ADHD HOS UNGE OG VOKSNE ”DEN SVÆRE DIAGNOSE, DER ER LET AT STILLE”.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Stop snifning – men undgå panik
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Generelt om det for tidligt fødte barn
Psykoedukation til unge i OPUS
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Bokstav børn.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Cannabis og psykiske lidelser
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Sårbarhed hos børn og unge
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Stress En folkesygdom?.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
 Jesper Snitgaard, SSP Konsulent  Bo Skov Jensen, Gadeplan Rusmiddelkursus ved SSP Køge.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Patientundervisning 3. Session Bipolar lidelse Symptomer ved depressive episode.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Unge & psykiske sygdomme
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Program Tanker siden sidst
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Demens Anne Mette Jensen.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Borgere med psykiatriske diagnoser
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

ADHD HOS UNGE OG VOKSNE ”DEN SVÆRE DIAGNOSE, DER ER LET AT STILLE”. ADHD-foreningens årsmøde, - fredag d. 5. september 2008. Ved Mogens Brødsgaard Speciallæge i psykiatri, Århus. www.broedsgaard-psyk.dk

1 MYTE FAKTUM ADHD er bare en mangel på viljestyrke. Personer med ADHD koncentrerer sig fint om ting, der interesserer dem; de kan koncentrere sig om alle mulige andre opgaver, hvis de virkelig ønskede det. T. E. Brown / M. Brødsgaard

1 MYTE FAKTUM ADHD er bare en mangel på viljestyrke. Personer med ADHD koncentrerer sig fint om ting, der interesserer dem; de kan koncentrere sig om alle mulige andre opgaver, hvis de virkelig ønskede det. ADHD ser meget ud som et viljestyrkeproblem, men det er det ikke. Det er i bund og grund et kemisk problem i hjernens ”styresystem”. T. E. Brown / M. Brødsgaard

2 MYTE FAKTUM ADHD er det simple problem, at være hyperaktiv eller ikke vil lytte, når nogen taler til en. T. E. Brown / M. Brødsgaard

2 MYTE FAKTUM ADHD er det simple problem at være hyperaktiv eller ikke vil lytte, når nogen taler til en. ADHD er en kompleks forstyrrelse, der medfører vanskeligheder med koncentration, organisation, motivation, omstillingsevne, hukommelse og andre funktioner af hjernens ”styresystem”. T. E. Brown / M. Brødsgaard

3 MYTE FAKTUM Hjernerne i personer med ADHD er overaktive og har behov for medicin for at kunne ”falde til ro”. T. E. Brown / M. Brødsgaard

3 MYTE FAKTUM Hjernerne i personer med ADHD er overaktive og har behov for medicin for at kunne ”falde til ro”. Der er typisk underaktivitet af hjernens styrende netværk ved ADHD. Effektiv medicinering øger opmærksomheden og forbedrer kommunikationen i hjernens ”styresystem”. T. E. Brown / M. Brødsgaard

4 MYTE FAKTUM ADHD er simpelthen en betegnelse for adfærdsmæssige problemer; børn med ADHD vægrer sig ved at sidde stille og er uvillige til at høre efter lærerne eller forældrene. T. E. Brown / M. Brødsgaard

4 MYTE FAKTUM ADHD er simpelthen en betegnelse for adfærdsmæssige problemer; børn med ADHD vægrer sig ved at sidde stille og er uvillige til at høre efter lærerne eller forældrene. Mange med ADHD har kun få adfærdsmæssige problemer. Kroniske uopmærksomheds-symptomer forårsager flere alvorligere og længerevarende problemer med hensyn til indlæring og forhold til andre mennesker for personer med ADHD. T. E. Brown / M. Brødsgaard

5 MYTE FAKTUM Børn med ADHD vokser som regel fra det, når de bliver teenagere. T. E. Brown / M. Brødsgaard

5 MYTE FAKTUM Børn med ADHD vokser som regel fra det, når de bliver teenagere. Vanskeligheder på grund af ADHD er ofte ikke særlig bemærkelsesværdige førend teenage-alderen, hvor styringen af eget liv er mere påkrævet i skolen og andre steder. ADHD kan også være mere diskret, men bliver mere invaliderende under ungdomsårene, end det var i barndommen. T. E. Brown / M. Brødsgaard

