Projekt ”Create IT – it som skaberfag” www.it-vest.dk/it-i-gymnasiet Informationsteknologi udbydes som forsøgsfag i gymnasiet i periode år 2011-14. Faget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Borgernes barrierer for brug af IT
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Elevernes digitale dannelse
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
HUSKESPIL – den lille tabel
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Create IT – it som skaberfag
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Informationsteknologi udbydes som forsøgsfag i gymnasiet i periode år Faget bakkes op og ydes starthjælp under projekt ‘Create IT – it som skaberfag’ Projektet drives af it-vest i samarbejde med en række andre aktører: Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Create IT – it som skaberfag Projektet - partnere

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Projekt ‘Create IT – it som skaberfag’ leverer: •Undervisningsmateriale •Uddannelse til lærere •Netværk I det følgende præsenteres resultater af evaluering blandt lærere og elever i gymnasiet fra april Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Projektets tre indsatsområder Projektet – indsatsområder og evaluering

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Formål •Afrapportering, internt og eksternt •Viden > Fremtidige aktiviteter Rammer Gennemført april 2012 Mulig population ca. 29 skoler, ca. 35 hold: Resultaterne er kvalitative og vejledende. Besvarelser fra 16 lærere og 165 elever. Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Evaluering 2012: Formål og rammer Evaluering – Formål og rammer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” •Evalueringen præsenterer: –Elevsvar –Lærersvar –Sammenstilling af lærer- og elevsvar om faglige mål •Der er uddybende info i notefelt og mod slut (bilag) Har du spørgsmål, så skriv til: Præsentation af evaluering Evaluering – præsentation

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Elever: •Egne it-færdigheder, fagligt udbytte, arbejdsindsats, forventninger til faget •Undervisningsmateriale (iftek.dk) •Samarbejde •Fagets faglige mål •Undervisningen i faget (under faglige mål) •Egen forståelse af faget Temaer i evalueringen - elever Evaluering - elever - temaer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Køn: 67 % mænd 33 % kvinder Fordeling på skoletype: •STX57 % •HTX36 % •HHX6 % •Studenterkursus1 % Elevdemografi: Køn og skoletype Evaluering – elever– demografi

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egne it-færdigheder Evaluering - elever – egne it-færdigheder

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt udbytte Evaluering - elever – fagligt udbytte

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen arbejdsindsats Evaluering - elever – egen arbejdsindsats

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Forventninger til fagets indhold Evaluering - elever – forventninger

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ” (…) jeg blev positivt overrasket da jeg så fandt ud af hvad det virkelig gik ud på. IT har aldrig interesseret mig så meget som det gør nu.” 16-årig HTX-elev ” Vi har arbejdet med meget mere spændende ting end jeg havde regnet med, og det er fedt at vi selv er med til at bestemme hvad vi laver.” 18-årig STX-elev Elevkommentarer til forudsætninger mv. Evaluering – elever - kommentarer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Har du brugt undervisningsmateriale på webstedet iftek.dk? Brug af materiale på iftek.dk Evaluering - elever- materialer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet om navigation på iftek.dk svarer: •78 % af eleverne, at iftek.dk at sitet er godt eller rigtig godt at finde rundt på (10 % ved ikke). På spørgsmålet om generelt indtryk af materialet på iftek.dk svarer: •86 % af eleverne at materialet er godt eller rigtig godt (10 % ved ikke). Navigation på og generelt indtryk af iftek.dk Evaluering - elever– materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet om: 1.Materialet er til at forstå svarer 81 % af eleverne at det i høj/nogen grad er til at forstå 2.Materialet er svært at arbejde med svarer 30 % af eleverne at det i høj/nogen grad er svært 3.Emner og materiale er interessant 67 % af eleverne at det i høj/nogen grad er interessant Vurdering af materiale på iftek.dk Evaluering - elever– materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Elevernes vurdering af balancen mellem teoretisk og praktisk i materialet viser, at 61 % svarer at det OK afbalanceret 13 % svarer at der er for meget praktisk/teknisk 5 % svarer at der er for meget teoretisk 21 % ved ikke Vurdering af materiale på iftek.dk Evaluering - elever– materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Elevers vurdering af omfanget af samarbejde Elevers vurdering af, om de i faget har samarbejdet med folk uden for gymnasiet: Ja: 19 %Nej: 74 %Ved ikke: 7 % Samarbejde med elever, fag og eksternt Evaluering - elever - samarbejde Del af undervisningen0-50 % % Med andre elever25 %75 % Med andre fag91 %7 %

