Jens Christian von Holck. ”Spil i undervisningen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Trin 1: Find kvitteringer
-United World Colleges er en gruppe af internationale skoler viet til formålet at fremme international forståelse gennem uddannelse. -Der er 12 skoler.
TAVLEN Sådan spilles repetitionsspillet  Et lokale med tavle  Et antal spilplader  En teamspiller fra hvert hold på hver spilleplade.  3-4 ved hver.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Arbejdspladsudvikling
Opgaven jeg fik stillet
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Workshop 8 WEB 2.0 værktøjer udvider læse- og skrivepotentialet i Kristendomskundskab og Samfundsfag Birgitte Holck Bækgaard, lektor på UC Syddanmark,
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
Ellært Et ”Læringsspil”
Tværfagligt samarbejde
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Workstations.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
DJEEO Education – En undervisningsplatform baseret på fysisk aktivitet, IT og samarbejde, som kan bruges i alle fag. DJEEO Education.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Taksonomisk mindmap i religion
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
Rollespil i EU-undervisningen Rasmus Nørlem Sørensen EU i undervisningen – sådan! September 2013.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Omgangstone og kollegialitet
Flipped Classroom i tyskundervisningen
Menighedsnetværket i Evangelisk Luthersk Netværk.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Skrivning i de store formater
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
7. klasse.
Vision mission værdier handleplaner
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Konference om spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademis Videncenter 8. december Præsentation af konferencen. Arrangeret med støtte fra Undervisningsministeriet.
Spildidaktik i samfundsfag Sorø Akademi den 8. december 2009 Sorø Akademis Videncenter.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Forløb i samfundsfag.
Trivselsmålingens resultater på vores skole
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
It i folkeskolens matematikundervisning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Præsentationens transcript:

Jens Christian von Holck. ”Spil i undervisningen”

To slags spil i undervisningen: Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen To slags spil i undervisningen: Læringsspil: spil, hvor den sociale interaktion er svag, og lærerrollen er uvæsentlig (typisk forskellige computerspil). Undervisningsspil: Spil til undervisningen, hvor social interaktion er i højsædet og læreren ofte spiller en vigtig rolle > her står jeg. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Lektor i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Stem Stem Kaos Kaos Isaac Newton Isaac Newton Naturvidenskabeligt! Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Hvad er spil? Meget forskellige forståelser… fra udvidet gruppearbejde til ekstremt avancerede interaktionsformer. Har endnu ikke mødt et tilfredsstillende ”sprog” til at beskrive forskelligheden og kompleksiteten i undervisningsspil. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Lektor i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk WWW.AGWEB.DK/NATURVIDENSKABSMAND Isaac Newton - eller Kaos Stem Naturvidenskabeligt! WWW.AGWEB.DK/NATURVIDENSKABSMAND Isaac Newton - eller Kaos Stem Naturvidenskabeligt!

Grafisk fremstilling af, hvad der sker i spilsituationen: Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Grafisk fremstilling af, hvad der sker i spilsituationen: Spilramme Et sæt af fiktive regler og forestillede situationer som alle, der accepterer spilrammen, anerkender som ”midlertidig virkelighed” Oplægsholder: Jens Christian von Holck Lektor i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Hvorfor spil? ”learning by doing…” spil kan give elever noget, der ligner erfaring. Fjerner indlæringsbarrierer (se fx argumentationen bag suggestopædi/ powerlearning) ”Forandringsundervisning” til et senmoderne samfund præget af hyperkompleksivitet og hyperforandringer. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Lektor i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Forskellige spilsituationer Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning. 15-35 deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Lektor i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Forskellige spilsituationer Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning. 15-35 deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater.’ Store arrangementer på tværs af klasser og årgange. 50-700 deltagere. “Rammespil”. - EU-historisk valgkamp for et helt gymnasium/ naturvidenskabelig Oplægsholder: Jens Christian von Holck Spildesigner, spilinstruktør og adjunkt i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Forskellige spilsituationer Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning. 15-35 deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater.’ Store arrangementer på tværs af klasser og årgange. “Rammespil”. - EU-historisk valgkamp for et helt gymnasium/ Naturvidenskabelig Fagligt diplomacy for en årgang. “EU-forhandlingsspil for 60-170 deltagere. www.agweb.dk/eu En kaskade af mindre spil som fx sidearrangementer ved EU-spillet. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Spildesigner, spilinstruktør og adjunkt i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Forskellige spilsituationer Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Klassevis. Det vil sige spil i den faglige undervisning. 15-35 deltagere: “Vidensspil” Repetitionskoncept. ”Teamsamarbejde” Lav en avis på 90 minutter (eller mere) “Teamkonkurrence” Børsspil efter den gamle opråbsnotering. “Debatspil” Write the constitution of the United Islands of the Atlantic Ocean… “Rollespil” TV-debat mellem to præsident-kandidater.’ Store arrangementer på tværs af klasser. “Rammespil”, Fx EU-historisk valgkamp. EU-forhandlingsspil for 60-170 deltagere Mange mindre spil sammen som fx sidearrangementer ved EU-spillet. Multikomplekse spil. Over 350 deltagere. Motto: Alt kan lade sig gøre. Navn: “Samfundssimulationer” Republikken Rysensteen, 2003 – alle elever på gymnasiet… dynamisk kopi af verden udenfor 1½ måneds opstart. 19/9 2003: Gymnasiet blev udråbt til Republik! Oplægsholder: Jens Christian von Holck Spildesigner, spilinstruktør og adjunkt i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Hvad kan man så lære…? Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Kommer an på spiltype, deltagerantal deltagerkarakteristik, formål, spillængde, ressourcer og forberedelsesmuligheder m.m. Altså: Det er en omfattende opgave at angive  Vigtigt at indtænke spil som et led i undervisningen, ikke som en løsrevet størrelse. Min mission: At give lærerne redskaber og inspiration til at være “privatpraktiserende spildesignere.” Oplægsholder: Jens Christian von Holck Spildesigner, spilinstruktør og adjunkt i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk

Generalfor-samlingskursus Odense CC. Præsentation af spil i undervisningen Vil du være med…? Gregers og jeg har søgt ministeriet om penge til et udviklingskursus, hvor 10-15 lærere skal sætte sig sammen og udvikle konkrete små og store spil til konkrete kapitler i lærerbøger/ emner/ m.m. Formentligt allerede til foråret. Har du lyst til at være med og har du erfaring med spil i det små, så skriv til os… Jens@teamreality.dk og Gregersf@gmail.com …spred budskabet!!! Husk også at sende mig det, hvis du laver en god udgave af repetitionsspillet, som jeg kan oploade på Columbus Web… send den til mig. Oplægsholder: Jens Christian von Holck Spildesigner, spilinstruktør og adjunkt i religion og samfundsfag Jens@TeamReality.dk