Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

I forbindelse med iltmangel nedsættes det tidsrum, hvor man er i stand til at handle fornuftigt (TUC), ved ? Fysisk aktivitet. Indtagelse af væske. Indtagelse.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Psykoedukation til unge i OPUS
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Temadag Funktionelle lidelser.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Præstationsangst!.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At forstå angst Psykolog John Eltong.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
På vej mod et godt ungdomsliv
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart.
Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Trivsel og mental sundhed
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Præsentationens transcript:

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte i Randers kommune Angst og misbrug Dag 7 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Den evolutionære baggrund for angst Angst får os til reagere per refleks i situationer, hvor der reelt er fare på færde Samler vores opmærksomhed på det, der er risiko ved, fx. kanten ved en skrænt Får os til at være opmærksomme i sociale situationer, så vi tager hensyn til andre 2012 Lena Højgård Isager

Angstens komponenter Følelsesmæssige reaktioner – oplevelsesdimensionen Fysiologiske reaktioner – kropslige fornemmelser Kognitive reaktioner – tanker og forestillinger Adfærdsmæssige reaktioner – sikkerheds- eller undgåelsesadfærd 2012 Lena Højgård Isager

Forskellige angstoplevelser Frygt er almindeligvis defineret, som en klar og realistisk vurdering af en foreliggende fare Angst kan forekomme som: Panikanfald – alarmreaktion her og nu Forventningsangst eller bekymringer for fremtiden Fobi – en overdreven frygt for bestemte genstande eller begivenheder 2012 Lena Højgård Isager

Angstens funktioner Panik – akut trussel Skal forberede kroppen på lynhurtig og maksimal reaktion over for faren Kamp/ flugt – gå-død-reaktion Forventningsangst – mere usikre / indirekte tegn på trussel fx. en ukendt situation Stands op – vær på vagt – hold dig klar til handling Bekymringer – fremtidsorienteret Mere konstant kropslig spændingstilstand Koncentrations- og indsovningsbesvær Relativ ny i evolutionshistorien - kulturhistorien 2012 Lena Højgård Isager

Visualisering: Situation med angst Fokuser på dit beroligende åndedræt Opmærksomhed på kroppen Dit trygge sted Medfølende figur Tænk på en situation, hvor du var nervøs/angst, genkald dig situationen og følelserne, prøv at få en fornemmelse af, hvordan det er at være nervøs/angst, hvordan mærkes det i kroppen, læg mærke til tankerne Lad din medfølende figur vise indlevelse, forståelse, styrke, visdom og varme over for dig Vis herefter selv indlevelse, forståelse, styrke, visdom og varme over for dig selv Anerkend at det er naturligt at opleve angst og at du klarede at være i situationen, selv om det var ubehageligt Mærk hvordan det er at blive anderkendt og mødt med styrke og varme. Læg mærke til hvad der sker med ubehaget Fokuser på dit beroligende åndedræt og lav et lille smil 2012 Lena Højgård Isager

Angstsymptomernes funktion (Inspireret af Haugaard 2006) Aktivitet Funktion Ubehag Forhøjet hjerteaktivitet Øge ilttransport og energitilførslen til kroppen Hjertebanken Høj puls Blod til store muskelgrupper At være klar til kamp / flugt Blodet føres bort fra hud, fingre og tæer – kan give kulde- eller dødhedsfornemmelse eller sovende/ prikkede fornemmelser Hurtig vejrtrækning Øge ilttilførslen til blodet Hyperventilering kan give åndenød, kvælningsfornemmelse, smerter i brystet og svimmelhed Øget svedproduktion At skaffe sig af med den producerede overskudsvarme Bliver våd og klam Nedsat fordøjelses-aktivitet At spare på energien Nedsat spytsekretion – mundtørhed Manglende aktivitet i mave/tarmsystemet – kvalme / ”sommerfugle i maven” 2012 Lena Højgård Isager

Angstsymptomernes funktion (Inspireret af Haugaard 2006) Aktivitet Funktion Ubehag Rødmen At vise accept af underlegen status – ikke udfordre flokken Tanker om at være svag, mærkelig eller et nervevrag Besvimelse – kun ved blodfobi Nedsætte blodtrykket for at mindske risikoen for forblødning, hvis man er såret Man kan modvirke ved bevidst at spænde op Hyperventilering At sikre ilt nok til blodet Paradoksalt virker det så der ender med at komme mindre ilt til hjernen Kultveilten i blodet bruges som ”målestok” for vejrtrækningen. Ved hyperventilering drænes blodet for kultveilte, det medfører at kroppen holder igen på ilten bla. ved at ilttilførslen til hjernen og andre dele af kroppen mindskes Svimmelhed og ørhed Uvirkelighedsfornemmelse Åndenød eller kvælningsfornemmelse 2012 Lena Højgård Isager

Ryst hovedet fra side til side i 30 sek. Løb op af trappen Øvelser – med henblik på at få fornemmelse af at de kropslige symptomer ikke er farlige Holde vejret i 30 sek. Hyperventilere 1 min. Ryst hovedet fra side til side i 30 sek. Løb op af trappen Spænde i alle muskler i 1 min. Dreje rundt på kontorstol i 30 sek. Træk vejret igennem sugerør Hold hovedet mellem benene i 30 sek. løft det hurtigt ved at sætte dig op 2012 Lena Højgård Isager