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ”Det ville være spændende at prøve at lave et AT-forløb, så man kan bruge nogle af de andre evt. humanistiske fag som supplering til ens viden om it. Dette ville give et muligvis breder kendskab til fagets områder, set ud fra andre fag.” 19-årig STX-elev ”Det var rigtig fint og informerende, da vi engang havde besøg fra IT-studerende der kom og fortalte om hvordan det var at studere IT (…).” 20-årig STX-elev Elevkommentarer til samarbejde(r) Evaluering - elever - samarbejde

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Faglige mål – samlede svar Evaluering – elever & lærere– faglige mål For en samlet oversigt over: •Elevers vurdering af egen forståelse af faglige mål •Elevers vurdering af undervisning i faglige mål •Læreres vurdering af egen forståelse af faglige mål Spring frem til: > Slide nr (figurer) > Slide nr (tal) (For oversigt over elevers forståelse af de enkelte mål se bilag i præs.)

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Elevkommentarer – faglige mål Evaluering – elever – faglige mål ” Faget har det problem, at det kan risikere at blive utroligt abstrakt, hvilket til tider gør det svært at forstå. (…)” 18-årig STX-elev ”Vi er ikke blevet introduceret for de 7 faglige mål.” 17-årig HTX-elev

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Spørgsmålet om FORMÅL MED FAGET får knap 55% af de deltagende elever til at skrive kommentar Temaer: •Digital dannelse •Samfundsforståelse (fx bruger/forbruger) •Arbejdsmarked •Starte egen virksomhed •Praktiske færdigheder Elevers forståelse af formål med faget Evaluering - elever – forståelse af formål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ”Vi skal bruge det i næsten alt i vores liv. Derfor er det vigtigt at vi kan begå os i det og om det, udvikle og kritisere det.” 17-årig HTX-elev Elevkommentarer til formål Evaluering - elever – forståelse af formål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ”(…) IT burde snart være obligatorisk for alle (…) 18-årig STX-elev ”Fremtiden er IT. Ikke at have faget ville være absurd, ikke mindst for landet fremtid på verdenskortet. Derfor bør elever undervises i dette fag.” 19-årig STX-elev Elevkommentarer til formål Evaluering - elever – forståelse af formål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ”Det er et fag, som er svært og forstå. Jeg ville ønske der var nogle bøger med det. Vi har ingenting.” 16-årig STX- elev ”(…) Det er vigtigt at der både er noget teoretisk og noget praktisk. (…)” 16-årig HTX-elev ”(…) jeg synes man skulle prøve at blande noget mere innovation ind i faget. Så man har et formål med at lave en app, hjemmeside eller lignende.” 19-årig STX-elev Supplerende elevkommentar Evaluering – elever– supplerende kommentarer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Lærere: •Undervisningsmateriale (iftek / andet) •Samarbejde •Fagets faglige mål •Fagets tilrettelæggelse (udeladt her) Temaer i evalueringen - lærere Evaluering - lærere - temaer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Køn: 69 % mænd 31 % kvinder Alder: 31 % er år gamle 50 % er år gamle 6 % er år gamle 13% er år gamle Lærerdemografi: Køn og alder Evaluering – lærere – demografi

