Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop almene boligdage
Advertisements

Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation mellem mennesker
Ledelse og kollega-adfærd
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Kommunikationskursus
AMU _ FKB 2258 Omfang på HåndværkerAkadmiet 54 virksomheder besøgt
Konflikter og kommunikation
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Ordenes betydning Alkoholiker
Modul 1 Rød løber (C).
Optrappende og afspændende sprog
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Robuste Fællesskaber.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Centralforeningen for Stampersonel
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den gode tone Lse.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Redskaber og overvejelser
Personlighed og Kompetencer
Karl Henrik Flyums model
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
Introduktion til Jobsøgning & Kommunikation kurset
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog Sprog der kan nedtrapper og optrapper en samtale

VERBALT kommunikation (sprog) handler om det vi siger, forenklet kan det deles i to typer når vi taler OP & NED trappende tale!

Vi skal prøve at se på især nedtrappende sprog …lad os starte med et overblik

Konfliktoptrappende Ulvsprog Konfliktnedtrappende Girafsprog Konflikt og sproget Konfliktoptrappende Ulvsprog Konfliktnedtrappende Girafsprog Sprog der giver modstand og konflikter Sprog der ikke fremmer kommunikationen Sprog der bringer det bedst frem i mennesker Sprog der fremme positiv kommunikation

Konfliktoptrappende Ulvsprog Konflikt og sproget Konfliktoptrappende Ulvsprog Du-sprog Afbryde samtalen Stille ledende spørgsmål Angriber og anklager Nedgørende i samtale Fokuserer på fortiden og ikke nutiden Fokuserer på personen, og ikke på sagen

Konfliktnedtrappende Girafsprog Konflikt og sproget Konfliktnedtrappende Girafsprog Jeg-sprog Lytter til ende At stille åben spørgsmål Udtrykker følelser og behov Er interesseret i det man taler om Fokuserer på nutid og fremtid, ikke fortiden Fokuserer på sagen, ikke på personen

Udfordring A Udfordringen går ud på at tænke over de fordel der er ved Girafsprog De fire step – skriv 3 fordele 1. 2. 3. Giraf sprog – skriv 3 fordele 1. 2. 3.

Måden vi brug Girafsprog på …det er vigtigt at vi brug Girafsprog på den rigtige måde

De 4 step til at løse konflikt med Girafsprog Forhold dig til FAKTA og ikke følelser Jeg har bemærket at du glemmer at lukke døren efter dig i 9 ud af 10 gange, det trækker ind og jeg bliver kold. Beskriv dine følelser Jeg bliver lidt irriteret når døren ikke bliver lukket - for så trækker det ind og jeg bliver forkølet. Beskriv dine behov Jeg har behov for at du ikke lader døren stå åben unødvendigt og tænker på de andre i lokalet. Anmode om dine behov Jeg vil godt bede dig om at lukke døren i fremtiden efter dig, så det ikke trækker på ind på mig.

Udfordring B Afprøve Girafsprog i parksis. Find sammen 2 og 2 og prøv nu at øve girafsprog med hinanden Brug ca. 5 minutter hver og så bytter i om Når alle har vært igennem en runde snakker vi kort sammen om de erfaring vi har gjort Var det svært? Ubehageligt? Andre tanker og følelser!