Fynske infrastrukturforhold Fynsk Erhverv Den 26. juni 2013 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
TNS Gallup - Public Ugens Gallup Sundhed Public. © Gallup Instituttet for Berlingske Tidende Gallups undersøgelse er gennemført 17. til 19. juni 2008.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Læringsmål Kendskab til:
Velkommen hos Juvel A/S
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Analyse for Ældre Sagen:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
NUAS okt Hvor i studiet bør karrierevejledning komme? V/ Christian Volmer Nielsen Aalborg Universitet.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Præsentationens transcript:

Fynske infrastrukturforhold Fynsk Erhverv Den 26. juni

Indhold 1.Baggrund og formål 2.Undersøgelsesdesign 3.Resultater Agenda 2

Baggrund og formål 3

Baggrund Fynsk Erhverv ønsker at gennemføre en undersøgelse af fynboernes holdning til den fynske infrastruktur med særlig vægt på tilgængeligheden af Odense centrum som følge af den politiske beslutning om lukning af Thomas B. Thriges gade. Formål Formålet med undersøgelsen er at afdække, hvad fynboerne mener om den kommende byudvikling i Odense centrum heriblandt lukningen af Thomas B. Thriges gade, og hvad det betyder i forhold til trafikken og forretningslivet. Derudover ønskes der en afdækning af den fynske infrastruktur i forhold til, hvor attraktivt det er at bo og arbejde på Fyn. Baggrund og formål 4

Undersøgelsesdesign 5

6

Metode Undersøgelsen er gennemført som CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) via M3 Panelet i Danmark. Målgruppe Personer 18 år eller ældre, som er bosiddende på Fyn. Interviews Der er gennemført interviews i målgruppen i perioden den juni Undersøgelses -design 7

Ved offentliggørelse af resultaterne af undersøgelsen skal M3 Research A/S angives som kilde. Samtidig skal M3 Research A/S inden offentliggørelse af resultater fra undersøgelsen godkende om fakta er korrekt gengivet i materialet. Det materiale, som påtænkes offentliggjort, bedes således sendes til Client Service Manager Claus Gersdorff på Det skal understreges, at M3 Research A/S behandler alt materiale 100% fortroligt i forbindelse med dette projekt, som med alle andre projekter, som M3 Research A/S gennemfører for vores kunder.” Undersøgelses -design 8

Resultater 9

Q5: Bliver Odense centrum mere eller mindre attraktiv som indkøbssted sammenlignet med i dag? 10

Mere end hver 3. fynbo mener, at Odense centrum bliver meget mere/mere attraktiv som indkøbssted. Bliver Odense centrum mere eller mindre attraktiv som indkøbssted sammenlignet med i dag? Base: n=

Halvdelen af dem der bor i Odense centrum mener, at Odense centrum bliver meget mere/mere attraktiv som indkøbssted. Blandt dem der ikke bor i Odense centrum er der 32%, der mener dette. Bliver Odense centrum mere eller mindre attraktiv som indkøbssted sammenlignet med i dag? Base: n= Centrum = 5000, 5100 og

Q6: Mener du, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver forbedret eller forringet sammenlignet med i dag? 13

Hver anden fynbo mener, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver lidt eller meget forringet, sammenlignet med i dag. Mener du, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver forbedret eller forringet sammenlignet med i dag? Base: n=

Knap hver anden af de, der bor i Odense Centrum mener, at tilgængeligheden bliver lidt eller meget forringet. Mener du, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver forbedret eller forringet sammenlignet med i dag? Base: n=

Uanset alder, mener fynboerne, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver lidt eller meget forringet sammenlignet med i dag. Dog tilkendegiver de ældre på 60+ år i større udstrækning, at tilgængeligheden bliver meget forringet. Mener du, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver forbedret eller forringet sammenlignet med i dag? Base: n=

Over halvdelen af dem, der har bil i husstanden, mener i højere grad, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver lidt eller meget forringet – sammenlignet med de der ikke har bil i husstanden. Mener du, at tilgængeligheden til Odense centrum bliver forbedret eller forringet sammenlignet med i dag? Base: n=

Q7: Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive sammenlignet med i dag? 18

En stor andel af fynboerne tror, at deres indkøbsmønster i Odense centrum vil blive det samme som i dag. Ca. en fjerdedel tror at de besøge Odense centrum sjældnere. Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive sammenlignet med i dag? Base: n=

Ca. en fjerdedel af dem der bor i Odense centrum, tror at de vil besøge Odense centrum oftere, mens 28% af dem der bor udenfor Odense centrum tror, at de vil besøge Odense centrum sjældnere. Base: n= Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive sammenlignet med i dag? 20