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Undervisningserfaring fra ‘gammelt’ it fag: 81 % ja 19 % nej Procentvis fordeling på fag: •69 % har erfaring fra datalogi •38 % har erfaring fra kommunikation/it •30% har erfaring fra multimedier •30 % har erfaring fra informationsteknologi Lærerdemografi: Undervisningserfaring Evaluering – lærere – demografi

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Har du brugt undervisningsmaterialet på webstedet iftek.dk? Brug af materialer på iftek.dk Evaluering - lærere - materialer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Til spørgsmålet om, i hvor stor en del af undervisningen, lærerne har brugt materiale fra iftek.dk, svarer de: 50% har brugt materialet i op til 0-50% af tiden 50% har brugt materialet i % af tiden Omfang af brug af materiale på iftek.dk Evaluering - lærere – materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet om navigation på iftek.dk svarer: 93 % af lærerne, at iftek.dk at sitet er godt eller rigtig godt at finde rundt på (7% ved ikke). På spørgsmålet om generelt indtryk af materialet på iftek.dk svarer: 93 % af lærerne at materialet er godt eller rigtig godt (7% ved ikke). Generelt indtryk af iftek.dk og navigation Evaluering - lærere – materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet, om materialet for læreren er: –Forståeligt svarer 93 % ja (i høj grad / i nogen grad) –Svært svarer 43 % ja (i nogen grad) –Interessant svarer 86 % ja (i høj grad / i nogen grad) Vurdering af iftek.dk – på egne veje Evaluering - lærere – materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet, om materialet for eleverne er: –Forståeligt svarer 64 % ja (i høj grad / i nogen grad) –Svært svarer 36 % ja (i nogen grad) –Interessant svarer 86 % ja (i høj grad / i nogen grad) Vurdering af iftek.dk – for elever Evaluering - lærere – materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Sammenstilles lærernes svar henholdsvis på egne vegne >< for deres elever ses: Vurdering af iftek.dk – for lærer >< elever Evaluering – lærere & elever– materiale på iftek.dk Lærere svarer JA (i høj/nogen grad) for LærerEleverElev svar JA Forståeligt93 %64 %81 % Svært43 %36 %30 % Interessant86 % 67 %

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet om balancen mellem det teoretiske og det praktisk/tekniske på iftek.dk svarer lærerne : Vurdering af balance mellem teori / praktisk Evaluering - lærere – materiale på iftek.dk (Svar i %)OKFor meget teori For meget praktisk/teknisk For sig selv7270 For sine elever Elevsvar61513

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet om brug af toninger er relevant for valg af forløb svarer –50% ja - 50 % nej På spørgsmålet om de ville foretrække opdeling på uddannelsesretninger svarer –7% ja - 93 % nej Vurdering af toninger >< uddannelsesretning Evaluering – lærere - materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ” Det kunne være rart med en oversigt over alle de beskrevne materialer. (…)” HTX-lærer Info: Strukturen på iftek.dk justeres (For oversigt over brug af de enkelte forløb se bilag i præs.) Lærerkommentarer til materiale på iftek.dk Evaluering – lærere - materiale på iftek.dk

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På spørgsmålet, om der er samarbejdet med andre fag svarer –31 % ja På spørgsmålet, om der er samarbejdet med folk uden for gymnasiet svarer –25 % ja Samarbejde med andre fag og eksternt Evaluering – lærere - samarbejde

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” 7 faglige mål Evaluering – elever – faglige mål # 1It-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet # 2It-systemers arkitektur # 3Repræsentation og manipulation af data # 4Programmering # 5Modellering og strukturering af data, processer og systemer # 6Interaktionsdesign # 7Innovation

