Hvor skal vi bygge – hvor skal vi bo?
(Hvor) skal vi bygge – hvor skal vi bo?
En historie som illustration Kan man ikke forfatte et illustrativt eventyr? Nej – det er ikke let Overdrivelse letter forståelsen Den bliver FOR tyk hvis der skal overdrives Så I får den kedelige version!
Lokaleudbygningsprogrammet Skolen skal ’tåle’ en vandreklasse pr. spor Der skal være et dokumenteret varigt behov for ekstra lokaler Mindst 10 år Dokumentation = prognose Prognose = kvalificeret gæt
Erfaringer fra det virkelige liv Passer prognoserne Prognosen har i flere år ligget 5% under virkeligheden for Kragelundskolen Det er svært at få korrigeret med udgangspunkt i ’virkelige tal’ Beslutningsprocesser tager MEGET lang tid Bekvemt lang tid? Behov kan jo forsvinde …..
Bæreevne Hvor mange vandreklasser kan en skole tåle? Matematisk model 34 klasser gennem to gymnastiksale => 100% belægning fra Én klasse pr. lokale incl. Faglokaler - det skal gå op, kan det det? Hvad med de nye undervisningsformer Hjemlokale Temauger ”spisesituationen” når der heller ikke er kantine på skolen
Hvornår er behovet varigt?
Hvad hvis skolen selv vil hjælpe? Driftsfinansieret anlæg Skolen betaler over driften indtil der konstateres et varigt behov – evt. betaling fra fælles: først fra det tidspunkt det varige behov dokumenteres! Der betales kun efter kommunens sats for nybyggeri pt. ca kr. pr. m 2 – merudgifter hænger skolen selv på over 30 år (4% pa)
Incitamenter?
Incitamenter & ansvar Skoler som tåler vandreklasser ud over én pr. spor bør have et budgetløft på ca pr. klasse pr. år. Indfør et ”bygningstaxameter” Leje eller eje? – prisen er ca. den samme!! Skolerne skal kunne udnytte den fremtidige mulighed for fleksibilitet der ligger i at fritidshjemmene bliver en del af SFO. Fx ved at opsige eksterne lejemål og placere fritidshjemsaktiviteter på skolen ved et fremtidigt lokaleoverskud (budgetgaranti!)