Introduktion til den postive psykologis metoder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Forskningsstrategi på centerniveau
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Center for Studier i Arbejdsliv Årsmøde 2011 Arbejdslivets skyggesider Center for Arbejds- og Organisationspsykologi Institut for Psykologi Det.
Flow. Frans Ørsted Andersen og Nina Hanssen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Handicap, idræt og social deltagelse
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Gøye Thorn Svendsen Programleder PMTO/PALS
Motivation og opmærksomhed i overbygningen
Merlivs seminar 27. August 2008
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Universitetets formål
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
PRODROMALPROJEKT Psykiatrisk Center Glostrup
Frans Ørsted Center for Grundskole-forskning /DPU / AU Ph.d / adjunkt
Positivitet og Performance
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
The Art of Conversation Introduktion - Sammenhæng mellem spillertyper og samtaler i spil? - Kvantitative og kvalitative undersøgelser - Vores konklusion.
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Anders Myszak (org. psykolog)
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Program Vitalisering af samspillet
AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI. AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI  Associationen mellem løbetræning og løbeskade er et forsøg.
DAISY- Dansk Alzheimer Interventions Undersøgelse
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Om livsglæde og relationer
Anvendelsesorientering på FLOW Målgruppe: FLOW teater – unge som på STX Anvendelse – forstået som i umiddelbar relation til deres liv og tværfagligt Fagligt.
University College Syddanmark - Lene B Terp
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
DEMC November 2014 Funktionsevnen hos ældre medicinske patienter indlagt i en akutafdeling Inge Hansen Bruun, ph.d. stud, fysioterapeut.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
DPU – Aarhus Universitet
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
Flow og meditation Frans Ørsted Andersen DPU / Aarhus Universitet Ph.d / lektor Autoriseret psykolog Sunday, September 18, Flow og meditation, Frans.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Dokumentation af sygepleje -et etnografisk inspireret studie af perioperative sygeplejerskers dokumentationspraksis Vejledere: Kirsten Frederiksen, Ph.d.
Læge Poul Lundgaard Bak
Præsentationens transcript:

Introduktion til den postive psykologis metoder Publikation: ”Den positive psykologis metoder” af Frans Ørsted Andersen og Gerd Christensen (red.). Dansk Psykologisk Forlag, 2012. 02-04-2017

02-04-2017

Personlig baggrund Ph.d-kurser 2004-2008 på Claremont Graduate University i Californien på prof. Mihaly Csikszentmihalyis ”Quality of Life Research Center” Har oversat to af Csikszentmihalyis bøger fra engelsk til dansk: ”Flow og engagement i hverdagen” (2005) og ”Selvets udvikling” (2008) begge på Dansk Psykologisk Forlag 02-04-2017

Hvad er postitiv psykologi? ”Positive Psychology is the scientific study of optimal human functioning. It aims to discover and promote the factors that allow individueals and communities to thrive” Csikszentmihalyi & Seligman, 2000, 2006 02-04-2017

Positiv psykolog kan ses som et emnefællsskab Positiv psykologi kan anskues som et forskningsbaseret emnefællesskab omkring studiet af det meningsfulde, fremadrettede, potentiale- og ressourceorienterede i menneskets psyke Positiv psykologi er dermed ikke et paradigme eller en erstatning for eksisterende teori og metode men et supplement hertil. 02-04-2017

Diversitet i metoder Eks.: Csikszentmihalyi. Humanistiske/ fænomenologiske metoder: kvalitative interviews, dagbøger, deltagende observationer, selvrapportering, mv. Seligman. Kognitivt psykologiske metoder med systematiske kortlægninger vha. spørgeskemaer/screeninger/tests mv. Cooperrider. Narrative / socialkontruktionistiske metoder med særlige samtaleformer og –øvelser samt diskursanalyser Lyubomirsky: sundhedsvidenskabelige, statistiske metoder med store internetsurveys mv. Fredricson: Medicinske metoder: cortisolmålinger, måling af nervespændinger og hjerterytmevariabilitet, mv. 02-04-2017