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 1 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 2 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 3 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 4 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 5 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 6 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse mål # 7 - figur Evaluering – lærere & elever– faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse alle mål – figur 1 Evaluering – lærere & elever – faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse alle mål – figur 2 Evaluering – lærere & elever – faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Læreres & elevers forståelse alle mål – figur 3 Evaluering – lærere & elever – faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” ” Det er en udfordring for mig at kombinere det tekniske med det mere bløde, sådan at jeg både kan dække alle de faglige mål og også få alle med. Selvom folk har forskellige interesser og udgangspunkter.” Lærer Supplerende lærerkommentar Evaluering – lærere – supplerende kommentarer

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” På de følgende slides præsenteres: •Lærere & elevers forståelse af alle mål (tal) (nr. 50) •Lærere & elevers forståelse af de enkelte mål (nr ) •Elevers forståelse af de enkelte faglige mål (nr ) •Læreres forståelse af de enkelte faglige mål (nr ) •Brug af forløb på iftek.dk (nr ) BILAG – supplerende information Evaluering – bilag– yderligere tal og oversigter

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Forståelse > Fagligt mål Lærere % god/rigtig god Elever % god/rigtig god Elever: Undervisning % god/rigtig god # # # # # # # Lærere & elevers forståelse alle mål - tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 1: It-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig011 Dårlig1327 Ved ikke62429 God Rigtig god Læreres & elevers forståelse mål # 1 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 2: It-systemers arkitektur Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig011 Dårlig61612 Ved ikke63941 God Rigtig god57912 Læreres & elevers forståelse mål # 2 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 3: Repræsentation og manipulation af data Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig032 Dårlig61311 Ved ikke63544 God Rigtig god Læreres & elevers forståelse mål # 3 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 4: Programmering Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig641 Dårlig01011 Ved ikke62628 God64941 Rigtig god Læreres & elevers forståelse mål # 4 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 5: Modellering og strukturering af data, processer og systemer Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig642 Dårlig61712 Ved ikke God Rigtig god44610 Læreres & elevers forståelse mål # 5 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 6: Interaktions- design Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig022 Dårlig Ved ikke63940 God Rigtig god5912 Læreres & elevers forståelse mål # 6 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Fagligt mål # 7: Innovation Læreres Forståelse % Elevers forståelse % Elevers vurdering af undervisning % Rigtig dårlig13363 Dårlig19412 Ved ikke61450 God Rigtig god678 Læreres & elevers forståelse mål # 7 – tal Evaluering – lærere & elever - faglige mål

