Oplæg til arbejdsgruppe vedr

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Udsendelse til international tjeneste
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Bokstav børn.
En konflikthåndterende kultur
Det gode klasserådsarbejde
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Seksualpolitik.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Omgangstone og kollegialitet
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ledelse og kollega-adfærd
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Indsatser med relation til rusmiddelområdet
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Håndtering af Sygefravær
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Specialisering 271 UMD.
AKT på Dybbøl Skolen.
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
Min fætter BR min fætter
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Pårørende samtale Er du tæt på en stressramt som ægtefælde, kæreste, barn, forældre, ven, veninde, kollega eller chef? Og har du svært ved at forstå, hvad.
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Rita Buhl 22. september 2018.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Oplæg til arbejdsgruppe vedr Oplæg til arbejdsgruppe vedr. vejledning om udsatte unge og samarbejde mellem frie skoler og kommuner Af cand.psych. Ph.d.stud. Mia Glendøs

Indhold: forskellige mulighedsrum: Forældrenes muligheder hvor går bekymrede forældre hen? Børnenes mulighedsrum hvad fortæller barnets adfærd? Hvad søger børn rådgivning og hjælp til, når de selv ”bestemmer tid og sted”? Vejledning til københavnske folkeskoler (inspiration?) De professionelles mulighedsrum Hvem er de professionelle/ hvem skal samarbejde? Råd til det daglige professionelle personale omkring kommune samarbejde

mulighedsrum Prof forældre børn Alle mennesker er en del af den kontekst de ER i. – Det de kan + det de vil = har mulighed for. Vi levere alle indflydelse på hinandens mulighedsrum og er alle influeret af andre menneskers mulighedsrum.

Forældre mulighedsrum Hvor går forældrene hen, når det er i tvivl og skal rådføre sig? Nogle går til familie, venner, bekendte, private professionelle. Her en top 10 opgørelse over hvilke emner forældre rådførte sig om via Børns Vilkårs forældretelefon 2010: Statistik kan være misvisende, hvis man ikke holder sig for øje hvem der måler og på hvad. Hvis det havde handlet om forældrehenvendelser til SOF afdelinger ville statistikken måske se helt anderledes ud og det ville den igen også, vis man målte forældrehenvendelser til BUF – hvor det meste handler om børnenes trivsel i skole- opg daginstitutionsregi.

Børnenes mulighedsrum Tegn Symptomer omkring manglende trivsel Muligheder for at høre børnenes stemmer og perspektiv i børnesager Hvilke handlemuligheder har og anvender børn/unge i situationer, hvor de mistrives af forskellige årsager. – man kan også kalde handlinger for reaktioner.

Børns reaktioner? Hvilke handlemuligheder har og anvender børn/unge i situationer, hvor de mistrives af forskellige årsager?

Bud på børns psykiske reaktioner Dominans overfor jævnaldrene? Overskridende adfærd? Undgåelse af opmærksomhedstiltrækning? Tiltrækning af opmærksomhed Stræbsom adfærd ved skolearbejde? Opgivelse (”nægtelse”) af skolekrav? ”let antændelig” adfærd? Voldelig adfærd (overfor andre og sig selv)? Misbrug? Unormal/bekymrende udvikling? Fysiske tegn på overgreb – udsendelse i Danskernes Akademi omkring udsatte børn. blå mærker på knæende er måske normale, men blå mærker bag på benene er ikke så almindelige.

Top 10 over problemstillinger, børn ringede til BørneTelefonen om i 2010:

Top 10 over problemstillinger, børn skrev til BørneBrevkassen om i 2010:

Top 10 over problemstillinger, børn skrev til BørneChatten om i 2010: Mediet – kanalen man giver børn til at udtale sig kan være afgørende for, hvad de fortæller.

Vejledende instanser til københavnske folkeskoler www.bufnet.kk.dk/0-18/ErDuBekymretForEtBarn

De professionelles mulighedsrum ”SAMARBEJDE” Lærer Andet personale på skoler Kommunalt ansatte SFO medarbejdere Daginstitutionsmedarbejdere Evt. sygehusmedarbejdere mm. Professionelles samarbejde med andre: Børn! Forældre Andre pårørende Indforstået sprogbrug kan gøre samarbejdet besværligt Nøgle: nysgerrighed på ordvalg! Vær altid opmærksom på barnet stemme i sager, der angår dem! I samarbejde, bliver man nød til at hjælpe hinanden til at forstå hinandens sprog.

Hvad siger maven? Mavefornemmelser kan ofte være staten på en professionel bekymring om et barn. . – lærer arbejder altid også når det holder pause, hvilket er sejt, men også nogle gange en smule ufrugtbart i forhold til at få aftalt nogle konkrete nye indgangsvinkler til at givet barn, kræver det nok et mere organiseret møde, hvor man aftaler hvem der gør hvad og hvordan der bliver fulgt op på den underen/undersøgelse, der satte mødet i gang.

Tvivl / bekymring: del & strukturer Del bekymring med kollegaer, forældre, pårørende, skoleledelse, barnet selv, dets kammerarter Nedskriv tidlig indsamlet information Indberetninger, indstillinger og bekymringsbreve og mails til kommunen går hurtigere igennem, hvis de er så tykke som muligt Strukturer al samarbejde – med tydelig enighed om hvem, der gør hvad. Tal gerne med de kommunalt ansatte, men forvent ikke at de føre journal før der ligger en indberetning. Forvent ikke en hurtig sagsgang fordi der ligger en hurtig (og ufuldendt indberetning). Alt det der ikke står i en indberetning skal de kommunalt ansatte ud og finde ud af selv, så hvis lærerne allerede ved det, skal det med.

Råd til professionel voksen, med daglig kontakt til børn (udsatte børn) Bekendt med regler i forhold til den skærpede underretningspligt Ved tvivl – stå ikke alene: Snak med forældre, team, skoleledelse, barn + struktur ved de tidligt opfangede info. Kammerarterne som informationskilde ved stor bekymringer Få barnet stemme ind så hurtigt som muligt: Vær ærlige: hvem er dette barn mest åben overfor, hvilken lærer kan han hun måske bedst lide, hvem ville han/hun betro sig til? – lad de mennesker spørge –overvej barnet medie/kanal

Opsummering: Forældrenes muligheder Børnenes mulighedsrum Top 10 over henvendelsers temaer på anonym forældretelefon Børnenes mulighedsrum Reaktioner hos børn i mistrivsel Medie/Kanal betydning for hvad der bliver sagt Inspiration fra Når du er bekymret for et barn Børnelinialen Bekymrende fraværd De professionelles mulighedsrum Samarbejde og sprog (nøgleord: nysgerrighed) Råd omkring kommune samarbejde tyk indberetning og tidlig nedskrivning Struktur og klarhed Barnets stemme PERSPEKTIV: Hvad er det særlige mulighedsrum for frie skoler mm?