Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
5 IT-didaktiske principper
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Forældre fremmer fællesskabet
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Værktøjskasse Skoleledelse
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Folkeskolereform 2014.
Kontaktforældre Program
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Principper for skole-hjemsamarbejdet på Virklund Skole
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Skolebestyrelsen Havnbjerg Skole Skolens Værdisæt – i korte træk Mål “Skolen skal være et sted, hvor alle trives til glæde og gavn for et godt læringsmiljø.”
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
- Kom tættere på dit barns skolegang
- Kom tættere på dit barns skolegang
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Organisering & Opgaver v/Kirsten Kåg Mortensen, projektleder
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Den gode tone Lse.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Princip for kontaktforældre
Den gode tone Lse.
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Trafikpolitik for Durup Skole.
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Aula workshop #detvigør i Aarhus Kommune Torsdag 21. februar 2019
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Kommunikation og involvering
Digital dannelse - Digital Genial
Information om Aula til forældre
Barnesyn og børneperspektiv
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet? Spørgsmål til diskussion og overvejelser i forbindelse med implementeringen af Aula

Brugen af Aula Som en del af brugerportalsinitiativet skal Aula bidrage til, at skolen får en tidssvarende og brugervenlig digital kommunikationsløsning. Formålet er, at understøtte folkeskolereformens mål om, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan, at de trives, og at deres faglige resultater i mindst mulig grad påvirkes af deres sociale baggrund. Heri ligger desuden en ambition om at styrke forældresamarbejdet, så forældrene kan være den bedst mulige støtte for deres barn. Igennem hele Aulas implementeringsproces må der reflekteres over, hvordan Aulas anvendelse kan bidrage til netop dét. De følgende spørgsmål og øvelser er tænkt at skulle at inspirere og bidrage til gode diskussioner og overvejelser om Aulas anvendelse – hos skoleledelsen, i skolebestyrelsen og hos lærerne.

#1: ”Formålet med Aula” (læring og trivsel for alle, uanset social baggrund) Hvordan vil vi bruge Aula – hvad skal det understøtte? Hvilken værdi skal det skabe for os? Hvordan understøtter Aula bedst muligt elevens læring, udvikling og trivsel? Hvordan sikrer vi, at Aula bliver for alle, uanset forudsætninger for at anvende det? Øvelse: Formulér i én sætning: ”Vores intention med Aula i forældresamarbejdet er….”

#2: ”En frisk start” (farvel til Forældreintra, goddag til Aula) Hvordan kan erfaringerne med Forældreintra kvalificere den måde, vi fremover vil bruge Aula på? Hvad lader vi blive i Forældreintra og hvad tager vi med os videre? På hvilke områder kan vi forenkle og forbedre brugen af Aula? Er det f.eks. skolens måde at lave opslag på? Indholdet i beskeder? Eller noget helt tredje…? Hvilken kommunikationskultur ønsker vi fremover? Øvelse: Færdiggør sætningen: ”Det vigtigste at forandre, når Aula tages i brug er…”

#3: ”Eleven i centrum” (det er jo dem, det handler om) Skal eleven i højere grad være den, der driver kommunikationen mellem skole og hjem? Hvordan kunne det f.eks. foregå? Er der f.eks. noget af informationen og ansvaret i skolen, som skolen har vænnet sig til at give forældre, som kunne gives tilbage til eleven? Øvelse: Tegn en klassetrins-trappe og vis, hvilket ansvar eleven kan have for information og lektier på de forskellige trin?

#4: ”Informationsmængden” (den forældrene hele tiden taler om) Overinformeres forældrene i dag? Se på hvor ofte og hvor meget, der kommunikeres til forældre – er det hele lige vigtigt? Tag stilling til hvad der er nice to know og need to know - på forskellige klassetrin Kunne man med fordel samle informationen i færre beskeder – som ugebreve eller månedsbreve? Tal om hvad der sker med informationsmængden, når forældre også skal orientere sig i læringsplatformen – hvad er realistisk for forældre at forholde sig til? Øvelse: Kig på en konkret uges samlede informationsflow til forældre – hvad kunne undværes?

#5: ”Ensartet kommunikation” (alle gør det på samme måde) Har forskellige medarbejdere i dag forskellige måder at kommunikere til forældrene på? Hvad kan være fordele og ulemper ved forskellige ‘stilarter’? Hvordan opleves det f.eks. af modtagerne? Kunne det være en fordel, at udarbejde nogle retningslinjer, som sikrer ens og tydelig kommunikation, der er let at afkode? Hvad skal man tænke på? Det visuelle: skrifttyper, farver, emojis, Caps Lock, overstregninger…? Det logiske: hvor, hvordan og om hvad, man informerer - hvad hører f.eks. hjemme på opslagstavle, i beskeder eller i ugeplan? Øvelse: Lav ‘3 gyldne regler’ for god kommunikation med forældre.

#6: ”Forventningsafstemning” (se hinandens perspektiver) Hvor ofte er det rimeligt at kommunikere til forældre, og hvor ofte forventes det, at de logger på og følger med? Hvilke muligheder skal forældre have for at kommunikere med skolen, og hvilke rammer skal der være for den kommunikation? Hvordan kan vi gå i dialog med, og lytte til, forældrene: hvad er deres ønsker og behov i Aula? Hvordan får vi alle sociale grupper i tale? Hvordan kan Aula forene skolens perspektiv og forældrenes perspektiv? Øvelse: Find tre konkrete måder, I kunne gå i dialog med forældrene på – skal der fx arrangeres debatmøder, laves spørgeundersøgelser eller fokusgrupper?

#7: ”Støt brugen af Aula” (klæd forældrene bedre på) Er der brug for mere introduktion til brugen af Aula, end en kode og hæfte ved barnets skolestart? Hvordan kunne det gøres? Udarbejde materialer og principper? Lave en video? Tale om det ved et møde ved skolestarten? Tale om Aula løbende som en del af forældremøderne?