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #1 It-systemers betydning for og på-virkning af menneskelig aktivitet % Rigtig dårlig forståelse1 Dårlig forståelse2 Ved ikke24 God forståelse59 Rigtig god forståelse14 Fagligt mål 1: It-systemer – msk. aktivitet Evaluering – elever – faglige mål 73 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #2 It-systemers arkitektur % Rigtig dårlig forståelse1 Dårlig forståelse16 Ved ikke39 God forståelse35 Rigtig god forståelse9 Fagligt mål 2: It-systemers arkitektur Evaluering – elever – faglige mål 44 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #3 Repræsentation og manipulation af data % Rigtig dårlig forståelse3 Dårlig forståelse13 Ved ikke35 God forståelse38 Rigtig god forståelse11 Fagligt mål 3: Data. repræs. & manipulation Evaluering –elever – faglige mål 49 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #4 Programmering % Rigtig dårlig forståelse4 Dårlig forståelse10 Ved ikke26 God forståelse49 Rigtig god forståelse11 Fagligt mål 4: Programmering Evaluering – elever – faglige mål 60 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #5 Modellering og strukturering af data, processer og systemer % Rigtig dårlig forståelse4 Dårlig forståelse17 Ved ikke37 God forståelse36 Rigtig god forståelse6 Fagligt mål 5: Data, modellere & strukturere Evaluering – elever – faglige mål 42 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #6 Interaktionsdesign % Rigtig dårlig forståelse2 Dårlig forståelse12 Ved ikke39 God forståelse38 Rigtig god forståelse9 Fagligt mål 6: Interaktionsdesign Evaluering – elever – faglige mål 47 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #7 Innovation % Rigtig dårlig forståelse36 Dårlig forståelse4 Ved ikke14 God forståelse39 Rigtig god forståelse7 Fagligt mål 7: Innovation Evaluering – elever – faglige mål 46 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #1 It-systemers betydning for og på-virkning af menneskelig aktivitet % Rigtig dårlig forståelse0 Dårlig forståelse13 Ved ikke6 God forståelse56 Rigtig god forståelse25 Fagligt mål 1: It-systemer – msk. aktivitet Evaluering – lærere – faglige mål 81 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #2 It-systemers arkitektur % Rigtig dårlig forståelse0 Dårlig forståelse6 Ved ikke6 God forståelse31 Rigtig god forståelse57 Fagligt mål 2: It-systemers arkitektur Evaluering – lærere – faglige mål 88 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #3 Repræsentation og manipulation af data % Rigtig dårlig forståelse0 Dårlig forståelse6 Ved ikke6 God forståelse19 Rigtig god forståelse69 Fagligt mål 3: Data (repræs. & manipulation) Evaluering – lærere – faglige mål 88 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #4 Programmering % Rigtig dårlig forståelse6 Dårlig forståelse0 Ved ikke6 God forståelse6 Rigtig god forståelse82 Fagligt mål 4: Programmering Evaluering – lærere– faglige mål 88 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #5 Modellering og strukturering af data, processer og systemer % Rigtig dårlig forståelse6 Dårlig forståelse6 Ved ikke13 God forståelse31 Rigtig god forståelse44 Fagligt mål 5: Data, modellere & strukturere Evaluering – lærere– faglige mål 75 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #6 Interaktionsdesign % Rigtig dårlig forståelse0 Dårlig forståelse25 Ved ikke6 God forståelse44 Rigtig god forståelse25 Fagligt mål 6: Interaktionsdesign Evaluering – lærere – faglige mål 69 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Egen forståelse af fagligt mål #7 Innovation % Rigtig dårlig forståelse13 Dårlig forståelse19 Ved ikke6 God forståelse56 Rigtig god forståelse6 Fagligt mål 7: Innovation Evaluering – lærere – faglige mål 62 % svarer god/rigtig god forståelse

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Specifik brug af materiale på iftek.dk BI - lærere – brug af iftek.dk Humanistisk toningAntal C-niveau Studieweb-html-klient/server5 Interaktive test7 Reklamespil7 B-niveau Mønstergenerering1 Billedmanipulation3 Sociale medier – studieweb 2.01

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Specifik brug af materiale på iftek.dk Evaluering - lærere – brug af iftek.dk Naturvidenskabelig / teknisk toningAntal C-niveau Ligningsløseren4 Sociale medier 13 Sociale medier 22 Computerens anatomi3 Sociale medier 30 Sociale medier 40 Processtyring i teknologi2

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Specifik brug af materiale på iftek.dk Evaluering - lærere – brug af iftek.dk Naturvidenskabelig / teknisk toningAntal B-niveau Ligningsløseren2 Sociale medier 11 Sociale medier 20 Mobil dataopsamling0 Sociale medier 30 Simulation i fysik0 Sociale medier 40 Virksomhedssamarbejde0

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Specifik brug af materiale på iftek.dk Evaluering - lærere – brug af iftek.dk Samfundsfaglig toningAntal C-niveau SMS C1 Musikdeling C0 B-niveau SMS B0 Musikdeling B0 Facebook2 Mobil dataopsamling0 Virksomhedssamarbejde0

Projekt ”Create IT – it som skaberfag” Specifik brug af materiale på iftek.dk Evaluering - lærere – brug af iftek.dk Merkantil toningAntal C-niveau SMS C0 Musikdeling C0 Webshop 1 B-niveau0 SMS B0 Musikdeling B0 Facebook0 Virksomhedssamarbejde0