VEKTORER AM 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Ligninger og uligheder
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Regler og lovmæssigheder i matematik
Videregående pc-vejledning
At Dividere Decimaltal.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Udregning af kvadratsætninger
Separation af de variable
Reduktion AM 2009.
Herunder bevis for punkt-plan afstandsformlen
Beviser og ”Overbeviser”
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
BRØKER Dette er en enhed
Dansk 1. klasse.
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Grundbegreb + Priselasticitet
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Differentiering og funktioner generelt
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Lav en tilfældig retvinklet trekant
Wessel Distributiv lov. I. Multiplikation med reelt tal Ved multiplikation med et reelt tal r multipliceres længderne med |r| og vinklerne bibevares,
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Induktionsbevis AM INDUKTION – generalisering ud fra specialtilfælde Eks. I Fremskrivningsformlen ved en fast vækstrate r pr. trin. Startværdi =
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Areal og Integral AM/2011.
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Reduktion AM 2009.
Trigonometri cos, sin & tan
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Areal og bestemt integral
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Konstant acceleration
Uligheder.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Pythagoras Et bevis IM.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslev Seminarium 2004 Euklids Geometri geometri uden tal.
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Reduktion AM 2009.
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
VEKTORER AM 2006.
Plangeometri Vinkel mellem vektorer Projektion af vektor på vektor
Præsentationens transcript:

VEKTORER AM 2006

Definitioner m.m. A B a En vektor er en samling af pile med samme længde og samme retning Vektorer betegnes fx a eller AB Vektorer med parallelle retninger er ensrettede eller modsat rettede Længden af en vektor betegnes med |.. | |a| |AB| En vektor med længden 0 kaldes nulvektoren og betegnes og har ingen retning. Alle andre vektorer kaldes egentlige vektorer o

Hvor mange repræsentanter er der for vektoren ? Nu har jeg fattet det

Hvor mange repræsentanter var der for vektoren ? Klik dit svar! 1 2 3 4 5 6 7

Hvor mange repræsentanter er der for vektoren ?

Hvor mange forskellige vektorer er repræsenteret her? Nu ved jeg det!

UPS – det var forkert! Prøv igen!

Klik dit svar! 1 2 3 4 5 6 7

r a b + r b a + r a b + r b a + r b a + Addition af vektorer Pilen fra ’s basis til ’s spids er en repræsentant for sumvektoren Anbring en repræsentant for en repræsentant for med start i spidsen af Tegn en repræsentant for + Overvej, at trekantsuligheden gælder – hvornår gælder ”=”? Tegn en repræsentant for Overvej, at de to trekanter er kongruente r a b + r b a + r a b + r b a + ”Kræfternes parallelogram”: r b a + Den kommutative lov: Trekantsuligheden:

b + r a Den associative lov: (a + b) + c (”plusparenteser” kan bare slettes) r a b + (a + b) + c I begge tilfælde går vektoren fra ’s start til ’s spids, altså b+c a + (b + c) a + b + c

a a a a Multiplikation af vektorer med et tal ta t = 0 Hvad tror du 0  skal betyde? a Havde du luret den? t >0 Giv et bud på betydningen af t generelt, hvis t er positiv (længde og retning) t og er ensrettede og Nemlig! Hvad tror du 2  skal betyde? a Hvilken længde og retning får den? t< 0 Vektoren drejet 180 - samme længde, men modsat rettet, idet vi så får a Hvad tror du - skal betyde? a Giv et bud på betydningen af t generelt, hvis t er negativ (længde og retning) t og er modsat rettede og .

Øvelse 1 Tegn repræsentanter for vektorerne til højre

Subtraktion af vektorer Har du et velkvalificeret gæt på, hvad det skal betyde? Har du også et bud på, hvordan man skal finde en repræsentant for denne differensvektor? Overbevis dig selv om, at den sidste metode også giver en repræsentant for differensvektoren.

Distributive love (”gange ind i parentes”) – Uden bevis! Øvelse 2 Tegn over på et stykke papir Passer det med reglerne – hvornår er 1., 2. og 3. i anvendelse?

Opløsning af en vektor efter to givne (ikke-parallelle) retninger Vektor er nu blevet opløst i de to Komposanter og , der har de to givne retninger Tegn to linier med den ene retning gennem hhv. vektorens basis og spids - gentag med den anden retning Tag en repræsentant for vektoren Derved fremkommer et ”kræfternes parallelogram” Indtegn de to Komposanter, dvs. de to vektorer, som den oprindelige vektor er Resultant (sumvektor) for Retning 2 = + Retning 1

Opløsningens entydighed Sætning Opløsning af en vektor i komposanter efter to givne retninger er entydig Beviset gider jeg ikke se!

Bevis for entydighed af opløsning Overvej, at  l og  l   l Lav to opløsninger efter de to retninger Hvilken betydning får det for , når de to retninger ikke er parallelle (og de to vektorer er ens)? Overvej at nedenstående gælder og, at  m og  m   m Retning 1 = + = + Retning 2 m l = +  = + Dvs. at de to opløsninger er én og samme.

Vigtige småting r a b t | , Û = × =   En enhedsvektor er en vektor med længden 1 En enhedsvektor er? En ortonormeret basis er et vektorpar ,hvor og er enheds-vektorer (normeret), der står vinkelret på hinanden (orto). Ortonormeret basis betyder? r a b t | , Û = × =   hvor Når to egentlige vektorer er parallelle gælder? Hvis en vektor opløses efter retningen af to andre vektorer og , kan skrives som? Hvis en vektor opløses efter retningen af to andre vektorer og , gælder = +

Øvelse 3 Opløs i komposanter efter retningerne af og = + = + = +

Linearkombinationer Øvelse 4 Bestem tallene s og t, så = s  + t  = + = + = -0.9  + 0.25  Skriv på formen s  + t  Skriv på formen s  + t  Skriv på formen s  + t  = 2.1  - 3  = - + 0.7  = - + 0.7 

Koordinater for vektorer Tag en ortonormeret basis a1 kaldes 1.koordinaten og a2 kaldes 2.koordinaten for vektoren Opløs efter de to basisretninger

Fik du en smaddergod idé? Øvelse 5 Bestem koordinatsættet for vektoren Øvelse 6 Indlæg en ortonormeret basis og bestem koordinatsættet for alle vektorerne i Øvelse 1 & Øvelse 2 Fik du en smaddergod idé?

Regler for regning med koordinater t er en konstant Sætning Bevis Def. på koord.sæt! Kommutativ lov Def. på koord.sæt! Associativ lov Distr. love 1. & 3. Def. på koord.sæt! Distr. lov 1 Distr. lov 3

Øvelser Øvelse 5 Check koordinatsættene for vektorerne i Øvelse 1 (dias 12) og Øvelse 2 (dias 14) ved koordinatregning! Øvelse 6 Indlæg en ortonormeret basis. Bestem koordinatsættene for vektorerne i Øvelse 4 (dias 20). Check ved koordinatregning, om de aflæste linearkombina-tioner passer nogenlunde.