6 MYTE FAKTUM Hvis du ikke har fået diagnosen ADHD som barn, så kan du ikke have den som voksen. T. E. Brown / M. Brødsgaard

6 MYTE FAKTUM Hvis du ikke har fået diagnosen ADHD som barn, så kan du ikke have den som voksen. Mange voksne har kæmpet hele deres liv med uopdagede ADHD-vanskeligheder. De har ikke fået hjælp, fordi de formodede, at deres kroniske besværligheder, som depression eller angst, var forårsaget af andre ting, hvor den sædvanlige behandling ikke hjalp. T. E. Brown / M. Brødsgaard

7 MYTE FAKTUM Alle mennesker har symptomer på ADHD, og dem med tilstrækkelig indsigt og intelligens kan overvinde disse vanskeligheder. T. E. Brown / M. Brødsgaard

7 MYTE FAKTUM Alle mennesker har symptomer på ADHD, og dem med tilstrækkelig indsigt og intelligens kan overvinde disse vanskeligheder. ADHD rammer folk på alle intelligensniveauer. Skønt alle har symptomer på ADHD, så er det kun dem med kroniske vanskeligheder, der er berettiget til diagnosen ADHD. T. E. Brown / M. Brødsgaard

8 MYTE FAKTUM En person med ADHD kan ikke også have depression, angst eller andre psykiatriske lidelser. T. E. Brown / M. Brødsgaard

8 MYTE FAKTUM En person med ADHD kan ikke også have depression, angst eller andre psykiatriske lidelser. En person med ADHD har seks gange større risiko end andre folk for at få andre psykiatriske eller indlæringsmæssige forstyrrelser. ADHD falder sædvanligvis sammen med andre forstyrrelser. T. E. Brown / M. Brødsgaard

9 MYTE FAKTUM T. E. Brown / M. Brødsgaard Medicinering af ADHD vil sandsynligvis på længere sigt forårsage misbrug af forskellig art eller give helbredsmæssige problemer, specielt hvis medicinen gives til børn.

9 MYTE FAKTUM Medicinering af ADHD vil sandsynligvis på længere sigt forårsage misbrug af forskellig art eller give helbredsmæssige problemer, specielt hvis medicinen gives til børn. Risikoen ved medicinsk behandling af ADHD er minimal ved brug af passende medicin, hvorimod risikoen ved ikke at anvende medicin er betydningsfuld. Den medicin, der bruges til at behandle ADHD, er blandt de bedst undersøgte indenfor alle lidelser. T. E. Brown / M. Brødsgaard

10 MYTE FAKTUM ADHD forårsager egentlig ikke megen skade på en persons liv. T. E. Brown / M. Brødsgaard

10 MYTE FAKTUM ADHD forårsager egentlig ikke megen skade på en persons liv. Ubehandlet eller utilstrækkeligt behandlet ADHD fører ofte til alvorlige vanskeligheder med hensyn til indlæring, familieliv, uddannelse, arbejdslivet, sociale forbindelser og sikker bilkørsel. De fleste med ADHD, der får en tilstrækkelig behandling, vil imidlertid komme til at fungere helt fint. T. E. Brown / M. Brødsgaard

HYPPIGHEDEN AF ADHD Mindst 2-3 % af den voksne del af den danske befolkning lider af ADHD. DK: Af 6 mil. personer, svarer det til mindst 160.000 personer. Århus med 300.000 personer: Mindst 6.000 har ADHD. Der er ca. 3 gange flere mænd end kvinder. DK: Af 160.000, svarer det til 120.000 mænd og 40.000 kvinder. Århus: Mindst 4.500 mænd og mindst 1.500 kvinder. Der er lige mange kvinder og mænd, der søger behandling. M. Brødsgaard ADHD

