Brugen af Best Practice – Muligheder og begrænsninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Dr. Wenceslaus Kilama, Chairman, Malaria Foundation International
Sygepleje i korttidsafsnit
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inspirationstema: Børns rettigheder
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Tillid Temadag for AMIR
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
At udforske sin egen praksis
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Hovedpunkterne i en ny strategi
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Pædagogens univers.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Jeopardy om verdensmålene
Metoden fælles beslutningstagning
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Jeopardy om verdensmålene
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Brugen af Best Practice – Muligheder og begrænsninger Netværkskursus v/Bjarke Oxlund 1. oktober 2008 Arrangører: Tematisk Forum Aidsnet Kønsnet Børne- og ungdomsnetværket Uddannelsesnetværket

Fyraftensmødet: Indhold Introduktion til Best Practice som begreb Et sæt af retningslinier for, hvordan Best Practice kan anvendes som redskab i en proces Sammenhæng med rettighedsbaseret arbejde Analyse af begrænsninger og muligheder Referencer til relevant litteratur

Præmis for manualen At alt ikke er lige godt Hvis vi ikke kan nuancere vores tilgang til Best Practices bliver det meningsløst Der må gemme sig noget mere og bedre omme bag ved udviklings-jargon’en, hvis vi gør os umage med at præcisere

Den simple….. Genopfind ikke hjulet … Byg på andres viden … Lær af andre …

Hvad siger UNAIDS? Best Practice er en måde at akkumulere og anvende viden på i forskellige situationer og sammenhænge. Det er både erfaringsopsamling og en kontinuerlig proces, som indeholder læring, feedback, refleksion og analyse i forhold til, hvad der virker, hvordan og hvorfor etc.

UNAIDS: Processen involverer Udveksling af erfaringer, inklusiv deling af viden mellem individuelle eksperter og tekniske ressource-netværk Pilot test og anvendt forskning Dokumentation

UNAIDS: Kriterierne er…. Effektivitet God etik Relevans Lave omkostninger Gentagelighed Bæredygtighed

Begrænsning ift. UNAIDS definition Betegnelsen Best Practice er ikke reserveret til den ”Gyldne Standard”, men kan bruges om alle interventioner, som har virket helt og fuldt, halvvejs eller som blot kan være nyttige at drage en lære af.

Advance Africa’s definition

Advance Africa: Fokus på evidens En Best Practice må: Være evidens-baseret Kunne overføres Anvise praktiske, effektive og omkostningseffektive løsninger på problemer Dokumentere succesfaktorer Underkastes uvildig, tvær-organisatorisk undersøgelse

En tidligere Advance Africa pyramide

Niveauer i pyramiden Best Practice (    ud af 4) Better Practice (   ud af 4) State of the Art (  ud af 4) Innovations ( ud af 4) Lessons Learned (nyttige observationer) Principles (normative sandheder)

Evidens-baseret tilgang Stammer oprindeligt fra medicin, hvor evidens er lig med randomiserede kontrollerede forsøg I udvikling bruger vi begrebet mere i stil med brugen inden for folkesundhed, hvor der anvendes mere observation og semi- eksperimentelle studier

Fokus på ny og dokumenteret viden Systematisk litteratursøgning (både i videnskabelige databaser og i projekt-databaser) Baseline surveys Stærkt M&E system Grundig evaluering med identifikation af Best Practice og succesfaktorer Dissemination og vidensdeling

Evidens i forhold til en LFA

Clearing House

Mulige tilgange Brug af Best Practice Collections til at identificere nyttige programmer i nye sammenhænge og nye tematiske områder Brug Best Practice Tjekliste i planlægningen og implementeringen af programmer Systematisk gentagelse af lovende praksisser efterfulgt af stringent evaluering og dokumentation med henblik på inklusion i Best Practice Collection

Hvor kom rettigheder ind? 1948: Menneskerettighedsdeklarationen 1950erne og 1960erne: Økonomisk udvikling 1970erne: Social udvikling 1980erne og 1990erne: bæredygtighed og ”people- centred” udvikling 1989 med Convention on the Rights of the Child

Rettighedsbaseret tilgang Rettighedsbaserede tilgange er blevet Best Practice Rettigheder kommer med pligter Man opererer med rettighedshavere og ansvarshavere F.eks. forældreløse børn og lokalmyndigheder eller hiv-positive bøsser og sundhedsvæsenet

Fra ”charity” til ”rights” Fokus på behov Ydelser i form af social service Hierarkiske mål Rights: Fokus på rettigheder Fortalerarbejde over for ansvarshavere Ligeværdige mål

3 rettighedsbaserede metoder Deltagelse og styrkelse af børn og unges og hiv- positives evne til at kræve deres ret Promovering af lighed Promovering af ansvarlighed i forhold til at sikre rettigheder

Deltagelse som metode At arbejde ud fra deltagelse indebærer at: Børn, unge og hiv-positive bliver hjulpet til at kræve deres ret Aktivist-organisationers kapacitet til at kræve deres medlemmers ret øges Udvide og styrke det politiske rum, hvori folk kan kræve deres ret

Lighed som metode At arbejde ud fra lighed er at: Promovere inklusion af børn, unge og hiv-positive i det bredere samfund Promovere lighed og diversitet i forhold til identitet og valg Udvikle målgruppens fulde potentiale Udfordre diskrimination

Ansvarlighed som metode At arbejde ud fra ansvarlighed er at: Stille ansvarshaverne til regnskab i forhold til at respektere, beskytte og overholde rettigheder Øge ansvarshavernes ansvar i forhold til at opfylde rettigheder Styrke ansvarsstrukturer og overkomme barrierer for ansvar

Rettigheder på tværs af sektorer Eksempel: Børns rettigheder handler ikke bare om uddannelse, men også om ernæring, husly, deltagelse, beskyttelse og sundhed. Mange forskellige ansvarshavere skal være med til at sikre, at disse rettigheder opfyldes.

Inspiration: Best Practice Tjekliste Er interventionen rettighedsbaseret? Promoverer den aktiv deltagelse og involvering af målgruppen? Er den afbalanceret i forhold til køn? Er sårbarhed analyseret på tværs af sektorer? Er den evidens-baseret? Er den effektiv? Er den bæredygtig? Kan den gentages?

Oversigts mekanisme Enighed blandt deltagerorganisationer om: Etablering af en oversigts-kommitte Best Practice kriterier Udbredelsesstrategi

Forslag til kriterier Rettigheder (0-25 point) Evidens (0-15 point) Effektivitet (0-15 point) Omkostningseffektivitet (0-15 point) Overførbarhed (0-15 point) Bæredygtighed (0-15 point)

Best Practice tillidspyramide

Tak!