Lovgivningsarbejdet i Folketinget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Debatmøde Drøftelse af debatoplæg fra Styringsudvalget.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006.
Den danske strukturreform
Dialogmøde 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Beretning fra CoL PDG Birger Jørgensen Distriktsrepræsentant
Ændringsforslag til lovforslag L1 §12. stk 4 Grupperådsmøde •Oprindeligt forslag Tilføjes til §12, stk. 4: ”Kopi af indkaldelsen med dagsorden og bilag.
Ved du….  At der i øjeblikket er en konflikt mellem de praktiserende læger og regionerne ?
Hjemmestyre-ordningen
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Uge 44 og 45, 2013 v/Gorm Willemoes Jensen AU Library, BSS, Bartholins Allé - Efterår 2013.
Demokrati & Menneskerettigheder
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Konsulent Niels Philip Jensen
Folketinget Frisholm.
Gennemsnit, median, typetal, hyppighed, frekvens, pindediagram
Modernisering af P-fondsreglerne
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Samfundslære: Styreformer
Lovgivningsprocessen
Lobbyregisteret Kommissionen og EU-Parlamentet har nu et fælles register over lobbyister. Nyttigt til at orientere sig i, hvem.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Samfundslære – kapitel 4
Nationalråd 2009 Valg af Tjenesteteamleder og kandidater til Tjenesteteam.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Politik i teori og praksis 1
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
POLITISK DELTAGELSE & VÆLGER ADFÆRD
Maltakonferencen et rollespil. Hvad går det ud på? 9 partier skal forsøge at få sine (hemmelige) missionsmål med i den endelige fredstraktat. Man.
Kapitel 3 Retssystemer.
Introduktion til partier og ideologier
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
SKABELON.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Samband íslenskra sveitarfélaga NORDISK NETVÆRKSMØDE OSLO MAJ 2015 Anna G. Björnsdóttir Magnús Karel Hannesson Islands kommuneforbund Samband íslenskra.
Politiske partier Jan Christiansen Sosufyn
IværksætterSelskab – IVS En kort guide til den kommende selskabsform - IVS Få 3 tilbud på stiftelsen her:
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
EU og Folketinget Oplæg for samfundsfagslærere Den 31. oktober 2011.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Ligestillingsudvalget og ligestillingsvurdering – hvorfor arbejder Folketingets ligestillingsudvalg ikke for, at forslag ligestillingsvurderes? ÅRSMØDE.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
En lille morgensang
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Lov om forsøg i folkekirken
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Rehabilitering og hjemmehjælp
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Princip for udarbejdelse af principper
Nyt reglement Nyt reglement for divisionsturneringen.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Lovgivningsarbejdet i Folketinget Introduktion til lovgivningsarbejdet i Folketinget til brug i samfundsfagsundervisningen. 21. november 2019

21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Flere hundrede lovforslag om året Hvert år fremsættes der omkring 200 lovforslag i Folketinget. Det er regeringen, der fremsætter de fleste lovforslag. Lovforslag kan dog også komme fra de øvrige folketingsmedlemmer. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Ifølge grundloven skal et lovforslag behandles 3 gange i Folketingssalen, før det kan vedtages. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Førstebehandling 1 Lovforslagets overordnede hensigt fremlægges og drøftes. Partiernes ordførere fremsætter deres partis holdning til forslaget. De fleste forslag sendes til et af Folketingets udvalg. Her diskuteres forslaget grundigt, og udvalget skriver ofte en såkaldt betænkning. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Andenbehandling 2 Forslaget debatteres både i sin helhed og i detaljer. Hvis udvalget har lavet en betænkning, indgår den i debatten. Ændringsforslag diskuteres også. Når forhandlingen er afsluttet, stemmes der om de ændringsforslag, der er stillet. Et lovforslag kan efter andenbehandling blive henvist til en ny udvalgsbehandling. I de fleste tilfælde går forslaget dog direkte videre til tredjebehandlingen. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Tredjebehandling 3 Hvis der er ændringsforslag, forhandles og stemmes der først om dem. Hvis nogen i salen derefter ønsker at tage ordet, bliver der forhandlet om lovforslaget som helhed. Hvis ingen ønsker at tage ordet, stemmes der om lovforslaget med det samme. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Tredjebehandling Mindst 90 af de 179 folketingsmedlemmer skal være til stede og deltage i afstemningen, for at den er gyldig. Et lovforslag er vedtaget, hvis der er almindeligt flertal for det – det vil sige, at der er flere, der stemmer for, end der stemmer imod. Når lovforslaget er vedtaget, skal det underskrives af dronningen og en minister og til sidst offentliggøres på hjemmesiden lovtidende.dk. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Hastebehandling Normalt skal der gå 30 dage, fra et lovforslag bliver fremsat, til det bliver tredjebehandlet og vedtaget. Hastebehandling af et lovforslag kan dog ske i særlige tilfælde, hvis Folketinget giver dispensation fra de forskellige tidsfrister. Det kan der f.eks. være brug for, hvis der er strejke og regeringen vil stoppe den med et regeringsindgreb – eller ved andre politiske sager, der kræver, at politikerne lovgiver om dem her og nu. Mindst 3/4 af de stemmende medlemmer skal tilslutte sig dispensation fra tidsfristerne. Der skal altså et ganske stort flertal til at tillade en hastebehandling. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Beslutningsforslag Et alternativ til lovforslag er beslutningsforslag. De er lettere og hurtigere at udforme, fordi de ikke skal have samme detaljerede form som et lovforslag. Beslutningsforslag fremsættes især af oppositionspartierne og går typisk ud på, at regeringen opfordres til at ændre den eksisterende lovgivning på en bestemt måde. De fleste beslutningsforslag kan ikke samle flertal. Beslutningsforslag behandler man to gange i Folketingssalen. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Borgerforslag Alle danskere med stemmeret kan oprette eller støtte et borgerforslag. Hvis 50.000 med stemmeret støtter forslaget, bliver det fremsat i Folketinget. 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019

Mere information www.up20.dk www.ft.dk Isa Marie Romby Nielsen Kommunikationsenheden 3337 3119 ftimrn@ft.dk 21. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 201921. november 2019