ADHD GENNEM TIDERNE I SKANDINAVIEN: 1902 Beskrives første gang af Still MBD = Minimal Brain Damage Effekten af amfetamin beskrives Det hyperaktive børne-syndrom Hyperkinetisk barndoms-reaktion 1970 Voksne med ADHD beskrives Attention deficit disorder +/- hyperactivity I SKANDINAVIEN: DAMP: Disorder of (forstyrrelse af) Attention (opmærksomhed) Motoric control (motorisk kontrol) Perception (opfattelse) J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD, ADD eller DAMP ADD Med hyperaktivitet Uden hyperaktivitet DAMP

ADHD - ÆTIOLOGI J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD - UNDERTYPER ADHD – UOPMÆRKSOMHEDS – TYPEN: Kriterierne for uopmærksomhed er til stede, men ikke for hyperaktivitet og impulsivitet. ADHD - HYPERAKTIVITETS – IMPULSIVITETS – TYPEN: Kriterierne for hyperaktivitet / impulsivitet er til stede, men ikke for uopmærksomhed. ADHD - KOMBINATIONS – TYPEN: Kriterierne for både uopmærksomhed og hyperaktivitet / impulsivitet er til stede. J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

UOPMÆRKSOMHEDS-SYMPTOMER BARNDOMMEN: Svært ved at oprette opmærksomhed Lytter ikke Får intet gennemført Kan ikke organisere Bliver let distraheret og glemsom Mister og fejlanbringer ting ALMINDELIGE VOKSEN – SYMPTOMER: Svært ved at opretholde opmærksomhed til at læse eller lave papirarbejde Dårlig koncentrationsevne Dårlig til at disponere tiden Svært ved at færdiggøre opgaver J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD UOPMÆRKSOMHEDSSYMPTOMER Svært ved at holde opmærksomheden Lytter ikke Skødesløse fejl Følger ikke instruktioner Svært ved at organisere Undgår opgaver der kræver stor mental indsats Mister ofte ting Bliver ofte nemt distraheret Er ofte glemsom www.broedsgaard-psyk.dk VOKSEN BARN BEGGE: MINDST 6 UD AF 9

HYPERAKTIVITETS - SYMPTOMER BARNDOMMEN: Er rastløs og vrider sig Løber og klatrer overdrevent Kan ikke lege eller arbejde roligt Når barnet er i gang, er det som drevet af en motor Taler umådeholdent ALMINDELIGE VOKSEN – SYMPTOMER: Indre rastløshed Har et selvvalgt aktivt arbejde Overvældende i selskab med andre J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

IMPULSIVITETS - SYMPTOMER BARNDOMMEN: Buser ud med svarene Kan ikke vente på sin tur Er påtrængende og afbryder andre ALMINDELIGE VOKSEN – SYMPTOMER: Er irritabel og bliver let vred Skifter job impulsivt Kører for hurtigt og bliver ofte involveret i trafikulykker Ryger og har et overdrevent kaffeforbrug J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD HYPERAKTIVITETS / IMPULSIVITETS SYMPTOMER Svært ved at sidde stille i længere tid Sidder meget uroligt Føler sig rastløs Svært ved at være lige så stille som andre Er altid i ”sving” Taler umådeholdent Besvarer spørgsmål førend de er stillet færdigt Svært ved at vente på sin tur Afbryder ofte andre www.broedsgaard-psyk.dk VOKSEN BARN BEGGE: MINDST 6 UD AF 9

ADHD OBSERVATION UNDER SAMTALEN Sidder meget uroligt Distræt Uhæmmet og impulsiv Afbryder og er frembrusende Påtrængende Uorganiseret i besvarelse af ”åbne” spørgsmål Højrøstet Genstridig og vanskelig at bearbejde Brødsgaard ADHD

ADHD – diagnostisk kriterium Personen med ADHD skal derudover have haft problemer i mindst 2 af disse 5 kategorier: 1. Humøret. 2. Temperamentet. 3. Emotionel overreaktion. 4. Bringer uorden i ting og sager (desorganisation). 5. Manglende evne til at færdiggøre opgaver. B.B.Doyle/M.Brødsgaard ADHD

