Fusionsprocesser i stjerner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Advertisements

Progression i samfundsfag
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Energi- & Vandværkstedet
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Bytte   PowerPoint  .
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Lave egne visninger - kreditorer
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
1.09 Dokumentation.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Abstraktioner.
I det efterfølgende vil vi prøve at opnå forbindelse til de knapper som er på boardet. Opgaven er at vi ved at trykke på knapperne kan få lyset til at.
Almen Didaktik Indhold og form
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
Naturfag.
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen til PowerPoint
Kursusnavn, nummer Underviser Navne på gruppemedlemmer
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
- Projekt om sygehusportører
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Radioaktiv henfald med NetLogo
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Fusionsprocesser i stjerner Introduktion Beskrivelse af aktiviteten I modellen kunne man tage mere hensyn til massen af kernerne og lade den koble til størrelse af kernerne Man kunne også vælge helt af se bort fra fart af kernerne og bygge en endnu mere simpel model. Eleverne skal udforske modellen ved at køre den i interfacet og observere hvad der sker (se fusionen ske) gå ind i koden og identificere de enkelte elementer i den og derefter koble dem til hvad der sker i interface-vinduet. foretage ændringer i koden og interface-layout – herunder visning af antallet af andre partikler. Efter en præsentation af pp-processen og triple-alfa-processen skal eleverne Lave tilføjelser i koden, således at alle trin i pp-processen er med i modellen. lave et program, som kan modellere triple-alfa-processen. foretage ændringer i koden, som kan vise at henfaldstiden for Be-8 har betydning for processen. Modellen skal bruges til at forklare fusion af hydrogen til helium i stjerner via pp-processen samt senere fusion af helium til carbon via triple-alfa processen. Modellen virker ved at lade kerner bevæge sig tilfældigt rundt mellem hinanden og give dem mulighed for at fusionere , hvis de er tæt på hinanden og ellers opfylder krav til fusion. Didaktiske overvejelser Der startes med en forsimplet model for fusion. Det gør modellen og koden tilpas enkel, så eleverne relativt nemt kan ”få hul” på den. Der lægges op til at eleverne selv kan tilføje elementer i interfacet og tilpasse modellen, så de nemmere kan gøre den deres egen. ved at give de enkelte kerner en masse, giver man eleverne mulighed for senere at bruge denne i deres udvikling af modellen. At eleverne selv skal udbygge og tilpasse modellen, vil gøre det nemmere at håndtere, når eleverne arbejder forskellige tempi. Udsnit af kode Erfaring med modellen to move ;; Denne procedure flytter en turtle (en kerne) right ((random 50) - 25) forward ((fart / (100 * sqrt(masse)) ) * (random-float 0.1)) end to HH->D ;; Procedure for fusion af 2 H-kerner til en D-kerne set t ((fart / 100) * (random-float 1)) if (count other hydrogen-here = 1) [ hatch-deuterium 1 [set color blue set masse (partikkelmasse)] ask hydrogen-here [die] ] Der kan være stor forskel på hvor hurtigt eleverne arbejder med modellen. En arbejdsform med relativ lav lærerstyring giver tid mest tid hjælpe elever, da der kan være stor forskel på de problemstillinger eleverne løber ind i. Eleverne har tendens til at samle både pp-processen og triple-alfa-processen i samme program. Ved at holde dem i separate programmer holdes der bedre fokus på forskellen mellem dem. Mål med aktiviteten At eleverne bliver fortrolige med de centrale (kerne)processer i en stjerne. får en mere intuitiv forståelse af, hvad der har betydning for fusion i en stjerne. opdager hvordan simple modeller af de enkelte (kerne)processer, kan bruges til at beskrive en mere kompleks (fusions)proces. træner arbejdet med modeller ud fra princippet (use/modify/create) kan lave en computationel model over en fysik proces. Ovenfor er et udsnit af en central del af koden, nemlig bevægelse af kerner samt et eksempel på en fusionsproces (bemærk, at der ikke tages højde for udsendelse af positroner/ladningsbevarelse). Kreditering Ideer til videre udvikling NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Svend Runge Nielsen, Roskilde Katedralskole, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Den anvendte model for fusion er meget simpel. Man kunne udvikle en model, hvor farten/energien af partiklerne følger en hastighedsfordeling og ikke er fast for alle kerner.