Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Mange ord - spillet Lad børnene skrive A – Å på A5 papirer.
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Læringsmål for børnegrupperne på Kragebakken
Skoleparathed. Hvad er det?
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Velkommen til Nordregårdsskolen
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Prinsesse Arabella blander farver
Det vildeste bogmonster.
Må jeg kigge i din ble? Kulturelle udtryksformer og værdier
Mimbo Jimbo har det sjovt
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG: PINDSVINET HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: KUFFERTSANGE: REMSER:
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG: PØLSEBÆ HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: KUFFERTSANGE: REMSER:
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Mons i blæsevejr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Nede i fru Hansens kælder
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
BOG: ”Kaj er hest” DUÅ: Hjælpe hinanden FRI FOR MOBBERI:
BOG: ”Okay!” DUÅ: Samarbejde. FRI FOR MOBBERI:
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier Bogens titel: Uge 11 - 17 – 2018: KAJ ER HEST (Yderligere har vi fokus på Påsken) Tiltag: Læse bøger om bondegårdsdyr. Lege med bondegård og dyr. Besøge Bakkegården. Besøge friluftsgrise og køer. I-padspil om bondegårdsdyr. Mål: At børnene oplever påsken som noget særligt, så de kan genkende tiden næste gang den kommer, så de får en fornemmelse for traditioner. Tiltag: I uge 12 har vi kreative aktiviteter i forbindelse med påsken, karse, klip, lim, sange. mm. Børnene deles op i små grupper og kommer i de forskellige aktiviteter på skift. Mål: At børnene lærer at forstå, at dyr er levende væsener, der skal behandles med respekt. Mål: Børnene i gruppe 1+2 skal kende 10 bondegårdsdyr og børnene i gruppe 3 skal kende 4. Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier Barnets læring og trivsel Alsidige personlige udvikling Barnets læring og trivsel Naturen og naturfænomener Tegn: At målene nås. Tegn: At børnene begejstres over aktiviteterne. Tegn: At børnene er forsigtige i deres omgang med dyrene, samt at de ikke slår smådyr ihjel, når de ser dem. Tiltag: Besøge Bakkegården. Besøge friluftsgrise og køer . At vi taler med børnene om dyrene, når vi besøger dyrene. Tiltag: Læse bøger om bondegårdsdyr. Lege med bondegård og dyr. Besøge Bakkegården. Besøge friluftsgrise og køer. I-padspil om bondegårdsdyr. Fokusord: Høne, hest, kat, ged, får, kanin, ko, hund, gris, and, hoppe, ride, falde, græde, trøste. Tiltag: Med udgangspunkt i bogen, fokuserer vi på begrebet ”at trøste”. I dagligdagen appellerer vi til børnene om at trøste hinanden. Mål: At børnene kan, hoppe, slå kolbøtter, gå baglæns, trille og kaste. Mål: At børnene får forståelse for at trøste andre. Mål: At børnene i gruppe 1+2 kan benævne 10 bondegårdsdyr og sige som dem. At gruppe 3 kan udpege 4 bondegårdsdyr. Barnets læring og trivsel Sociale kompetencer Barnets læring og trivsel Krop og bevægelse Barnets læring og trivsel Sprog Tegn: At målene nås, samt at gruppe 1 + 2 bruger fokusordene og gruppe 3 kan forstå 5 fokusord. Tegn: At vi ser børnene vise omsorg for hinanden / trøste hinanden. Tegn: At målene opnås. Tiltag:. Lave bevægelser i hallen med fokus på at de er dyr, mens de laver bevægelserne.