Jo ældre man er, desto sjældnere vil man besøge Odense centrum. Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive sammenlignet med i dag? Base: n=

Dem der ingen bil har vil oftere besøge Odense centrum end dem der har bil. Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive sammenlignet med i dag? Base: n=

Q8: Hvad er årsagen til, at du sjældnere vil besøge Odense centrum? (hvis svar: vil sjældnere besøge Odense centrum) 23

Udfordringer med tilgængeligheden og parkeringsforhold vil holde borgerne fra Odense centrum Base: n= 260 Hvad er årsagen til, at du sjældnere vil besøge Odense centrum? 24

Blandt borgerne i centrum, der ændrer sit indkøbsmønster til sjældnere at handle i centrum, tilkendegiver hver tiende, at det bliver nemmere at handle i indkøbscenter. Base: n= 260 Hvad er årsagen til, at du sjældnere vil besøge Odense centrum? 25

Q9: Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture? (hvis svar: vil sjældnere besøge Odense centrum) 26

Dem der mener, at de vil besøge Odense centrum sjældnere vil i højere grad foretage deres indkøb i lokalområdet og Rosengårdcentret. Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture? Base: n=

Hovedparten af dem der bor i Odense centrum og som vil besøge Odense centrum sjældnere ifm. indkøbsture vil i højere grad foretage deres indkøb i Rosengårdcentret. Derudover også i lokalområdet og andre steder i Odense. Base: n= 260 Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture? 28

Q10: Hvad er afgørende for dig, når du skal vælge, hvor du foretager dine indkøbsture? 29

For halvdelen af fynboerne er gratis parkering, parkering tæt på indkøbssted og tilgængelighed via egen bil afgørende, når de skal vælge, hvor de foretager deres indkøbsture. Base: n= Hvad er afgørende for dig, når du skal vælge, hvor du foretager dine indkøbsture? 30

For dem der bor udenfor centrum er tilgængelighed og parkering afgørende for hvor de foretager deres indkøb. Base: n= Hvad er afgørende for dig, når du skal vælge, hvor du foretager dine indkøbsture? 31

Q11: I hvilken grad tror du, at byudviklingsprojektet vil skabe mere omsætning i Odense centrums butikker? 32

45% af fynboerne tror slet ikke eller i lille grad, at byudviklingsprojektet vil skabe mere omsætning i Odense centrums butikker. Base: n= I hvilken grad tror du, at byudviklingsprojektet vil skabe mere omsætning i Odense centrums butikker? 33

Blandt dem, der bor i Odense Centrum, er der 42 %, der slet ikke eller i lille grad tror, at byudviklingsprojektet vil påvirke omsætningen i byens butikker. I hvilken grad tror du, at byudviklingsprojektet vil skabe mere omsætning i Odense centrums butikker? Base: n=

Q12: Byudviklingsprojektet påbegyndes medio juli 2014, hvor Thomas B. Thriges Gade som nævnt lukkes for biltrafik og forventes at være færdiggjort omkring år Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive i byggeperioden sammenlignet med i dag? 35

Over en tredjedel af fynboerne mener, at de sjældnere vil besøge Odense centrum under byggeperioden. Base: n= Byudviklingsprojektet påbegyndes medio juli 2014, hvor Thomas B. Thriges Gade som nævnt lukkes for biltrafik og forventes at være færdiggjort omkring år Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive i byggeperioden sammenlignet med i dag? 36

38% af dem der bor udenfor Odense centrum mener, at de sjældnere vil besøge Odense centrum under byggeperioden. Base: n= Byudviklingsprojektet påbegyndes medio juli 2014, hvor Thomas B. Thriges Gade som nævnt lukkes for biltrafik og forventes at være færdiggjort omkring år Hvordan tror du, at din husstands indkøbsmønster vil blive i byggeperioden sammenlignet med i dag? 37

Q13: Hvad er årsagen til, at du i byggeperioden vil besøge Odense centrum sjældnere? (hvis svar: vil sjældnere besøge Odense centrum) 38

Årsagerne til man vil besøge Odense centrum mindre er, at det er besværligt/uoverskueligt, man handler lokalt eller det er nemmere at tage i et indkøbscenter. Base: n=

Q14: Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture i byggeperioden? (hvis svar: vil sjældnere besøge Odense centrum) 40

69% af dem der vil besøge Odense centrum sjældnere i byggeperioden, vil i højere grad foretage deres indkøb i lokalområdet. 65% vil i højere grad foretage deres indkøb i Rosengårdcentret. Base: n= 352 Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture i byggeperioden? 41