PP Internationalt IPPA: ”International Positive Psychology Association”, (www.ippa.org): president : Antonella Della Fave EPPN: ”European Positive Psychology Network”, president: Hans Henrik Knoop, AU Næste konference: ”7th. European Conference on on Positive Psychology”, University of Rotterdam, Holland, 1-3. juli, 2014 (se IPPA.org eller ENPP) Masterudd i pp: University of Pennsylvania, University of East London og Claremont Graduate University + AU ! 02-04-2017

Multiple intelligenser Positiv psykologi er udtryk for en generel bevægelse indenfor psykologien Karakterstyrker Potentialer Ressourcer Værdier Trivsel Samarbejde Læringsstile Multiple intelligenser Bæredygtighed Positive emotioner Inklusion Fællesskab Flow Mindfulness Meditation Humor Mangler Diagnoser Konflikter Symptomer Katastrofer Traumer Sygdom Sorg Dysfunktioner Lidelse Tab Krise Isolation Marginalisering Svigt Flow. Frans Ørsted Andersen 02-04-2017

Vigtig generel pp-pointe PP handler ikke om at opstille nye normer om lykke og glæde PP handler ikke om at negative tilstande skal elimineres PP handler mere om at forstå de dynamiske sammenhænge mellem negative og positive tilstande og forhindre fastlåshed 02-04-2017

European Flow Research Network (EFRN) Forankring: på Trier Universitet med Stefan Engeser, europæisk ”flow-professor”. Nyeste publikation (2012): ”Advances in Flow Research”, Springer Link til netværket via ENPP. EFRN har også egen Facebookside 02-04-2017

Flowmålingsmetoder 1. Flow interview / Flow questionnaire (Iben) 2. Flowobservationsskemaer 3. Flow scales og ESM (Jane) 4. Day reconstruction method 5. Målinger i vagus nervus 6. Hjerterytme-variabilitetsmåling 7. Hjernescanning, pupilmålinger, hudfarvemålinger, mv. 8.Performance-analyse (Tatiana) 9. Bevægelsesmålinger Flow. Frans Ørsted Andersen 02-04-2017

Eksempel på aktuel flow-forskning (FØA)(Jane) ”FUF” – fremtidens undervisningsfacilitet, der handler om forsøg med at forbedre naturfags-undervisningen. Undersøgelsesmetode: ESM. SE/download rapport: www.universefonden.dk Flow research by Frans Ørsted Andersen 02-04-2017

aiming at increasing motivation and engagement EDUCATION (FUF) In science aiming at increasing motivation and engagement In a project studies ESM Flow research by Frans Ørsted Andersen 02-04-2017

En række pp metoder handler om intervention: fx baseret på Sonja Lyubomirskys trivsels-/lykkeforskning og Seligman/Petersons forksning i karakterstyrker og optimisme. DK: fx Helle Fisker og Louise Tidmand

2013 ved Susann Gjerde susann@susanngjerde.no (susann.gjerde@umb.no) April 2, 2017 Profesjonelle samtaler og coaching som læringsverktøy Master i Positiv Psykologi Aarhus & København 2013 ved Susann Gjerde susann@susanngjerde.no (susann.gjerde@umb.no) 2. april 2017 Koriander® AS

Anvendelse av pos psyk i coaching Evidensbaserte metoder Teori og forskning fra positiv psykologi til bruk i coaching Eks håp, optimisme, flyt, indre motivasjon, målteori, positive følelser, ”broaden & build” (3:1), osv. Forskningsbaserte intervensjoner Under samtalene (eks fokus på positive følelser, ressurser osv.) Som hjemmeoppgaver mellom samtalene (eks takknemlighetsbrev, ”godmappa”, ”3 velsignelser”, nytelse,) Tester for kartlegging av styrker for videreutvikling og læring Eks VIA, PANAS, som kan brukes for refleksjon og intervensjoner