Når angst bliver ”unormal” Typiske reaktioner ved mennesker med unormal angst: Overvurderer sandsynligheden for den frygtede begivenhed Overvurderer hvor alvorlige konsekvenserne af begivenheden er Undervurderer egne resurser eller evne til at klare problemerne Undervurderer mulighederne for at få hjælp Vi kan arbejde med at realitetsjustere vurderingerne. 2012 Lena Højgård Isager

Obsessiv-kompulsiv tilstand eller tvangstilstand (OCD) Angstlidelser Agorafobi Frygt for menneskemængder, offentlige steder, benyttelse af offentlige transportmidler eller at forlade hjemmet alene. Skyldes ofte angst for at få panikanfald Socialfobi Frygt for at blive genstand for andres kritiske opmærksomhed eller for at opføre sig pinligt Enkelfobi Frygt for særlige genstande eller begivenheder, fx dyr, højder, torden, mørke, flyvning, tandlægeskræk eller synet af blod Panikangst Tilbagevendende, pludselige og uventede angstanfald, der fører til bekymringer om hvad anfaldet skyldes (fx hjerteproblemer) eller for nye panikanfald Generaliseret angst Vedvarende ængstelighed eller bekymringstendens med mange kropslige symptomer Obsessiv-kompulsiv tilstand eller tvangstilstand (OCD) Tilbagevendende tvangstanker (obsessioner) og / eller tvangshandlinger (kompulsioner), som personen ikke kan kontrollere, selv om han eller hun godt kan indse, at de er urealistiske eller nytteløse Posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) En angsttilstand der opstår efter svært belastende begivenheder, fx overfald, voldtægt, krigsbegivenheder eller naturkatastrofer, hvor personen reagerer med intens frygt, hjælpeløshed eller rædsel 2012 Lena Højgård Isager

Angstens onde cirkel Truende begivenhed Oplevelse af trussel Vag angstfornemmelse Katastrofetanker Umiddelbar forventningsangst Angst for at blive angst Angst for hvad angsten betyder Kropslige fornemmelser (Fra Hougaard 2006) 2012 Lena Højgård Isager

Undgåelsesadfærdens og sikkerhedsadfærdens onde cirkel Truende begivenhed Negative forventninger ”det er farligt, jeg klarer det ikke Tvivl og selvkritik Angst Undgåelse og sikkerhedsadfærd Brug af rusmidler (Fra Hougaard 2006) 2012 Lena Højgård Isager

Kognitiv model for socialfobi (Fra Hougaard 2006) Udløsende begivenhed Møde hos sagsbehandler Katastrofetanker Nu dummer jeg mig! Han kan se, jeg er nervøs Han tænker, jeg er mærkelig Selvfokusering Billede af sig selv set udefra Retter opmærksomheden indad. Ser sit ansigt for sig som rødt og fordrejet Sikkerhedsadfærd Kropslige og kognitive symptomer Prøver at undertrykke kropslige reaktioner. Undgår øjenkontakt. Prøver desperat at finde på noget at sige. Drikker / tager stoffer Ryster, rødmer, halsen snører sig sammen, kan ikke finde på noget at sige 2012 Lena Højgård Isager

Metoder i angstbehandlingen Opstilling af angsthierarki Brug af medfølende figur til at se på truende situationer Medfølende brevskrivning Eksponering til angstvoldende situationer Adfærdseksperimenter Responshindring 2012 Lena Højgård Isager

Titrinsplan til at takle angst Erkend at du har et problem med angst, som måske hæmmer dig eller griber ind i dit liv på en eller anden måde Trin 2 Tænk over, om din angst er knyttet til stress i dit liv eller kan skyldes en depression – vær opmærksom på skyld / skam og selvkritik Trin 3 Accepter, at du risikerer øget angst, før angsten tager af – men at du får bedre styr på angsten og kan håndtere den Trin 4 Gør dig det helt klart, hvorfor du ønsker at se angsten i øjnene – Lav liste Trin 5 Spørg dig selv om du har brug for hjælp til at håndtere angsten Trin 6 Lav en liste over situationer, hvor din angst kan spille en rolle, og noter, hvad du kunne gøre for at få angsten til at gå over - angsthieraki Trin 7 Forbered dig på den angstvoldende situation – beroligende vejrtrækning, medfølende figur, anerkend dit mod … Trin 8 Noter dig tanker til at håndtere angst – postkort med medfølende tanker om din angst Trin 9 Tag kampen op – eksponer til angsten med et medfølende fokus Trin 10 Reflekter over din angst, når den er overstået 2012 Lena Højgård Isager

Angsthieraki eksempel socialfobi Situationer hvor der kan komme angst Angst-intensitet Øvelser Holde tale for flere 10 Holde tale for 5-10 9 Deltage i sammenkomst 8 Tale med 2-3 7 Biografbesøg, Bio + cafe, skovtur, brunchaftale… Start med at sige få ting – øg gradvist – stil spørgsmål til andre Tale med en ven 5 fx: Start med kort telefonsamtale, længere telefonsamtale, kort kaffeaftale på cafe, frokostaftale ude, gåtur, besøg hjemme Handle i Føtex 4 Samme rækkefølge som nedenfor Handle i kiosk 2 Købe 1 ting med få mennesker i butikken, købe flere ting med få mennesker, købe få ting med flere mennesker i butikken Købe få ting med lidt kø Tale med en i køen 2012 Lena Højgård Isager

Angsthieraki Situationer, hvor der kan komme angst (sværeste øverst) intensitet Øvelser 2012 Lena Højgård Isager