Hovedparten af dem der bor i Odense centrum og som vil besøge Odense centrum sjældnere ifm. indkøbsture vil i højere grad foretage deres indkøb i Rosengårdcentret i byggeperioden. Hvor vil du i højere grad foretage dine indkøbsture i byggeperioden? Base: n=

Q15 : Hvis det er muligt i byggeperioden at have en såkaldt sivegade med langsom kørsel, hvor biler kun må køre med stærkt nedsat hastighed og under hensyntagen til cyklister og fodgængere, hvor god eller dårlig idé synes du, det er? 43

Knap halvdelen af Fynboerne mener, at det er en meget god eller god idé med en sivegade med langsom kørsel i byggeperioden. Base: n= Hvis det er muligt i byggeperioden at have en såkaldt sivegade med langsom kørsel, hvor biler kun må køre med stærkt nedsat hastighed og under hensyntagen til cyklister og fodgængere, hvor god eller dårlig idé synes du, det er? 44

Blandt borgerne i Odense centrum er det knap halvdelen, der mener, at det er en meget god eller god idé med en sivegade i byggeperioden. Base: n= Hvis det er muligt i byggeperioden at have en såkaldt sivegade med langsom kørsel, hvor biler kun må køre med stærkt nedsat hastighed og under hensyntagen til cyklister og fodgængere, hvor god eller dårlig idé synes du, det er? 45

Q16 : I hvilken grad går du ind for gennemførelsen af byudviklingsprojektet i Odense centrum, hvor Thomas B. Thriges Gade lukkes for biltrafik? 46

Knap halvdelen af fynboerne går kun i lille grad eller slet ikke ind for gennemførelsen af byudviklingsprojektet i Odense centrum med en lukning af Thomas B. Thriges Gade. Base: n= I hvilken grad går du ind for gennemførelsen af byudviklingsprojektet i Odense centrum, hvor Thomas B. Thriges Gade lukkes for biltrafik? 47

Blandt dem, der bor i Odense Centrum, er der 40% der i lille grad eller slet ikke går ind for gennemførelsen af byudviklingsprojektet, hvor Thomas B. Thriges Gade lukkes for biltrafik. Base: n= I hvilken grad går du ind for gennemførelsen af byudviklingsprojektet i Odense centrum, hvor Thomas B. Thriges Gade lukkes for biltrafik? 48

Q17 : Mener du, at Odense Byråd skal ændre beslutningen om at lukke Thomas B. Thriges Gade for biler og sikre, at bilerne fortsat har adgang, når byudviklingsprojektet står færdigt? 49

Knap to tredjedel af Fynboerne foretrækker, at Odense Byråd skal ændre beslutningen om, at lukke Thomas B. Thriges Gade og sikre fortsat adgang for biler, når byudviklingsprojektet står færdigt. Base: n= Mener du, at Odense Byråd skal ændre beslutningen om at lukke Thomas B. Thriges Gade for biler og sikre, at bilerne fortsat har adgang, når byudviklingsprojektet står færdigt? 50

59% af dem, der bor i Odense Centrum, foretrækker fortsat passage på Thomas B. Thriges Gade – enten i form af en tunnel eller en grøn boulevard, når byudviklingsprojektet står færdigt. Base: n= Mener du, at Odense Byråd skal ændre beslutningen om at lukke Thomas B. Thriges Gade for biler og sikre, at bilerne fortsat har adgang, når byudviklingsprojektet står færdigt? 51

Q19 : Når byudviklingsprojektet står færdigt, i hvilken grad tror du, at du vil lade bilen stå og i stedet anvende den kollektive trafik (inklusiv den kommende letbane) ved indkøbsture til Odense centrum? (hvis man har bil) 52

Over halvdelen vil slet ikke – eller kun i lille grad lade bilen stå og anvende kollektiv trafik ved indkøbsture til Odense centrum. Når byudviklingsprojektet står færdigt, i hvilken grad tror du, at du vil lade bilen stå og i stedet anvende den kollektive trafik (inklusiv den kommende letbane) ved indkøbsture til Odense centrum? Base: n=

Mange fynboer uden for Odense centrum er slet ikke villige til at lade bilen stå ved indkøbsture i Odense Centrum. Når byudviklingsprojektet står færdigt, i hvilken grad tror du, at du vil lade bilen stå og i stedet anvende den kollektive trafik (inklusiv den kommende letbane) ved indkøbsture til Odense centrum? Base: n=

M3 Research A/S Kristen Bernkowsgade Copenhagen K Denmark Tlf.: URL : M3 Research A/S Londongade Odense C Denmark Tlf.: URL : M3 Research AB Birger Jarlsgatan Stockholm Sweden Tlf.: URL : M3 Research OY Yrjönkatu 34 A 12 FI Helsinki Finland Tlf.: URL : Request for quotation: