Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Advertisements

Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
James Bond går tur i en park...
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Sprogpakken Tosprogede.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Lærings- og praksisfortællinger:
Fra formel til funktionel undervisning
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Sprogvurderinger af 3-årige
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Kvantitative metoder
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
En ganske from historie….
Lektor, ph.d. Jette Kofoed
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Dansen omkring handicapbegrebet
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Børnefællesskabers betydning?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Læring i et vejledningsperspektiv
VISL – begrænsninger og styrker
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Lærings- og praksisfortælling
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Præsentationens transcript:

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Sprogtestning af tosprogede småbørn Lars Holm, lektor, ph.d. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet Tuborgvej 164, 2400 København, NV larsh@dpu.dk

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Program: Udviklingstendenser i sproglig evaluering i daginstitutioner Forskningsmæssige tilgange og forskningsspørgsmål Analyse af praksiseksempler Konklusion og perspektivering

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Udgangspunkt: Sproglig evaluering er og har altid været et element i den institutionelle praksis i daginstitutioner Den institutionelle praksis omkring sproglig evaluering er under forandring

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Forandringerne i den institutionelle sproglige evaluering indebærer at: den sproglige evalueringspraksis er blevet udvidet kvantitativt flere og flere formål er indlejret i den institutionelle sproglige evaluering flere og flere aktører inddrages i arbejdet med sproglig evaluering

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Hvorfor forske i institutionel sproglig evaluering? En institutionel sproglig evaluering er en magtfuld praksis: - den repræsenterer et officielt vurderende perspektiv på sprog og sproglig udvikling den indebærer typisk en kategorisering af børn og fungerer ikke sjældent som udgangspunkt for tildeling eller fratagelse af ressourcer og rettigheder den skaber bestemte interaktionsformer, hvor pædagog, barn og forældre tildeles særlige roller og positioner

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 En institutionel sproglig evaluering er altså på samme tid: et måleinstrument med et bestemt syn på sprog, kundskaber og viden et samfundsmæssigt styringsredskab en social praksis - tre perspektiver som genfindes i forskningen

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Forskning i sproglig evaluering: En evalueringsintern forskningstradition teoretisk forankret i anvendt lingvistik og i en psykometrisk orienteret testtradition. Fokus på udvikling af evalueringsredskaber og på målingsresultater. En evalueringsekstern forskningstradition teoretisk forankret i sociologisk teori. Fokus på generelle samfundsmæssige perspektiver – magt, (u)lighed, rettigheder, sortering En forskningstradition med teoretisk forankring i pædagogisk antropologi. Fokus på sproglig evaluering som social praksis.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Overordnede forskningsspørgsmål i et pædagogisk antropologisk perspektiv: Hvordan konstrueres en sproglig vurderingspraksis i mødet mellem vurderingsmateriale, pædagog og børn/forældre? Hvordan tillægges sprog og faktisk sprogbrug værdi i en social sammenhæng?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Operationalisering af forskningsspørgsmål: Hvad er evalueringens teorigrundlag i relation til: sprogsyn, målingssyn, kundskabssyn? Hvad er der for en institutionel praksis der skabes gennem evalueringen? Hvilke samfundsmæssige implikationer er der af den regulering/styring, der kommer til udtryk gennem evalueringen?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Analysegrundlag: Data fra feltarbejde i tre daginstitutioner i Københavns Kommune, herunder interviews med centrale aktører, observationer af sproglige evalueringer og indsamling af relevant information om evalueringsredskaber m.m. Evalueringsmaterialer: - Sprogvurderingsmateriale til 3-årige. (Ministeriel) - Københavns Kommunes evalueringsmateriale til tosprogede børn (Københavns Kommune) - TRAS (Special-pædagogisk Forlag) Feltarbejdet fandt sted i 2008-2009.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Sprogvurderingsmaterialer til 3-årige” Eksempel 1: Hanne: Så har vi tog og bog. Kan du pege på tog? Yasmin: [Barnet peger på billedet af et tog] Hanne: Ja. Det var sørme rigtigt. Så skal du vende igen. Så har vi bil og pil. Kan du pege på bil?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Sprogvurderingsmaterialer til 3-årige” Eksempel 2: Hanne: Hvor er drengen henne? Kan du tage ham op af kufferten? Ja, det var godt. Og hvor er pigen henne? Kan du tage hende op af kufferten?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Sprogvurderingsmaterialer til 3-årige” Eksempel 3: Hanne: Kan du så sige: lampe-bamse-sut. Yasmin: Lampe-bamse-sut. Hanne: Hold da op, hvor er du bare god.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Københavns Kommunes vurderingsmateriale til tosprogede børn” Eksempel 4: Ida: Hvor er din ryg henne? Amir: Her. Ida: Ja. Og hvor er numsen? Amir: Der. Ida: Den er der. Godt.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Københavns Kommunes vurderingsmateriale til tosprogede børn” Eksempel 5: Ida: Hvad er det her for en bil? Amir: En ambulance. Ida: Hvad farve har den? Amir: Grøn. Ida: Ja. Det er rigtigt. Nu skal du høre.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”TRAS” Eksempel 6: Line: Bruger barnet to- til treordssætninger? Jesper: Ja. Bente: Ja.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”TRAS” Eksempel 7: Line: Kan barnet lide at være med til sanglege? Jesper: Ja, det kan hun godt. Line: Ja, det vil jeg sige. Bente: Hun er glad for at synge og sådan. Line: Ja.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Sprogsyn: Et strukturelt orienteret sprogsyn: Den evalueringsmæssige opmærksomhed retter sig typisk mod: ordforråd, sætningslængde, syntaks og morfologi Et interaktionelt orienteret sprogsyn: Den evalueringsmæssige opmærksomhed retter sig typisk mod, hvordan barnet bruger sprog (og andre kommunikationskanaler) til betydningsdannelse i interaktion med andre. Opmærksomheden rettes fx. mod bestemte sprogbrugssituationer.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Aldersrelatering: Vurderingsmaterialer konstruerer et prototypisk udviklingsforløb, hvor alle børn forventes at gennemløbe de samme udviklingstræk i den samme rækkefølge. Kan forestillinger om alderssvarende sproglige udviklingstrin gøres gældende i relation til tosprogede børns udvikling på et andetsprog? Skal virkelighedens barn holdes op imod en forestilling om eller en konstruktion af det generelle/prototypiske barn?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Kundskabssyn: Hvad er det for kundskaber, der i særlig grad værdsættes? I hvilket omfang forudsætter vurderingsmaterialet, at børn møder nogenlunde de samme ting i deres verden, og derfor tilegner sig nogenlunde de samme ord (på dansk)? I hvilket omfang forudsætter vurderingsmaterialet en bestemt form for socialisering af barnet?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”TRAS” Eksempel 8: Line: Og jeg kan sige – det der med at skrive – det er ikke noget jeg ser som vores kæmpestore opgave at skulle øh… Vi ved, at han skal være her et år mere, så – ja. Skal vi ikke lade den ligge? Jesper:Ja, den lader vi ligge. For der er jo ikke rigtig noget.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Samspillet mellem formål, teorigrundlag og institutionelle praksis: I det ministerielle ”Sprogvurderingsmateriale til 3-årige” rettes den evalueringsmæssige opmærksomhed mod kendskab til frekvente enkeltord og mod fonetiske forhold. Det begrundes med, at ordforråd og beherskelse af enkeltlyd anses for at være de mest betydningsfulde forudsætninger for at børn bliver gode til at afkode tekster. En bestemte faglige forståelser af læseindlæring med en bestemt faglig forståelse af læsning og sprog, måling og kundskab ”sætter sig” på, hvad der tæller som en sprogvurdering af 3-årige.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013   Evalueringspraksis med ”Københavns Kommunes vurderingsmateriale til tosprogede børn”. Trine: Sæt dig lige herop, så vi kan lege. Hamza: Nej. Trine: Du skal sætte dig herop – ved siden af mig. Hamza: Det vil jeg ikke. Trine: Jo, det skal du. Kom! Hamza: Jeg [uf] Trine: Hvad siger du skat. Prøv at kigge på mig. Hamza: Jeg vil høre historie. Trine: Ja, men vi hører historie bagefter. Trine: Du vil slet ikke? Hamza: Nej, jeg.. Trine: Vi har biler her, du kan lege med. Hamza: [Ryster på hovedet og ser ned i bordet] Trine: Du vil ikke lege med biler. Hamza: Nej, jeg vil have historie.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013  Evalueringspraksis med ”Københavns Kommunes vurderingsmateriale til tosprogede børn”  Jette: Kan du ikke kaste den over til mig? Omar: Nej. Jette: Nå, hvis nu jeg kaster den over til dig? Omar: Det vil jeg ikke. Jette: Prøv at gribe! Omar: Kan ik´ Jette: Prøv! Skal vi gøre det med den lille bold i stedet for? Nej. Er du træt? Jette: Grib! [A simulerer et kast og kaster herefter bolden. Barnet griber bolden med stort besvær] Jette: Det var godt. Og grib,og grib. [A simulerer igen et kast] Omar: Jeg vil ikke. Jeg vil ikke. [Med hævet stemme] Jette: Ok. Der er ikke mere.

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Hvad er implikationerne af den udvidede sproglige evalueringspraksis for tosprogede børn? - at det bliver stadig sværere at være et ”normalt” barn - at fokus flyttes fra det unikke barns autonome sproglige udvikling til forestillinger om det etsprogede prototypiske barns sproglige udvikling - at kun sproglig udvikling på dansk tillægges værdi - at tosprogede børn kategoriseres som potentielle tabere/problemer i diskursen om daginstitutioner

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Hvad er implikationerne af den udvidede sproglige evalueringspraksis for pædagoger? - at det lokale faglige skøn underordnes evalueringsmaterialers vurderingskriterier og sprogsyn - at den evalueringsmæssige opmærksomhed rettes mod prædefinerede kategorier - at der sker en omprioritering af det pædagogiske arbejde fra dialogos til diagnosis - at der kommer et øget fokus på træning og vurdering af det enkelte barn frem for et fokus på sociale relationer

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Hvad er implikationerne af den udvidede sproglige evalueringspraksis for sprogsynet? - at et kvantitativt strukturel sprogsyn bliver fremtrædende – på bekostning af et kvalitativt interaktionelt sprogsyn - at børns sprog forstås som en individuel attribut i et dikotomt kan/kan-ikke perspektiv - og ikke som en interaktionel forhandling af betydning i kontekst med jævnaldrene - at en forståelse af sproglig udvikling som lineære alderssvarende udviklingsforløb bliver fremtrædende – på bekostning af forståelser af sproglig udvikling, der rummer flersprogethed, diversitet og hybriditet

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Hvad er implikationerne af den udvidede sproglige evalueringspraksis for forskningen? - at der er et øget behov for kvalitativ forskning i sproglig evaluering som social praksis som supplement til forskningen i sproglig evaluering som måleredskab og til forskningen i sproglig evaluering som styringsredskab - Hvad er der for en forskning, der er relevant for at daginstitutioner bedst muligt kan rumme flersprogede børns autonome sprogudvikling? Flere målinger eller udvikling af en flersproget sprogpædagogisk praksis? - Hvad er der for fagligheder og rationaler, der skal informere daginstitutionernes sprogpædagogiske arbejde med flersprogede børn?

Foreningen for tosprogede småbørns vilkår 19. marts 2013 Læs videre i: Holm, L. (2009). Sproglig evaluering i daginstitutioner – hvad er formålet? Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 4: 26-33. Holm, L. & Laursen, H. P. (red.) 2009: En bog om sprog – i daginstitutioner. Analyser af sproglig praksis. København: DPUs forlag. Holm, L. (2009). Evaluering af sprogvurderingsmaterialer i daginstitutioner. En undersøgelse af sproglig vurderingspraksis i daginstitutioner i Københavns Kommune. Kan downloades fra www.dpu.dk/om/larsh under ”Publikationer”. Pettersvold, M & Østrem, S (2012). Mestrer –mestrer ikke. Jakten på det normale barnet. Oslo: Res Publica