At skabe en profession Et par refleksioner om professionaliseringen af den ”uppsökande verksamhet”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
IKV i den politiske kontekst
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VIDEN TIL VÆKST Viden til Vækst Westums årskonference Säröhus, 1. april 2014
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
Fra integration til inklusion
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Medborgerskab – på sporet
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Tillid Temadag for AMIR
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen
Kompetencerådet i Region Midtjylland
Kodeks for offentlig topledelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Den inkluderende skole
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Richard B. Larsen Oplæg ved FOKUS’ gåhjemmøde ”Sammenhængende beskæftigelsesindsats – erfaringer med jobcentre”
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Orientering fra det politiske liv v. Tina Lambrecht Årskonferencen for TR 3. september 2012.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Nye trends i dansk arbejdsmarkedspolitik Nordisk Ministerråds jubilæumskonference Reykjavik maj 2014 Jan Hendeliowitz Chefkonsulent Styrelsen for.
SÅDAN UNDERSTØTTER BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN DEN LOKALE ERHVERVSPOLITIK - Oplæg v/ Formanden for Beskæftigelsesudvalget og for LBR i Herning Kommune, Ingelis.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

At skabe en profession Et par refleksioner om professionaliseringen af den ”uppsökande verksamhet”

”Opsøgende virksomhed” …er et skandinavisk begreb "Uppsökande verksamhet” (i 1970’erne et Svensk begreb for individuel vejledning af voksne på arbejdsmarkedet) "Opsøgende virksomhed" (i 2010’erne et Dansk begreb for (VEU-centrenes) virksomhedsrådgivning   Kilde: Nordisk råd

Opsøgende virksomhed VEU centre: Uddannelseskonsulenter …en (dansk) afgrænsning i forhold til institutioner og policy-områder VEU centre: Uddannelseskonsulenter Jobcentre: Jobcenterkonsulenter Erhvervsservice: Erhvervskonsulenter Ungdomsudd.: Praktikpladskonsulenter (på ungdomsuddannelsesinstitutionerne) Social dimension: Socialrådgivere (borgerrettet mod marginaliserede borgere)

Beskæftigelsespolitik Tre policy-områder … og den regional koordineringsopgave ERHVERV UDDANNELSE BESKÆFTIGELSE Kompetence- politik Erhvervspolitik Beskæftigelsespolitik “Kompetencebaseret vækstpolitik”

Problemet er regionalt! Uddannelsesinstitutioner leverer først og fremmest arbejdskraft til et regionalt arbejdsmarked. Pendlingen stiger kraftigt i regionerne. Arbejdskraftoplandene bliver stadigt større (og går på tværs af kommunegrænser). Virksomhedsklynger og innovationsmiljøer er regionalt forankret. … og det skal løses regionalt ! De regionale samarbejder må være omdrejningspunktet for at koble og implementere de tre politikområder

Voksenuddannelsesstrategier for erhvervs- og beskæftigelsespolitik På voksenuddannelsesområdet kombineres tre policy-områder eller ”hensyn”: Hensynet til de kortuddannede (eg. "employability" dvs. et beskæftigelseshensyn) Hensynet til kompetence- og uddannelsesniveauer (eg. Kompetenceforsyning dvs. et uddannelseshensyn) Hensynet til vækst (eg. ønsket om økonomisk vækst blandt virksomheder, dvs. et erhvervshensyn) a + b + c = "Det Opsøgende Arbejde"

Er det en profession at arbejde med virksomhedsrådgivning? … og hvordan bliver man professionel? ”…specielle grupper af individer, der anvender et vist omfang af abstrakt viden på særlige arbejdsområder” (Andrew Abbott, Amerikansk professionsforsker)

Professionsmarkører historiske… Monopol (eneret eller næsten eneret på at udføre opgaverne inden for området. Eksklusiv ret til at udføre opgaverne og til at udelukke andre fra at udføre dem) Autonomi (besluttende myndigheder blander sig ikke i måden, udøvelsen foregår på) Specialisering, abstraktion og vurdering (den viden og erfaring, anvendes i udøvelsen af skøn i konkrete praksissituationer) Uddannelse (en særlig position på arbejdsmarkedet med særlige rettigheder forudsætter dokumentation for forudgående kvalificeringsforløb og specialviden og kunnen) Arbejdsmoral (særlige forventninger til den professionelles moral. Når man nyder privilegier, stilles der også særlige moralske krav. Saglighed, rationalitet, intet følelsesmæssigt engagement, ingen personlige sym- eller antipatier)

Viden om kompetencer … hvad konsulenten skal forstå Formel kompetence Efterspurgte kvalifikationsbehov KOMPETENCE BEHOV Faktisk kompetence Faktiske kvalifikationsbehov FRIT EFTER: Ellström, P. E. (1994): Kompetens, utbildning och lärende i arbetslivet, Publica, Stockholm 1994.

