Vistfrøði Økologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kært barn har mange navne -
Advertisements

Fødekæden i havet TRIN 1: Fødekæden
Økosystemer Et økosystem bruges til at beskrive et komplet miljø i naturen med alle levende organismer. Det første grundprincip i økologi er, at hver levende.
Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
Vejret Vandet i luften.
Globale økosystemer.
Styrk dit immunforsvar
Gavnlige mikroorganismer
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Kaffemaskinen - et eksempel på beregning af økologisk rygsæk
Atmosfæren.
Fotosyntese og respiration
Evolution.
Hvad er mikroorganismer?
- en lille lektie i de gode ting for kroppen
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Økologi.
Regnskoven.
Homeostase / Regulering af kroppens indre miljø
Fotosyntese og respiration
Livets tidligste udvikling
Varedeklaration Optagelse af mad Madens funktion Kulhydrat
Nitrogen kredsløbet.
OSMOSE OG DIFFUSION STOFTRANSPORT.
S. 1. Dka s Cellen arbejder.
PROTEIN Af Leif D. Hansen.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Bakterie og virus.
Biologiske nicher Februar 2008 © Tommy Rasmussen.
Øko- system Regn- skoven Ren kemisk KroppenOrganerDet mindste
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
løser virksomhedsproblemer
Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen.
Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Velkommen til uge 8 Ugens emner: Søvn – får du nok? Sult – mærk efter
Fedt, protein og kulhydrater
Udledninger og råderum
Økologi Florentina & Ida.
Vi skal nu snakke lidt om:
Økologiske grundbegreber 2
Økologiske grundbegreber
Lavet af Sofie Holland Søndergaard og Michela Svartzengren
Motionsopgave af Ammanda, Laura & Cecilie Oktober 2012
Fotosyntese.
Fordøjelsessystemet.
Mindsket respiration – En vej til formindsket tab af udbytte?
Udeskole – baseret på erfaringer fra den nyeste forskning - samt opbygget viden i 100 år. Skolehaven var jo den første egentlige udeskole i Danmark.
Biodiesel and bioethanol
Energi og ressourcer.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Innovative elever løser virksomhedsproblemer Brødr. Ewers A/S.
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Fotosyntese Fokus på energi
Lavet af Ajla og Kirtsine
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Proteiner Sine Foder Nissen, foråret 2009.
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Jordens historie Fra big bang til nu.
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Om energiomdannelser, energikilder og energibehov
Energi til en verden i forandring
Fedt Sine Foder Nissen, foråret 2009.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Økologiske sammenhænge
Den glade skole på bjerget.
Bioluminescens Alle rettigheder er forbeholdt Allumen IVS.
Vistfrøði Økologi.
Præsentationens transcript:

Vistfrøði Økologi

Plan Jeg gennemgår den læste lektie I grupper får I nogle sider for, som I skal fremlægge for klassen næste gang (powerPoint). Det er gruppens ansvar, at hele klassen forstår! Lektie: Fremlæggelse på fredag OBS! Alle skal gemme deres kopiark – de skal bruges senere!

S. 8: Umstøður (omstændigheder) I naturen hænger alt sammen: når noget spiser noget andet, når noget dør og bakterier og svampe nedbryder det. Organismer lever sammen, og er i visse tilfælde konkurrenter, i andre tilfælde samarbejder de for at gøre hinandens betingelser bedre. Alle organismer er tilpasset til de omstændigheder de bor i, samler føde i, eller har rødder i. Omstændighedernes omgivelser kan være livnar eller ólivnar: Umstøður: Livnar er konkurrence og samarbejdet med andre organismer: Fødegrundlaget, fare for at være føde og andre omstændigheder der er direkte konsekvens af andre organismer. Òlivnar fx vind, regn, varme, salt, gødning/tøð, højvand/floð, lavvand/fjøra eller andre omstændigheder som ikke er betinget af andre organismer.

Livnar umstøður Ólivnar umstøður (biotiske) (abiotiske)

Energi og føddekæder: al energi kommer fra solen S. 9: Orka og føðiketur Mennesker får energi til alle sine kropsfunktioner når de spiser: Spiser vi lam, så er lammet slået ihjel og slagtet for at vi kan spise, men før lammet blev aflivet og slagtet, gik det i heden og skulle have energi lige som os --> Får spiser græs, græs er også levende og skal også have energi fra et sted når det vokser og får nærig --> Græs får sin energi fra solstråler, og har derfor ikke brug for energi som mennesker og får. I alle de grønne plantedele er organismerne fulde af celleorganer. Det kalder vi grønkorn.

S. 10: Ljóssanevning Inde i grønkornet er farvekorn som kan indtage energi fra sollys. Efter mange komplicerede energiudvekslinger (respiration) bliver energien fra sollys brugt til at binde karbon ud af karbondioxiden i druesukkeret/glukose. Hele processen hedder fotosyntese / ljóssanevning. Var der ingen fotosyntese var der intet liv på jorden. Al den energi der sker i fødekæder og økosystemer, kommer fra sollys fra når planten skaber fotosyntese.

