Hvor skal vi bygge – hvor skal vi bo?. (Hvor) skal vi bygge – hvor skal vi bo?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Stillads- typer & klasser Rækværk HAKI + blandet Hovsa!!! Blandet
Advertisements

Hvordan håndterer vi frikvartererne?
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
En kort præsentation af havnebyprojektet. For at landbrugsvarer kan transporteres via skinnenettet, er der afsat et lille spor med en enkelt bygning. Hele.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Chat og SMS på den fede måde!
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Børns rettigheder - er dine rettigheder
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Afkobling af stivelsesstøtte
Borgernes barrierer for brug af IT
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
God trivsel = God læring
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
14. maj 2013 Projektet - Imageskabende Udearealer Hvorfor er projektet relevant i AlmenNet regi? Hvad er status på projektet? Hvordan ser outputtet ud.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Velkommen Til Øster Snede Skole.
HØJELSE SKOLE.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Indskud: et par problemer i faste og løbende priser
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Folkeskolereformen2014.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til nye elever og deres forældre!
Bygningsselveje Oplæg ved GBF’s generalforsamling Gl. Hellerup Gymnasium den 24. marts 2009 Afdelingschef Jesper Rasmussen Institutionsstyrelsen.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
34 år Tillykke. Kage, Kage, Kage. Kom og køb kage i KAGEBODEN i Kantinen hos 5.klasse Du kan få alt slags kage for kun 5 kr. Langebjerg bliver 34 år.
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Projektstyring dag 2.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Projektstyring dag 2.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Uge 47 Mandag Udedag. Tirsdag
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
34. Plan- og budgetlægning
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Økonometri 1 Gentagne tværsnit og panel data I 13. november 2006.
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
SFO UGE:33. Velkommen tilbage fra sommerferien. Husk: Møder du i SFO inden kl.7.30, skal du gå i det gule hus, da vi åbner der.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Gjerrild-Bønnerup Friskole Økonomiske Strategi
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
Blender IT-komponent Blender er et avanceret gratisopen-source program som kan bruges til at fremstille 3D-modeller og animationer. Men for denne præsentation.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Storkøbenhavn Rideklub
Overblik over modeller for fremtidig organisering af rådhusbygninger
Storkøbenhavn Rideklub
Naturfag.
Metoden brugerstyret behandling
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Hvad er en risikovurdering?
Kort om kommende byggeproces
Velkommen til specialdel på STO
Præsentationens transcript:

Hvor skal vi bygge – hvor skal vi bo?

(Hvor) skal vi bygge – hvor skal vi bo?

En historie som illustration  Kan man ikke forfatte et illustrativt eventyr?  Nej – det er ikke let  Overdrivelse letter forståelsen  Den bliver FOR tyk hvis der skal overdrives  Så I får den kedelige version!

Lokaleudbygningsprogrammet  Skolen skal ’tåle’ en vandreklasse pr. spor  Der skal være et dokumenteret varigt behov for ekstra lokaler  Mindst 10 år  Dokumentation = prognose  Prognose = kvalificeret gæt

Erfaringer fra det virkelige liv  Passer prognoserne  Prognosen har i flere år ligget 5% under virkeligheden for Kragelundskolen  Det er svært at få korrigeret med udgangspunkt i ’virkelige tal’  Beslutningsprocesser tager MEGET lang tid  Bekvemt lang tid?  Behov kan jo forsvinde …..

Bæreevne  Hvor mange vandreklasser kan en skole tåle?  Matematisk model  34 klasser gennem to gymnastiksale => 100% belægning fra  Én klasse pr. lokale incl. Faglokaler - det skal gå op, kan det det?  Hvad med de nye undervisningsformer  Hjemlokale  Temauger  ”spisesituationen” når der heller ikke er kantine på skolen

Hvornår er behovet varigt?

Hvad hvis skolen selv vil hjælpe?  Driftsfinansieret anlæg  Skolen betaler over driften indtil der konstateres et varigt behov – evt. betaling fra fælles: først fra det tidspunkt det varige behov dokumenteres!  Der betales kun efter kommunens sats for nybyggeri pt. ca kr. pr. m 2 – merudgifter hænger skolen selv på over 30 år (4% pa)

Incitamenter?

Incitamenter & ansvar  Skoler som tåler vandreklasser ud over én pr. spor bør have et budgetløft på ca pr. klasse pr. år.  Indfør et ”bygningstaxameter”  Leje eller eje? – prisen er ca. den samme!!  Skolerne skal kunne udnytte den fremtidige mulighed for fleksibilitet der ligger i at fritidshjemmene bliver en del af SFO.  Fx ved at opsige eksterne lejemål og placere fritidshjemsaktiviteter på skolen ved et fremtidigt lokaleoverskud (budgetgaranti!)