Strategi for indførelse af lastbilsparkeringer i East West Transportkorridor WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Aktivitet 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Tid til ledelse Henrik Leslye.
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Kan man tænke intermodalt i Europa …hvad skal der til?
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Merlivs seminar 27. August 2008
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
Kommunikation alvor og sjov
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Virksomheder - definition
Forældre- og fødselsforberedelse
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Virksomhedens informationsbehandling
Projektstyring dag 2.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
brugerinddragelse i Danmark
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
KMS organisation. Markedsområdets overordnede mål Markedsområdet arbejder for: at fremme brugeres udnyttelse af kort og geodata til gavn for deres opgaveløsning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
SKABELON.
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Organisationsændring, lægefagligt bivirkningsnetværk og strategi Afdeling for Forbrugersikkerhed En afdeling i Lægemiddelstyrelsen.
Vejens konstruktion Vejens konstruktion. Vejens konstruktion Harpa Birgisdóttir Línuhönnun Haraldur Sigursteinsson VegagerðinIS Erik Simonsen Cementa.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Hovedtal og konklusioner for branchen
Klar til Smart Vækst Hvordan kommer vi i gang?
Hovedtal og konklusioner for branchen
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Forslag til masterplan for infrastruktur
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Præsentation af forretningsplan
Hovedtal og konklusioner for branchen
Præsentation af forretningsplan
Hovedtal og konklusioner for branchen
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Motivation af frivillige
Præsentationens transcript:

Strategi for indførelse af lastbilsparkeringer i East West Transportkorridor WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Aktivitet 1

East West Transportkorridor

Mål med WP6D Udvikle intelligente lastbilsparkeringar med ITS tjenster for at skabe et søvnløs flow af trafik i korridoren PARTNERS Vejdirektoratet Trafikverket Karlskrona Kommun Karlshamns Kommun Litauiska Vägverket

WP6D Aktivitet 1 Lastbilsparkeringar i korridoren En generel studie der skal evaluere og analysere behovet af lastbilsparkeringer i korridoren –En del handler om at identificere hensigtsmæssige steder for intelligente lastbilsparkeringer i korridoren –Analysen vil identificere behov af tjenster som førerne har brug for og hensigtsmæssige ITS tjenster

Nuværande situation i korridoren •Danmark og Sverige har et godt udbud af lastbilsparkeringer der støtter førerne i at følje kør- och hviletidsreglerne •Litauen har noget et dårligere udbud af lastbilsparkeringer specielt udenfor hoved knudepunkterne •Lastbilsparkeringer i og omkring større byer og havneområder er ofte overfyldte og der er en øget trend med tyverier af køretøjer •Førere mangler information om hensigtsmæssige lastbilsparkeringer i korridoren og det giver en dårligere udnyttelse af kør- og hviletiderne

Nuværende situation i korridoren

Europæiske initiativ der påskynder udviklingen •Mange forskellige europæiske initiativ driver udviklingen af intelligente lastbilsparkeringer •Den vigtigste udvikling sker indenfor ITS Action Plan och ITS Direktivet –To af seks prioriterede områder fokuserer på information og booking af lastbilsparkringer •Andre initiativ: –EasyWay –SETPOS –LABEL

Nationelle initiativ i korridoren •Mange forskellige nationelle initiativ foregår i landene i korridoren – nogle eksempel: –Forstudie om logistikcenter i Litauen –Forstudie omkring ITS og godstransporters behov og igangværende arbejde i Sverige –Udviklingsbehov af lastbilsparkeringer i Danmark for at øge kapaciteten

Behov og opførelse af førere •Behov og opførelse af lastbilschauffører baseret på interviews: –Behov – Mad, Bensin, Faciliteter - særligt rene toiletter –Parkeringer skal ligge i direkte tilslutning til hovedvejen –Udvikle information om hensigtsmæssige steder –Førere vil gerne have information uafhængige af sprog, på harmoniserede skilte og i sine navigationssystem –Bookingssystem kan være interessant omkring større byer og havneområder –Førere planlægger sin tur udfra kør- och hviletidsreglerne