S. 11: Anding Mennesker og dyr Når føde forbrændes, sker det i cellens mitokondrium (cellens kraftværk)  Oxygen indåndes i lungerne, hvorefter det optages i blodet. Gennem blodet når det ud i alle kroppens celler.  Druesukker og oxygen kommer ud i cellerne, som har brug for energi. I mitokondrium foregår respirationen.  Cellen har brug for både druesukker og oxygen. Både planter og dyr ånder. Planter En del af druesukkeret som planten producerer, bliver forbrændt i mitokondrium i plantecellen. På denne måde får planten den energi den har brug for.  Det druesukker der ikke bliver forbrændt, bliver enten brugt til at vokse, eller bliver gemt til senere, fx kartoflen – som biprodukt.

S. 12: BFF, NFF og A (forbrænding) BFF (BruttoFrumFramleiðsla) NFF (NettoFrumFramleiðsla) Er summen af alt det organiske stof, som dannes ved fotosyntese Den samlede mængde af druesukker som alle planterne i området producerer. Altså al druesukkeret, før planten selv forbrænder En del af druesukkeret forbrændes i selve planterne NFF er altså den mængde organisk stof, som er til rådighed for levende dyr og nedbrydere. NFF er andelen der bliver afsat til vækst. 

S. 13: 1. og 2. led i vores fødekæde Det ville være skidt hvis vi benyttede alt vi spise til kropsvækst: fx hvis en voksen mand spiser et kg om dagen, ville han være 365 kg tungere hver år. Men hvad bliver der af al den mad vi spiser?  Ligesom planterne har vi en BFF. BFF er al den energi vi får ud af den føde vi indtager. Størstedelen af vores energi forbrænder vi i ‘andingen’ Især i muskelcellerne (BFF).  Det resterende anvender vi til cellegendannelse og vækst (NFF).  Fåret er 2. led i fødekæden (vi er 1.) en del af græsset som fåret spiser på heden går til vækst, og en anden del forbrændes i ‘andingen’.

S. 14: alle må leve af noget Fødekæder i havet har flere led end dem på land. Det skyldes at første led i havet er planter: i planterne findes små alger: Når algerne er så små, behøver dyrene der spiser dem ikke være særlig store. Dette betyder at der er plads til flere fødekæder. Jo højere vi kommer op i en fødekæde, jo mindre er der at spise for næste led.

S. 15: Fra lys til lys - energiomætning Det kan virke mærkeligt at al energi til liv på jorden kommer fra sollys. Selv energien vi bruger til at cykle. En bil bruger brændstof. Brændstof (olie og kul) er rester fra historisk- organisk materiale. Energien der gav disse dyr liv, kom også fra sollys. Fåret spiser græs og energien bliver til biologisk materiale i fåret. Når vi spiser fåret, får vi både energi til at vokse og forny vores krop og vi får energi til at røre os.  På en cykel med dynamodrevet lygte, lyser lygten så snar hjulet drejer. Vi kan derfor konstatere, at energien i solen igen er blevet til lys – cykellys.

Grupper og sider: 3-4 elever i hver gruppe Gruppe 1: Fremlægger s. 16-17 (Orka og evni) Gruppe 2: Fremlægger s. 18-19 (Ringrásin hjá carbon) Gruppe 3: Fremlægger s. 20 (Ringrásin hjá taðevnum) + onine research IKKE WIKI!! Gruppe 4: Fremlægger s. 21-22 (Strendur, firðir, sund, hav) Gruppe 5: Fremlægger s. 23-24 (Annað lið er dýaæti)

Hvordan påvirkes vi som mennesker af alle disse cyklusser? fiskeindustrien og landbruget er afhængige af de naturlige ressourcer

Fiskeindustrien er afhængig af, at de første led i fødekæden har det godt Al zooplankton er ikke lige stort: nogle af de mindre bliver spist af de større. Fx spiser krill/ljóskrabbi de mindre vandlopper --> Svartkjaft (torsk) og bardehvaler spiser krill (filtrerer) De større fisk (fx svartkjaft) er føde for tandhvaler.  -->Tandhvaler er føde for mennesker Dør hvalen naturligt, falder den til bunds og bliver føde for nedbrydere / dyr der spiser fordærvet kød. Disse leddyr på havbunden bliver dog, modsat, spist af de større dyr som  = Man kan derfor sige at vi har et ‘fødenet’ frem for fødekæde (det går på tværs) 

Plantevækst = fiskevækst Planteføde er føde for zooplankton --> som er føde for zooplankton og små fisk --> som er føde for store fisk. Fundamentet for økosystemet i havet er plantevæksten: er der meget vækst et år (=føde) kommer det til udtryk i fiskebestanden (som vokser)

Hvad er en fiskebestand En fiskebestand af én fiskeart i ét bestemt område, er isoleret fra samme art andre steder i havet.  Torsken på landgrunen er én bestand, torsken på føroyarbanki er en anden bestand.  Torsken er kønsmoden fra 3. leveår. Hele den kønsmodne torskebestand kalder man gydebestanden. Det er gydebestanden vi fisker fra.  Fiskeri gør selvfølgelig bestanden mindre, men bestanden kan også blive mindre når torsken dør af andet end fiskeri Torsken på føroyar banki er større end den på landgrunnen (4 år).  Landgrunnstorsken er ca. 40 cm  Bankitorsk er ca. 70 cm =Dette skyldes to ting: genetik og fødegrundlag (på banki er det bedre) 

Hvad påvirker en fiskebestand?

Havstovan – Rådgivere

Lektie 26. april Læs side 82-90 i kopiark (Naturen og mennesket) Skriv de fem vigtigste ting ned du har lært