Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Feedback Manual.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring i et vejledningsperspektiv
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mærk dig selv.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Trivsel og mental sundhed
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Program Velkommen Siden sidst Dagens temaer: Hjemmeopgave Følelser til debat Grundfølelser Opfattelsen af følelser Følelsesregulering Hjemmeopgave Tak for i dag – feedback Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Hjemmeopgave Opfølgning på hjemmeopgaven kan være: Runde, hvor hver deltager deler en enkelt tanke/oplevelse eller ny erkendelse med gruppen Eller: Hvordan er det gået med at løse den? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 3

Følelser til debat Hvorfor har vi følelser? Hvad skal vi bruge dem til? Hvor mange følelser kan du komme på der findes? Er følelser/oplevelser sandheden om situationen? Refleksion i gruppen Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser Hvad er grundfølelser? Rummer reaktionsberedskab der fører til handling De grundlæggende følelser er kendte for mennesker i hele verden Er vores ”kompas og pejleredskab” gennem livet Alle følelserne kan have forskelligt niveau og intensitet Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelserne Interesse og nysgerrighed, udforskende adfærd Frygt Glæde Vrede Seksuel lyst Kærlighed og omsorg Separationsangst og tristhed Legelyst Grundfølelsernes antal kan variere lidt Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser - fortsat Interesse og nysgerrighed, udforskende adfærd: Hvor er jeg? Kan jeg dække mine basale behov her? Kan jeg overleve her? Og hvor er der en sexpartner? Sikrer at man søger det man behøver Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser - fortsat Frygt: Jeg ser og vurderer det der står foran mig og vurderer hvordan jeg skal handle for at overleve: Flygt! (eller underkast dig - eller frys/spil død) Skal redde os fra fare Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser, fortsat Glæde: Lige nu føles alt godt Få lyst til at vise denne energi på forskellig vis Vrede: Når noget forhindrer mig, begrænser mig Følelsen der driver mig til at holde fast i det jeg har besluttet Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser, fortsat Seksuel lyst: Forplantning/sprede egne gener Kærlighed og omsorg: At kunne sikre omsorgen for sig selv og sine nærmeste Tilknytning Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser, fortsat Separationsangst og tristhed: Angsten for at blive ladt alene og dermed ikke kunne overleve Tristhed, sorg, depression, når vi skilles fra betydningsfulde andre Signalerer behovet for at andre tager vare på én Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Grundfølelser, fortsat Legelyst Som en af ”flokken” hvor man afstemmer sig i forhold til denne, gennem ”som om”-leg Stimulerer til samvær med andre, 0g at man lærer at omgås andre gennem at finde grænser for ens egen iver og engagement . Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Refleksion Hvilke følelser mærker du oftest? Har dine følelser nuancer? Refleksion i gruppen Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Regulering af følelser Mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur har ofte har vanskeligt ved at: Identificere følelser – at finde ud af, hvad man føler Udholde følelser – at holde bestemte følelser og fornemmelser ud Forstå følelser – at forstå hvorfor følelserne er kommet, hvad de hænger sammen med Udtrykke følelser – at fortælle andre, hvordan man føler på en passende måde (ofte: Enten slet ikke sige noget eller eksplodere) Forsvarsmekanismer - kan gennemgås Se materiale i værktøjskassen Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Opfattelsen af følelser Hvorfor er det vanskeligere? ”Idealet” Mange med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Registrerer følelsen og kan oftest forholde sig til den før beslutningen om hvilken reaktion Kan mærke, regulere og reagere ud fra egen følelse, andres følelser og den aktuelle sammenhæng Oplever situationer, der opstår ud fra de aktuelt oplevede realiteter (giver fælles reference når man efterfølgende taler om det skete) Følelsen bliver sandheden, og reaktionen svarer til graden og typen af følelsen Kan mærke, men følelsen er ikke altid i overensstemmelse med den aktuelle situation, og reaktionen kommer straks og ufiltreret, så udtrykket bliver ”ved siden af” den aktuelle sammenhæng Kan miste realitetssansen og blive psykotisk i svære situationer og dermed reagerer på basis af de psykotiske fantasier Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Hvordan kan der arbejdes med Følelsesregulering i terapien? At være opmærksom på tanker og følelser hos sig selv og andre. Spørge efter af- eller bekræftelse på vurderingen Blive opmærksom på at følelser kan ændres ved hjælp af opmærksomhed Arbejde med bevidstheden om at se sig selv udefra og sætte sig i andres sted Arbejde med ønsker og intentioner Give sig selv helle/time out til at få overblik Øve sig i at vende tilbage til ”der hvor det gik i kludder” og dele oplevelsen med den anden: Hvad skete der? Hvad er svært for mig og hvor skal jeg arbejde ekstra? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Hjemmeopgave Hvad kan fra dagens gennemgang hjælpe dig til at mærke og håndtere dine følelser bedre? Hvordan kan du øve dig i det? Øv dig gerne. Lav evt. flere gange om ugen opmærksomhedsøvelsen om de 5 følelser [Øvelsen findes i værktøjskassen] Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Tak for i dag Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 18