Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Advertisements

Karl Henrik Flyums model
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Inspiration spørgsmål og Billeder
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Introduktion til DHO Aalborg Katedralskole 1.G 2018
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Stresshåndteringsgruppe
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Flyums 5-afsnitsmetode
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Sådan bruger du præsentationen
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model

Case Mål for caseøvelsen: at prøve Flyums 7-punktsmodel, sådan at du kan bruge den i forbindelse med vejledning af elever. Du skal ud fra det emne, din gruppe har valgt, igangsætte tankeprocesser, der ender med noget, der kan ligne en problemformulering i et flerfagligt forløb. Fx som overordnet problemformulering for hele forløbet, som dernæst kan danne udgangspunkt for en nærmere planlægning. 2 27-04-2019

De 7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Valg af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget 3 27-04-2019

1. led At benytte hurtigskrivning Fast tid (fx 5 minutter) Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Skriv i hele sætninger 4 27-04-2019

Skriveopgave - hurtigskrivning Hvordan kunne dit fag arbejde med denne sag? Skriv alt, hvad der falder dig ind, i denne hurtigskrivning, og inddrag gerne tanker om hvilke fag, du kan se, vil være gode at samarbejde med. 27-04-2019

2. led At formulere et hovedbudskab i én sætning Mål at få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus Sætningen kan f.eks. begynde med: Det, jeg prøver at få frem her, er … hovedpointen er … helt præcist så tænker jeg … 6 27-04-2019

3. led At omformulere sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Først slettes : ”det, jeg prøver at få frem her, er …” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Overvej peger det i den rigtige retning? er det der, jeg vil hen? er det interessant? er det for abstrakt eller generelt? 7 27-04-2019

4. led At formulere alternative spørgsmål (til hovedspørgsmålet) Byt spørgeord, og se hvad der sker med dine tanker Spidsformuler spørgsmålet, fx ved at stille det på en overdreven, fræk eller naiv måde Prøv at stille spørgsmålet så konkret og simpelt som muligt Du kan evt. opdele det i led: hovedspørgsmål – sidespørgsmål – underspørgsmål Mindst tre alternative versioner af hovedspørgsmål skal formuleres 8 27-04-2019

5. led At diskutere/vurdere alternative spørgsmål med en anden person Som hjælp til at vurdere og forbedre hovedspørgsmålet/dit hovedfokus Vejledende samtale med din sidemand Diskuter forskellige veje til svarene på de alternative spørgsmål 9 27-04-2019

6. led At beslutte sig At beslutte sig … Overvej hvordan dine alternative spørgsmål kan være med til at forbedre/kvalificere dit hovedspørgsmål Eller: Vælg ét af dine alternative spørgsmål som nyt fokus for problemstillingen – som nyt hovedspørgsmål Skriv det valgte hovedspørgsmål øverst på en ny side 10 27-04-2019

7. led At forklare og begrunde, hvorfor spørgsmålet er værd at stille og få svar på Begrund din problemstilling og dets fokus Dvs. find faglige begrundelser, og skriv dem ned med tre stikord 11 27-04-2019

Resultat - at målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Du har nu skitseret/udviklet en fokuseret og afgrænset hovedproblemstilling og en begrundelse for den. 12 27-04-2019