Interkulturel Erhvervskommunikation ikek 5 Kultur og sammenstød The Culture Code Interkulturel markedskommunikation PEST og SWOT efterår 2018 KU -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En grundlæggende introduktion
Advertisements

Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Relationer – børn og voksne
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Kodeks for offentlig topledelse
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Livsstilsanalyse i Danmark
Idegrundlag og målsætninger
Interkulturel Erhvervskommunikation ikek 5 Kultur og sammenstød The Culture Code PEST og SWOT efterår 2017 KU - Ezio Pillon.
Tværmedial Kommunikation 3 Sociale medier og social kapital, DMTK 3 Websites DMTK 6 forår 2017 Pillon - KU.
It i folkeskolens matematikundervisning
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Teorier og perspektiver, DMTK 2 Virale videoer
Interkulturel Erhvervskommunikation 12 Repetition 1
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Humanistisk Entrepreneurship Business Model Generation 4 Strategi
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2016 Pillon - KU.
Interkulturel Erhvervskommunikation ikek.dk
Modtagelse er fortolkning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
ikek 6 Markedskommunikation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Interkulturel Erhvervskommunikation 12 Repetition
Tværmedial Kommunikation 6 Trends  Big data PR i de sociale medier tid Digitalisering forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
KU - Ezio Pillon efterår 2018
Humanistisk Entrepreneurship 2 Forretningsmodellæredet Business Model Canvas Kreative grupper Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Tværmedial Kommunikation 11 +content Interkulturel kommunikation
Tværmedial Kommunikation 5 Kommunikationsstrategi
Humanistisk Entrepreneurship 11 Drucker: The discipline of Innovation Brunson: The Value Ladder forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial kommunikation 8 opsamling 1
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk eksternt indlæg epi KU 2017 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet.
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
ikek 13 Synopsis Repetition 2
ikek 6 Markedskommunikation
Modtagelse er fortolkning
Tværmedial Kommunikation 2 Intro
ikek 6 Markedskommunikation, Teorier og modeller
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 1 Intro Forudsætninger og definitioner
Markedskommunikation 6 6: On-line forbrug 7: Digital brandpositionering 8: Digitale forretningsmodeller Gruppearbejde: Eksamensprojekt forår 2019 Pillon.
Humanistisk Entrepreneurship 6 Business Model Generation Kap
19 TmK 4. Kapitel 4 Social kapital
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
TmK Det digitale medieforbrug DMTK kap. 7
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Tværmedial Kommunikation 9 +content Interkulturel kommunikation
interkulturel erhvervskommunikation – ikek.dk
Tværmedial kommunikation 3 kapitel 3: Kommunikationsstrategi
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 6 Markedskommunikation Segmentering, målgruppevalg og positionering KUA 2011 Any customer can have a car painted.
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Tværmedial Kommunikation 2 Teori og modeller
Interkulturel Erhvervskommunikation 2 The cultural process
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

Interkulturel Erhvervskommunikation ikek 5 Kultur og sammenstød The Culture Code Interkulturel markedskommunikation PEST og SWOT efterår 2018 KU - Ezio Pillon

Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Opgave 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Teoretisk landebrief case Det understreges, at de to ovennævnte modeller kun kan angive generelle tendenser under normale forhold, hvorfor brugen af bl.a. normalfordelingskurver anbefales Illustrér forskellene mellem to kulturer ved hjælp af Trompenaars 7 og Hofstedes 6 dimensioner Diskutér styrker og svagheder ved de to modeller. Supplér med egne dimensioner og/eller betragtninger Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Opgave neutral affektiv 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Dennis Nørmark: Kultur og sammenstød Hvilken antopologisk indfaldsvinkel bør den interkulturelt kompetente tage til sig? Forklar forskellen mellem kulturrelativisme og etnocentrisme. Tror du på universelle menneskerettigheder? Ville du handle billig olie med Kalifatet? Med Saudi-Arabien? Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Opgave 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

(Se også Dahls ‘praktiske viden’) Har du prøvet at forklare udlændinge hvad dansk kultur er? Fortæl en anekdote. Hvorfor er det så svært? (Se også Dahls ‘praktiske viden’) Hvilke er de tre vigtigste danske værdier? Brainstorm. Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Clotaire Rapaille: The Culture Code Definér kulturkoder. Rapaille: ‘The Culture Code is the unconscious meaning we apply to any given thing – a car, a type of food, a relationship, even a country – via the culture in which we are raised.’ Sammenlign ovenstående med Dahls betragtninger angående social differentiering og artikulationsfelter Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Praktisk tænkning: Tænkning er for det meste en meget praktisk aktivitet, der indgår på en integreret måde i vores handlen. I hverdagen tænker man ved at organisere sin fysiske omverden og fortælle historier om den. (Levi-Strauss). Social differentiering: Social differentiering spiller en afgørende rolle for forskelle i livsstil. De konkrete og mere eller mindre tilfældige artikulationsfelters udseende påvirker også vores tænkning. Artikulationsfelt: Et område af virkeligheden, der af sociale aktører opfattes som sammenhængende og som er genstand for tale og vurdering. Fra modul 2 Opsamling Usunier Halls kontekstteori Canvasmodellen The Undertow of Culture Dansker, kend dig selv Kommunikation mellem kulturer Organisations-kulturer Hvis din nabo… Minerva-modellen National identitet How to win a cosmic war The cultural process 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Clotaire Rapaille: The Culture Code Definér kulturkoder. Rapaille: ‘The Culture Code is the unconscious meaning we apply to any given thing – a car, a type of food, a relationship, even a country – via the culture in which we are raised.’ Sammenlign ovenstående med Dahls betragtninger angående social differentiering og artikulationsfelter Ubevidste kulturelt betingede konnotationer Se også http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/video/flv/generic.html?s=frol02s49eq74&continuous=1 eller https://www.youtube.com/watch?v=DtNmkMo-pOc især efter 41:28 Kommentér Rapailles metode Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Jeep Horse D; Liberator Toilet paper Independence USA koderne for: Jeep Horse D; Liberator Toilet paper Independence Car Identity D; Engineering Cheese Dead F; Alive Fat Checking out Quality It works Perfection Death Money Proof Food Fuel Work Who you are Luxury Military stripes Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Innovation 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

USA for F Space travellers USA for D John Wayne USA for USA Dream USA for F Space travellers USA for D John Wayne USA for GB unashamedly abundant USA for DK Hvad er koden for Danmark i en kultur du kender indgående? Diskutér afkodningen af ’sne’ (se Reza Aslan) Ang. Rapailles behandling af ordet ’måne’ (s.85) se ligeledes Sapir-Whorf-hypotesen som siger at ikke alle en persons argumenter og handlinger kan forstås af en person som bruger et andet sprog, da måden man tænker på, er påvirket af ens modersmål. Derudover påstås det, en persons verdensopfattelse i høj grad er bestemt af ens ordforråd og syntaks. Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

kend dig selv, Interkulturel markedskommunikation Beskriv kulturens isbjerv for jeres udenlandske land Markér den udenlandske og den danske position i hver af de ti bullets på side 152 Diskutér den danske og den udenlandske position I Hofstedes seks positioner Opsamling opg. 1 Trin til fiasco Interkulturel markeds-kommunikation Gruppearbejde 02-01-2019 kend dig selv, Interkulturel markedskommunikation

kend dig selv, Interkulturel markedskommunikation Løs opgaverne på side 159 (sidste side i kapitlet) Opsamling opg. 1 Trin til fiasco Interkulturel markeds-kommunikation Gruppearbejde 02-01-2019 kend dig selv, Interkulturel markedskommunikation

En fælles sprogbrug til at beskrive, visualisere, vurdere Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Innovation En fælles sprogbrug til at beskrive, visualisere, vurdere og ændre forretningsmodeller 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Eksempler på ydre forhold der kan have indflydelse på forretningsmodellen Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Politiske forhold; Lovgivning, skatter og afgifter 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Eksempler på ydre forhold der kan have indflydelse på forretningsmodellen Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Økonomiske forhold; lønniveau, inflation. indkomstfordeling 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Eksempler på ydre forhold der kan have indflydelse på forretningsmodellen Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Innovation Socio-kulturelle forhold; uddannelsesniveau, livsstil, innovation 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Eksempler på ydre forhold der kan have indflydelse på forretningsmodellen Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Teknologiske forhold; digitalisering 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Eksempler på ydre forhold der kan have indflydelse på forretningsmodellen Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Innovation Økonomiske forhold; lønniveau, inflation, indkomstfordeling Socio-kulturelle forhold; uddannelsesniveau, livsstil, innovation Politiske forhold; lovgivning, skatter og afgifter Teknologiske forhold; digitalisering 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Opportunities Muligheder Threats Trudsler Økonomiske forhold; lønniveau, inflation, indkomstfordeling Socio-kulturelle forhold; uddannelsesniveau, livsstil, innovation Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Politiske forhold; lovgivning, skatter og afgifter Teknologiske forhold; digitalisering Intern analyse Bl.a. canvas Strenghts Styrker Weaknesses Svagheder Ekstern analyse Bl.a. PEST Opportunities Muligheder Threats Trudsler 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT

Skitsér en PEST analyse Gruppeopgave: Skitsér, med fokus på kulturelle aspekter, dit projekts værditilbud, kundesegmenter, kanaler og kunderelationer på et fremmede marked. Skitsér en PEST analyse Præsentation af landebrief Antropologiske indfaldsvinkler Dansk kultur Kulturkoder Virksomhedens virkefelter Canvasmodellen Intern analyse Ekstern analyse PEST SWOT-analyse Opgave 2 January 2019 ikek 5 - Kultur og sammenstød, kulturkoder, Interkulturel Markedskommunikation, PEST, SWOT