Handlingsplan til forbedring af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn Jesper Jacobsen Miljøafdelingen Københavns Lufthavne A/S Lufthavnsboulevarden 6 DK-2770 Kastrup Tel: +45 32 31 32 31 Email: maf@cph.dk
Baggrund Der er gennemført en grundig undersøgelse af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn (CPH) – udført af DMU Der er konstateret høje koncentrationer af ultrafine partikler i lufthavnen – højere end f.eks. i indre by CPH har i samarbejde med handlere udført en kortlægning af medarbejdereksponering med ultrafine partikler CPH har udarbejdet en handlingsplan for at reducere forureningen
Handlingsplan Handlinger der skal give os noget mere viden Handlinger der mindsker medarbejdereksponering på kort sigt … på langt sigt
Kortlægning Der er gennemført målinger på faste målestationer i lufthavnen, som har vist et generelt højt niveau af ultrafine partikler Der er gennemført supplerende målinger med håndholdt måleudstyr for at kortlægge det niveau den enkelte medarbejder udsættes for
Konklusioner på målinger Der er generelle gennemsnit på 32.000 – 95.000 UFP på forpladsen - Målinger på HCAB har værdier på 40-50.000 i myldretiden Vindforhold er meget afgørende for kildespredningen Indendørs er der ikke forhøjede niveauer
Hvor kommer partiklerne fra? Flymotorer giver diffus baggrundsforurening APU giver diffus baggrundsforurening Handling grej (diesel) giver lokale forureninger
Fortsatte undersøgelser Måling af ultrafine partikler på forplads og station Vest Supplerende personmålinger Kortlægning af køretøjers partikelforurening (Løbende i forbindelse med audit og indkøb) Arbejdsmiljømedicinsk undersøgelse af helbredspåvirkninger (kohorte)
Arbejdsmiljømedicinsk undersøgelse af helbredspåvirkninger (kohorte)
Handlingsplan Handlinger der skal give os noget mere viden Handlinger der mindsker medarbejdereksponering på kort sigt … på langt sigt
Handlinger på kort sigt Forsøg med flytning af opstartsmærker Forsøg med el drevet handling grej ved B4 Test af alternativt brændstof med lavt svovlindhold til handling grej Overvågning og opfølgning på brug af APU (hvorfor anvendes den?) Overvågning og opfølgning på tomgangsregulativ Skærpelse af ”Grønt Grej” definition (Udfasning af forurenende handling grej)
Handlingsplan Handlinger der skal give os noget mere viden Handlinger der mindsker medarbejdereksponering på kort sigt … på langt sigt
Handlinger på langt sigt Udfasning af forurenende handling grej Vejrafhængige procedurer Rettidighed Montering af partikelfiltre Tomgangsregulativ Udfasning af fly med gamle jetmotorer Parkering af ankommende fly Flytning af opstartsmærke Nedsætte svovlindhold i flybrændstof APU regulativ Reducering af trafik Traktorering til RWY Emhætte/blæser Medarbejderopmærksomhed Job rokering Taxikørsel på én motor Miljørigtige personbiler Åndedrætsværn
CPH’s oplæg til indplacering, 2011 Højest prioriterede forslag Forslag med Størst potentiale Mindst attraktive Effekt (luftkvalitet) Indsats (kompleksitet og tid) Høj Lille Middel Traktorering til RWY Åndedrætsværn Udfasning af fly med gamle jetmotorer CPH’s oplæg til indplacering, 2011 Rettidighed Nedsætte svovlindhold i flybrændstof Taxikørsel på én motor Parkering af ankommende fly Reducering af trafik Job rokering Medarbejderopmærksomhed Vejrafhængige procedurer APU- regulativ Tomgangsregulativ Flytning af opstartsmærke ”Emhætte”/blæser Udfasning af forurenende handling grej Montering af partikelfiltre Miljørigtige personbiler
Handlinger der sænker på langt sigt - og er igangsat Udfasning af forurenende handling grej Montering af partikelfiltre Medarbejderopmærksomhed Tomgangsregulativ APU regulativ Miljørigtige personbiler Taxikørsel på én motor Information til ACI og følgende politisk involvering - ensartet regulering i EU?
– ikke umiddelbart tilgængelige Fremtidige løsninger – ikke umiddelbart tilgængelige Brændselsceller som APU - Airbus Udrede muligheder med Taxibot og wheeltug
Fremtiden CPH arbejder efter handlingsplanen for at nedsætte forureningsniveauet på forpladsen Fortsætter møderækken med samarbejdsparter