Udfordringer •Der er kapacitetsmangel i korridoren, specielt i Litauen •Parkeringer i nærheden af større byer og havneområder er overfyldte og der er en øget trend med tyverier af køretøjene •Førerne mangler information om hensigtsmæssige steder

ITS-tjenster for korridoren – Information om steder •Behov af ITS-tjenster inden og under færdslens løb med information om hensigtsmæssige steder •Myndigheden har ansvar for at udvikle grundlæggende digital information om lokalisering af parkeringer •Indførelse af information på færger og på pausesteder om hensigtsmæssige pladser att holde •Myndighederne skal indføre harmoniserede skilte uafhængige af sprog med information om hensigtsmæssige steder og aftstand till næste sted

ITS-tjenster for korridoren– belægningsinformation •For at støtte førerne at planlægge sin tur bedre skal der være information om ledige pladser ved parkeringer ved byer og havneområder •Informationen skal kunne fås via VMS och være tilgængelig sådan så at planlæggeren for tjensten kan skabe applikationer til telefoner etc.

ITS-tjenster för korridoren - Bookingsystem •Bookingsystem for parkeringer er ikke modne for markedet, har behov for at udvikle fungerende grundlæggende funktioner primært omkring detektering etc. •Erfaringer fra Frankrig og Tyskland viser at der er store problemer med detektering av køretøjer –De kan ikke leverere pålidelig information •Bookningsystem for lastbilsparkeringer er ikke prioriteret i korridoren –Fokusere på informationsløsninger och attraktive parkeringar

Sikre Lastbilsparkeringer •Erfaringer fra Europa viser at der er vanskeligt at lave en holdbar business model •Transport økonomi –Gods med høj værdi er interessant at parkere på sikre parkeringspladser –Forsikringsfirmaer og transportindkøbere efterspørger ikke sikre parkeringer -> vognmænd vil ikke betale for sikre steder •Sikre lastbilsparkeringer er ikke inkluderet i strategin for korridoren og det er ikke et ansvar for myndighederne –Bedre at fokusere på god lokalisering og belysning på stederne

Retningslinjer for lastbilsparkeringer i korridoren •Transportsystemet er ikke nationelt, det er europæisk •For at skabe en korridor, skal føreren vide hvornår han kan forvente en hensigtsmæssig parkering •Forslaget –3 niveauer af parkeringer for at imødekomme forskellige behov –Førene skal kunne have mulighed til at holde hver 30 kilometer i hele korridoren –Hvert et stop skal have et toilett

Tre niveauer af lastbilsparkeringer •Niveau 1: Parkering langs hovedvejnettet hver 30 kilometer med toilett (hensigtsmæssig for kort pause) •Niveau 2: Pauseplatser med mere service, Bensin, mad. Skal findes hver 90 kilometer (hensigtsmæssige for pause og nat hvile) •Niveau 3: Pausepladser omkring byer og havneområder; Større serviceudbud, belysning, indhegnet, informationssystem omkring ledige steder. Styring mellem steder. (hensigtsmæssig for nat hvile og for at samle trafik omkring industrier og havneområder)

Udvikling af lastbilsparkeringer i korridoren •Baseret på strategien skal følgende udviklinger gennemføres

Ansvar og Roller •Ansvar og roller for de tre niveauer –Niveau1 •Myndigheden har ansvar at tilbyde landområde, toiletter og information inden og under færdslens gang –Niveau 2 •Myndighedernes ansvar ifølge niveau 1 •Private aktører tilbyder bensin, mad, etc. –Niveau 3 •Kan hanteres af private aktører og være tilstede i forbindelse med værksteder, restauranger på private områder •Myndighederne formidler information inden og under fædslens gang

Konklusion - Prioriteringer Følgende prioriteringer fra myndighedernes perspektiv er at anbefale: 1.Analysere den foreslåede retningslinjen udfra hvert land, specielt i Litauen 2.Udvikle grundlæggende data, kort og databaser med information for ITS-tjenster med information inden og under fædslen 3.Støtte udviklingen af ITS-tjenster med information om lokalisering og ledige pladser på parkeringerne 4.Lave en dybere analyse med fokus omkring byer og havneområder for at udvikle nye steder. Dette kan laves med private aktører.

For mere information se: