Bliv en tryg Kontaktforældre, der batter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Trivsel - et fokusområde
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Trivselsgrupper for forældre
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hvordan støtter forældrene læring hos OS ?
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
Det gode klasserådsarbejde
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Kontaktforældremøde 13. september maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde.
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Kontaktforældre Program
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Princip for kontaktforældre
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
Informtationsmøde kommende 7. klasser
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Det kompetente Nordjylland
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bliv en tryg Kontaktforældre, der batter Om Kontaktforældres rolle og muligheder d. 20. september 2016 Pierre Lyt, leg og lær – Vær hvem du er

Ordrup Skole - Klassedannelse Mål og agenda Skabe en fælles forståelse for Kontaktforældres rolle Afstemme forventninger og dele erfaringer Hvorfor Kontaktforældre (KF) ? Rolle Rammer Ressourcer Pierre Lyt, leg og lær… 20-09-2016 Ordrup Skole - Klassedannelse

Hvorfor Kontaktforældre i OS? Lidt historik og reference Hvorfor Kontaktforældre i OS? 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

For at realisere Gentofte Kommunes 2020 Vision for Skole område Voksne indretter strukturer og organisation og kultur, så de til enhver tid fremmer børns læring og trivsel Fra Læring Uden Grænser …Vær hvem du er 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Og fordi forældrene spiller en afgørende rolle… Forældremøde 28/10/2009 Og fordi forældrene spiller en afgørende rolle… I 11 forhold, der fremmer elevernes indlæring (DNI) (før Hattis undersøgelsesresultater men stadig gældende) Har forældrene indflydelse på: Skabe uformelle læringsmulighed – øge læringstid Skole-hjem samarbejde En skolekultur, der fremmer gode relationer Sociale normer og værdier Elevens dagligdag skal være velorganiseret og tryg Kost, søvn og motion Fra KF-dag i maj 2011 og januar 2012: Op til 80 % aflæring kommer hjemmefra (undersøgelse om forældrerolle i England) Præsentation af en undersøgelse i Norden, der fremhæver de væsentligste faktor for indlæring Det var før John Hatti og Gentofte kommunes fokus på Synlig Læring… Men Hatti peger på samme faktorer, når det kommer til forældrenes rolle 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

…træffer KFerne og bestyrelsen en fælles beslutning om at fokusere på Forældremøde 28/10/2009 …træffer KFerne og bestyrelsen en fælles beslutning om at fokusere på Skolekulturen, Sociale normer og Værdier Skabe uformelle læringsmulighed – øge læringstid …Og senere at styrke KF-rolle KF-, bestyrelses- og personalemødet i januar 2012 For at skabe rammer til den gode kultur og børns trivsel samt understøtte børns læring 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

Kontaktforældrene er her For at sikre, at alle er med til At udvikle og styrke samarbejdet og ansvar for fællesskab på tværs af forældregruppe / skolen At skabe stadig optimale muligheder for at børnene lærer og udvikler sig inden for de fælles rammer Eksempler fra bestyrelsen Gennemgå hurtigt de opgaver, der er listet på KF-folder 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Hvad gør kontaktforældrene? 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Styrker dialog Lægger op til dialog om de emner, der har relevans for børn og forældre i klassen Sætter dagsorden på forældremøder i samarbejde med kontaktlærerne Faciliterer dialogen blandt forældrene om den gode kultur og udvikling af klassekodeks Fungere som buffer mellem forældre, lærere eller ledelse for at forhindre tilspidsede situationer i at opstå Går ikke gå ind i konkrete konflikter mellem parter på skolen 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Rejser flaget og bakker op Bidrager med viden om, hvad der rør sig i forældregruppen og blandt eleverne Formidler ris, ros, idéer mv. Deltager i KF-møder, gør opmærksom på udfordringer og bidrager til skolens udvikling Formidler skolens strategi, værdigrundlag og principper til klasseforældrene Koordinerer skolens årlige sommerfest i august – en lejlighed til at fremme det sociale miljø på tværs af klassetrin og mellem elever og forældre 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Samarbejder med de sociale forældre KF er med til at sikre, at der er sociale forældre Sociale arrangementer mhp. at understøtte trivsel i børnegruppen. Er med til at skabe et trygt og åbent forhold mellem forældrene Formidler de fælles ressourcer, som ligger i skoleregi Se slide nr. Inviterer de sociale forældre om at komme med indsatser, når en uheldig gruppedynamik opstår 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Kontaktforældrene Hvordan? 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Omdrejningspunktet i arbejde er dialogen Forældremøde 28/10/2009 Omdrejningspunktet i arbejde er dialogen   Lærere og pædagoger Skole-ledelse Skole-bestyrelse Kontakt-forældre Sociale Forældre Forældre Medspiller i skolens udvikling Følger med Eksempler fra de erfarende forældre Bringer udfordringer videre Formidler videre Generator for dialogen 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Spilleregler Skolens strategi, værdigrundlag og principper alt findes på skoleportalen ”Sådan er vi sammen” – OS ny værdisæt OS Principper – Kommunikation og samarbejde OS øvrige principper Gentofte Kommunes strategi for fællesskab Alt findes på Ordrupskole.skoleporten.dk 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Forældremøde 28/10/2009 Handlingsrum Forældremøder KF er medejere fra før til efter mødet Klassekodeks Forældrenes aftale til at skabe rammer til den gode kultur Bilaterale / Multilaterale Dialog med forældrer, kontaktlæren, ledelsen og/eller bestyrelses-repræsentant KF-møder Teammøder, Egne Initiativer mm Vi deler os i 2 grupper: Ind- og Udskoling Der deles bedst praksis (som skrives ned) Der skrives også ned, hvad der skal til til at lette arbejde eller gør det bedre Merette og jeg faciliterer og skriver på tavl bedste praksis og forbedringsidéeer 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole 1 Ressourcer Bestyrelsen 1 kontaktperson i bestyrelsen pr. niveau Hinanden – Kontaktforældrene kan Skrive til hinanden på Intra Dele kodeks og gode idéer på KF-vidensbank Ledelsen Skole og Forældre Kontakt & Sociale forældre sider Gentofte Kommune Fællesskaber med forskellighed Trivselsgruppen.dk, Oplevelser i naturen, Forældrefiduser 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole 1

Kontaktforældrenes mulige udfordringer Det er ikke muligt at nå enighed omkring forældrenes klassekodeks Der dannes klikker og opstår konflikter – også blandt forældrene Man er selv aktor i disse processer – måske er egne barnet involveret Det er svært at samarbejde med kontaktlærerne 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Flere ressourcer til kontaktforældrene 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Kontaktforældrenes vidensbank 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

GKs Strategi for fællesskab - forældrerolle Forældremøde 28/10/2009 GKs Strategi for fællesskab - forældrerolle http://www.gentofte.dk/f%C3%A6llesskabermedforskellighed 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole Ordrup Skole - Klassedannelsesudvalg

Fordeling af bestyrelsesmedlemmer pr. klassetrin 0. Pierre 1. Jeanette 2. Jeanette 3. Merette 4. Gorm 5. Pierre 6. Shango 7. Nana 8. Kirsten 9. Tippe 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Forældre klassekodeks i detalje 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Klassekodeks - Hvad er det Et sæt aftaler indgået af og mellem forældrene i de enkelte klasser. Der revideres i starten af hvert skoleår, ved det første forældremøde, således at det tager udgangspunkt i klassens aktuelle ”situation” 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Hvorfor en klassekodeks Ét ud af mange initiativer, forældre kan bidrage med, for at udvikle fællesskab og faglighed for vores børn. Ikke regler, men aftaler eller retningslinjer Børnene har i de fleste klasser lavet deres egne “regelsæt” om hvordan de gerne vil have de behandler hinanden Forældrenes bør være med til at anerkende og støtte børnenes egne ønsker og eventuelle kodex. 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Det vigtigste med en kodeks Er processen og dialogen, der skaber En fælles forståelse En erkendelse af forskelle blandt forældregruppe En respekt for forskellige situationer og holdninger Det er ikke, at man når enighed om alt At alle gør deres bedste for at overholde de aftaler, der er indgået i kodex’et Ellers er det lige meget 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Inspiration til at arbejde med kodeks ”Sådan er vi sammen” – OS ny værdisæt OS Principper OS antimobningspolitik og - strategi Børnnes egne kodex Skole og Forældre Kontakt & Sociale forældre sider Gentofte Kommune Fællesskaber med forskellighed Trivselsgruppen.dk 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Typisk indhold af klassekodeks For alle trin: at melde tilbage på tiltag fra sociale forældre, møde til tiden, klikedannelser, … De første år: "spilleregler" for klassen, mobiltelefoner, brug af cykelhjelm, afholdelse af fødselsdage, legegrupper, ... Pre-teens: Brug af OFC (Ordrup Fritidscenter), gå-på-tanken-og-købe-slik, make-up Teen-agers: fester, alkohol og stoffer, ... 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole

Lyt, leg og lær – Vær hvem de er Sammen skaber vi ramme for, at vores børn kan Lyt, leg og lær – Vær hvem de er TAK 20-09-2016 Ordrup Skole - Kontaktforældre Skole