Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

UUV’s repræsentantskabsmøde den
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Styringskrav for jobcentre
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
- Overgangsfrekvenser
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Målstyret læringsreform
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
En for alle! Ungeenheden i Ringsted Kommune Beskæftigelsesregion Midtjyllands Vejlederkonference 3. februar 2011 Ved leder af Ungeenheden Britt Lyndgaard.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Udarbejdet af UU Randers
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Niels Jørgen Mau Pedersen
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Tro på dig selv - det gør vi
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
UU - Status og uddannelsesstatistik
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Forældremøde.
FGU og kommunal ungeindsats
Uddannelse Til Alle i Høje-Taastrup Kommune
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Ungestrategi- møde Dagens tema: Det attraktive Ungemiljø
UU – Uddannelsesstatistik
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Sammenhængende Unge Indsats i Vallensbæk Kommune
Implementering af ungepakken
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune Inklusiv nationale mål Maj 2019

Mål for den kommunale ungeindsats i Høje-Taastrup Kommune 3 nationale mål I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse (2018:62 %) I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet være halveret fra 9 % til 4,5 % Flere vælger en erhvervsuddannelse Nationalt mål: 25 % i 2020 og 30 % i 2025 (HTK-mål:35 %) 3 lokale delmål for uddannelse Andel 24-årige med afsluttet ungdomsuddannelse i 2021 skal være 79 % Andel 15-24-årige med mindst en ungdomsuddannelse i 2021 skal være 40 % Andel 15-24-årige, der er i gang med eller har afsluttet en ungdomsuddannelse i 2021, skal være 85 % 4 investeringsmål for ungeindsatsen Styrket fokus på gennemførsel af ungdomsuddannelse 1. Flere uddannelsesparate elever i grundskolen 2. Reducere frafald på ungdomsuddannelser 3. Reducere varighed for overgang fra uddannelseshjælp til uddannelse 4. Reduktion af tilbagefald for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Kvalitative mål De unge i Høje-Taastrup Kommune oplever én indgang, sammenhæng og koordination i ungeindsatsen samt ejerskab, motivation og progression i deres forløb

Tre nationale mål Mål (nationale mål) Baseline HTK Hvornår følges op? 1. I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse. 2018: 62 % Årlig opfølgning i april 2. I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet (min. 18 t./uge), være halveret. (Opfølgning på 15-24-årige?) 2016: 9 %   Mål 2030: 4,5 % 3. Flere vælger en erhvervsuddannelse Nationalt mål: 25 % i 2020 og 30 % i 2025. HTK mål: 35 %. Flere elever vælger en erhvervsuddannelse (EUD), så der fra optagelsesåret 2017/2018 ses en stigning på 10 procent pr. år indtil 35 % af eleverne fra Høje-Taastrup Kommune i 9. og 10. klasse vælger EUD. EUD 2019: 19,7 % GYM. 2019: 74,6 % Årligt i marts

Mål i Høje-Taastrup Kommune Tre lokale delmål Mål i Høje-Taastrup Kommune Baseline HTK Hvornår følges op? Andel 24-årige, med afsluttet ungdomsuddannelse i 2021, skal være 79 %  2018: 62 %  Årligt Andel 15-24-årige, med mindst en afsluttet ungdomsuddannelse i 2021, skal være 40 % 2018: 31 % Årligt Andel 15-24-årige, der er i gang med eller har afsluttet en ungdomsuddannelse i 2021, skal være 85 %   2018: 71 %  

Fire investeringsmål for at sikre, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse Indikatorer (kvantitative) Baseline HTK Hvornår følges op? 1. Flere uddannelsesparate elever i grundskolen - styrke de unges valgmuligheder Mål sættes med udgangspunkt i følgende skabelon: 8. kl.: max. xx % ikke-uddannelsesparate fra august 2018 (mål fra kvalitetsrapport) 9. kl.: xx % i juni 2021 – elever fra folkeskoler i HTK 10. kl.: xx % ved endelig UPV i juni fra 2020 Reduktion i ikke-uddannelsesparate elever fra januar til juni 8. kl.: jan. 2019: 39 % IUP (alle skoletyper) 9. kl.: jan. 2019: 26 % 10. kl.: jan. 2019: 43 % Årligt i januar og juni 2. Reducere frafald Monitoreres løbende – mål sættes i 2020 Overgang til ungdomsuddannelse 15 mdr. efter afslutning af 9. og 10. kl. 2016: 88 % Data tilgængelig ca. oktober. Årlig opfølgning i januar. 3. Reducere varighed for overgang fra uddannelseshjælp til uddannelse for unge under 25 år jf. beskæftigelsesplanen Mål sættes i 2020 4. Reduktion af tilbagefald for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Gns. varighed af kontaktforløb for uddannelsesparate Tilbagefaldsprocent efter 3 og 6 mdr. for uddannelsesparate, der påbegynder uddannelse Uddannelsesparate: 110 dage Aktivitetsparate: 588 dage 27-30 % v. 3 og 6 mdr. Årligt

Kvalitative mål – ungebrugerundersøgelser Indikatorer Baseline HTK Hvornår følges op? De unge i Høje-Taastrup Kommune oplever én indgang, sammenhæng og koordination i ungeindsatsen samt ejerskab, motivation og progression i deres forløb De unge oplever progression i deres KUI-forløb De unge oplever ejerskab, motivation og handlekompetence i deres KUI-forløb Ingen decideret baseline/dog brugerrejser Årlig evaluering/ brugerundersøgelse Løbende progressionsmålinger Ungeindsatsen vil løbende følge op på fravær i grundskolen mhp. tildeling af ungeguide, varighed af FGU-forløb mhp. økonomistyring og ikke at forlænge overgangen til ordinær uddannelse samt monitorere omfanget af virksomhedsrettede tilbud til de unge. Disse informationer vil blive brugt internt i ungeindsatsen til løbende opfølgning på drift og udvikling af indsatser. I efteråret præsenteres endeligt målhierarki og opfølgningskadence.