen skal tilpasses, så den enkelte har mulighed for at både at udvikle og demonstrere sine kompetencer.

Individuel uddannelsesplan Er den unge socialt anlagt eller har behov for isolation? Skal det være en universitetsuddannelse f.eks. DTU eller smalle naturvidenskabelige studier som atomfysik? (fokus, fordybelse, akademisk faglighed) Skal det være en virksomhed ? (DSB, DR)

Hvordan forberedes uddannelsesstederne? UU ( ungdommens uddannelsesvejledning) skal orienteres om denne gruppe unge Kontakt til uddannelsesstederne med henblik på information om Aspergers syndrom Etablering af Videnscenter på Høje –Taastrup Gymnasium

Visionen/målet Eleverne fået en studentereksamen og kan komme videre til anden uddannelse eller job De har fået en større bevidsthed om Aspergers Syndrom og de muligheder og begrænsninger, det giver De har haft 3 gode år inden for trygge rammer og er blevet inkluderet i skolens øvrige liv De har fået en viden og en forståelse for det samfund, de er en del af

Status Vi Har lavet brobygningsforløb for 10 elever med Aspergers syndrom (20 ansøgere) - Det giver os en mulighed for en bedre visitation Har søgt satspuljemidler igen Etablerer Videnscenter/kurser for bl.a. uu- vejledere og specialskolelærere Etablerer nordisk netværk