Ingen virksomheder er ens … hvad konsulenten skal vide Ydre forhold Samfundsmæssige rammebetingelser, branchens karakter og forhold på det lokale arbejdsmarked Indre forhold Arbejdsrelationer (formelle og uformelle relationer på arbejdspladsen) og medarbejdernes kvalifikationer Ledelsen Forretningsstrategi + personalepolitik + fleksibilitetsform =Kvalifikationskrav til medarbejderne Brug af Udd. Medarbejderne Jobindhold + ”rammevilkår” (løn, arbejds-tid mv.) = Kvalifikationsstrukturen 10

Konkurrerende tænkninger … som konsulenten skal kunne balancere Skolen for livet Dannelse og oplysning, det gode samfund, social retfærdighed. Fokus på inklusion, demokrati, tryghed, solidaritet, mangfoldighed m.v. Uddannelse er til gavn for den enkelte og det fælles bedste Kompetencer til arbejdslivet Anvendelsesorienteret, ”vi skal leve af kompetencer”. Fokus på effektivitet, ressourceudnyttelse og realisme ifht. arbejdsmarkedets behov. Uddannelse er til gavn for produktivitet og vækst

Tre slags barrierer … som konsulenten skal kunne arbejde med Personlige barrierer, som kan have en subjektiv karakter Virksomhedsbarrierer, såsom travlhed på virksomheden, lille kursusbudget m.m.. Systemiske barrierer, såsom lovgivning, udbud, skolens organisering m.m.

Fælles udfordringer i de skandinaviske systemer Formidling af den nyeste viden om forhold der har betydning for de lokale virksomheders udvikling og vækst Etablering af en fælles referenceramme på tværs af aktører om visioner, udfordringer og god praksis Etablering af fora der kan drøfte kvalitet i rådgivning og vejledning, virkemidler og kapacitet i systemet i forhold til virksomhederne Etablering af et fælles kvalitets- og kompetence-udviklingsprogram for alle aktørerne 13

& Virksomhedernes behov SKOLERNES MULIGHEDER FOR AT MØDE DEM P R O F E S S I O N A L I S E R I N G PÅ T O M Å D E R & FORSTÅ Virksomhedernes behov TILPASSE SKOLERNES MULIGHEDER FOR AT MØDE DEM

Fremtiden? Jeg tror, at vi vil se mange projekter som handler om… Skabelsen af incitamenter til samarbejder om arbejdskraftudbuddet og kompetenceforsyningen Bedre koordinering af indsatser mellem forskellige policy-områder Mere viden om hvad der virker (både for indsatsen og for virksomhederne) Mere Skandinavisk samarbejde. Men der findes ikke én vej til vækst - forskellige regioner står overfor forskellige udfordringer og har forskellige muligheder (derfor er der behov for forskellige - regionalt funderede - tilgange til vækst)

” ” Nordisk Ministerråd Anbefalinger fra Nationale og regionale strategier, der modvirker marginalisering og understøtter kortuddannede i forhold til arbejdsliv og samfundsliv Formuleringen samt effekten af regionale strategier for livslang læring og mobilitet Samspillet mellem nationale, regionale og lokale myndigheder i det konkrete samarbejde med udbydere, virksomheder og arbejdsmarkedets parter ” Det er centralt for de nordiske lande, at den kompetence-politiske indsats for at fremme livslang læring imødekommer både arbejdsmar-kedets kompetence-krav og det moderne samfunds behov for sammenhængskraft. ” [Halldór Ásgrimson, Generalsekretær, Nordisk Ministerråd]

Tak for ordet! Briankjaer.andreasen@ru.rm.dk