ADHD - SYMPTOM-UDVIKLING HYPERAKTIVITET: Symptomerne er først helt udviklet i 9 – 11 – års-alderen. IMPULSIVITET: Symptomerne er først helt udviklet i 12 – 14 – års-alderen. UOPMÆRKSOMHED: Symptomerne er først helt udviklet omkring 20 – års-alderen. J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD – LIVSTIDSVANSKELIGHEDER 1 FØRSKOLE - ALDEREN: Forstyrrende adfærd SKOLE - ALDEREN: Mislykket skoleforløb Dårlig socialisering Selvforskyldte problemer (manglende overblik, fejlopfattelser osv.) UNGDOMMEN: Lav selvværdsfølelse Rygning Misbrug af alkohol, hash og lignende Kriminalitet Bil – ulykker J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD – LIVSTIDSVANSKELIGHEDER 2 STUDIE – TIDEN: Mislykket akademisk karriere Mislykket erhvervsmæssig karriere Misbrug af alkohol, hash og lignende VOKSEN: Mislykkede parforhold Ringe erhvervsmæssig historie Kronisk misbrug og afhængighed Kriminalitet og fængselsophold J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD - SAMSYGELIGHED (KOMORBIDITET)

SAMSYGELIGHED (KOMORBIDITET) 85 % af personer med ADHD har samsygelighed med anden psykisk lidelse: 55 % har misbrug af forskellig art. 50 % lider af forskellige angsttyper og har søvnforstyrrelser. 23 % har hyppige depressioner. 13 % er manio-depressive (bipolar sindslidelse). 20 % har læsevanskeligheder, er ordblinde og har indlæringsvanskeligheder. 18 % mænd og 8 % kvinder har personlighedsforstyrrelser som dyssocial personlighedsstruktur og borderline personlighedsstruktur. 14 % mænd og 6 % kvinder har OCD, tics eller Tourette´s Syndrom. Kan også falde sammen med Asperger Syndrom. M. Brødsgaard ADHD

Barndommen, - rodet? Måske en forælder med ADHD Vanskeligt at være forælder for et barn med ADHD ”Diagnose”: Forældresvigt

Barndom og ungdom, - hovedtraumer? Væsentligt flere ulykker for børn med ADHD ”Diagnose”: Hjerneskade

Skolegang Skiftende skoler Manglende indlæring Konflikter med lærere ”Diagnose”: Dårlig begavelse eller ”dyssocial

IQ and ADHD This study by Horrigan and colleagues presented at the 47h Annual AACAP meeting shows that IQ can compensate for the impairments of ADHD and therefore can forestall its diagnosis. Høj IQ kan kompensere for forringelser, svækkelser og dysfunktion hos personer med ADHD Horrigan J, et al. Presented at: 47th Annual AACAP Meeting; October 24-29, 2000; New York, NY.

I stræben efter ro og fordi der ikke tænkes på konsekvenser kan udvikles: ”Diagnose”: Misbrug og følgetilstand af misbrug: Apati, sekundær karakterafvigelse, psykoser, fysiske følgesygdomme og ..

Måske kriminalitet og andre lovovertrædelser Ubetænksomhed Hastige handlinger Misbruget skal betales ”Diagnose”: Karakterafviger

Eller omvendt kompensation i form af ”The Marine Type” Altid orden på alt Overdreven fokus på kalender, aftaler, orden ”Diagnose”: Tvangs-præget personlighed eller OCD

”Differentialdiagnoser” til ADHD Depression Bipolar sygdom Generaliseret angst Misbrug Personlighedsforstyrr. Søvnforstyrr: narkolepsi, søvnapnø Stofskiftelidelser Neurologiske lidelser Toksiske psykoser OCD lignende tilstand

DIFFERENTIALDIAGNOSER: ADHD BORDERLINE Manifesterer sig i 5-6 års alderen Charmerende og naive Stabile relationer Eventyrlystne Uforudsigelige Ufølsomme (selviskhed) Dårlig dømmekraft Tilfældig impulsivitet Manifesterer sig i ungdommen Vrede og negative Intense og stormefulde relationer Frygter løssluppenheden Manipulerende Overfølsomme, mistolkende Mini – psykoser Drevet af hensigt til beskadigelse M.Weiss/J.Weiss/M.Brødsgaard ADHD

