Forældresamarbejde med ikke-danske forældre

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Center for Små Handicapgrupper
At forholde sig professionelt Anne Skov
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
15. november Tosprogvejledning
Nordenskov Skoles implementering af
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Skoleparathed.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bokstav børn.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Dansen omkring handicapbegrebet
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Hvordan spørger man anerkendende?
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
Fritidspas.
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Inklusion og Specialviden
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Spot på æresrelaterede konflikter – symptomer og mestringsstrategier UU Danmark 28. September 2016 Basim I. Osman cand. psych., aut. psykolog selvstændig.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
- Når integration begynder i børnehøjde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Begynd med at åbne
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Rita Buhl 22. september 2018.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Inspirationsworkshop med fokus på
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Forældresamarbejde med ikke-danske forældre Specialpædagogisk Landskonference 2018 Marianne Nordvig, Pæd. Leder, Troldhøj, Skovbrynet. marno@aarhus.dk/ 28925952

To sider af samme sag Hver familie er unik – og handler ud fra deres forståelse af f. eks. børneopdragelse, inddragelse og generel viden Forskellige kulturer har forskellige opfattelser af børneopdragelse og inddragelse Derfor er det vigtigt at tage begge betragtninger ind. De hænger både sammen og er modsatrettede

Når to elefanter slås, er det græsset der taber

Indhold for i dag Hvem er det vi arbejder med? Muslimsk/ buddhistisk/ anden kultur og forskelle og ligheder til dansk kultur

Opstart af samarbejde Sæt god tid af Vær nysgerrig Vær på ”forkant” Glem alle for-forståelserne Brug hele eller dele af ”kulturagrammet” Forforståelse; alle somaliere lever som stammekulturer, alle hinduer er vegetarer, alle muslimer kan ikke lide hunde. Ex med jetta

Kulturagram (M. Skytte) Overvej, hvilke emner der giver mening, for det er bestemt ikke alle. Og hvad har direkte indflydelse på barnet?

Samtalerne Hvad kan man tale om første gang? Anden gang? Tredje gang? Hvad gør du med danske forældre? Kan du gøre det samme?

Opstart > fortsættelse I dansk kontekst kan det være tabu af spørge om f. eks. tro/religion. Det er givetvis ikke sådan hos en ikke dansk familie Derfor, spørg om det er i orden at tale om et givent emne, og respekter et ”nej” Der kan være emner, der er tabubelagte, men hvor der ikke er et valg, f. eks. det at slå børn

Genkendelse/ udfordring Når vi samarbejder med danske familier, genkender vi noget af det de fortæller om, fordi vi kender det fra os selv, venner eller egen familie Det er ikke tilfældet med ikke-danske familier Vi kan ikke genkende, derfor gætter vi Vi har ikke small talk med disse familier – hvorfor?

Ansvar og når det ikke lykkes Institutionen har ansvaret for, at forældresamarbejdet lykkes Reflekter med kollegaer, hvis det er svært – vær åben Hvad gør du, hvis det er svært med en familie der er etnisk danske?

Tolk Hvis familien ikke forstår dansk i tilstrækkelig grad, eller I ikke forstår familien, skal der en tolk med Familien kan ønske, at der ikke deltager en tolk. I kan foreslå, at der ikke deltager en tolk I kan bruge videotolkning Vær opmærksom på at få en tolk, der taler den rigtige dialekt Videotolkning fordi det så kan være en fra en anden by

Litteratur og hjemmesider Marianne Skytte: ”Etniske minoritetsfamilier” Marianne Skytte: ”Vilkår og udfordringer i det flerkulturelle samfund” www.etniskung.dk www.dst.dk (Danmarks statistik)