Sygdomsudvikling frem til voksen-ADHD Psykiatrisk comorbiditet Misbrug Dårlige familierelationer Lovovertrædelser Skoleproblemer Ulykker og skader Forældre-stress, forældres ADHD Genetisk disposition

Nedsat aktivitet i Anteriore gyrus Cinguli Biederman J. Biol. Psych. 1999

Skanning Bush et al, 1999 50

ADHD – DIAGNOSEN 1 Diagnosen hos voksne med ADHD er en klinisk proces. Hjælpemidler som for eksempel spørgeskemaer, neuropsykologiske tests, laboratorieundersøgelser og skanninger er nyttige, men de er ikke diagnostiske.

ADHD – DIAGNOSEN 2 KONKRETISÉR: SYSTEMATISÉR: RATIONALISÉR:

ADHD – DIAGNOSEN 3 KONKRETISÉR: Vær nysgerrig efter barndomsoplevelser. Legitimér alle oplysninger. Mange ting er personen flov over som f.eks. misbrug, kriminalitet eller sexuel adfærd. Humor er ofte et godt hjælpemiddel. SYSTEMATISÉR: RATIONALISÉR:

ADHD – DIAGNOSEN 4 KONKRETISÉR: Vær nysgerrig efter barndomsoplevelser. Legitimér alle oplysninger. Mange ting er personen flov over som f.eks. misbrug, kriminalitet eller sexuel adfærd. Humor er ofte et godt hjælpemiddel. SYSTEMATISÉR: Undersøg familiens ADHD-historie i 2-3 generationer. Få en kronologisk livshistorie. Start med graviditet og fødsel. Hør til moderens tilstand dengang, og om evt. misbrug, rygning, stress o.s.v. RATIONALISÉR:

ADHD – DIAGNOSEN 5 KONKRETISÉR: Vær nysgerrig efter barndomsoplevelser. Legitimér alle oplysninger. Mange ting er personen flov over som f.eks. misbrug, kriminalitet eller sexuel adfærd. Humor er ofte et godt hjælpemiddel. SYSTEMATISÉR: Undersøg familiens ADHD-historie i 2-3 generationer. Få en kronologisk livshistorie. Start med graviditet og fødsel. Hør til moderens tilstand dengang, og om evt. misbrug, rygning, stress o.s.v. RATIONALISÉR: Udeluk al ”samsygeligt diagnostisk smuds”, - som f.eks. depression, angst, misbrug, personlighedsforstyrrelser osv. – for derefter at have den ”rene” ADHD-diagnose.

INTERESSANTE BØGER 1 PsykiatriFondens Forlag: ADHD - opmærksomhedssygdommen hos børn og voksne. www.psykiatrifonden.dk Hans Reitzels Forlag: Et liv i kaos - om voksne med ADHD. Redigeret af Per Hove Thomsen & Dorte Damm. www.hansreitzel.dk

INTERESSANTE BØGER 2 ADD-FRIENDLY WAYS TO ORGANIZE YOUR LIFE JUDITH KOLBERG & KATHLEEN NADEAU Bestilles gennem: www.brunner-routledge.co.uk THE Da VINCI METHOD GARRET LOPORTO Bestilles gennem: www.davincimethod.com

ADHD – OPSUMMERING ÆTIOLOGI OG INDTRYK ADHD ER EN NEURO-ADFÆRDSMÆSSIG FORSTYRRELSE MED: EN KOMPLEKS ÆTIOLOGI EN NEUROBIOLOGISK BASIS EN STÆRK GENETISK KOMPONENT ADHD: PÅVIRKER MILLIONER AF MENNESKER VERDEN OVER AF BEGGE KØN VEDVARER GENNEM HELE UNGDOMMEN SAMT VED EN STOR PROCENTDEL AF VOKSENLIVET KAN HAVE STOR NEGATIV INDVIRKNING PÅ FUNKTIONS – NIVEAUET INDEN FOR MANGE OMRÅDER J.Biedermann/M.Brødsgaard ADHD

ADHD HOS UNGE OG VOKSNE