Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Advertisements

Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) Dato: Editer dato.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning set med juridiske briller 1 Seminar den 22. marts 2012 Statsforvaltningen Hovedstaden.
Sene aborter i Danmark Jannie Dalby Salvig Medlem af abortankenævnet.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Kapitel 18 Kreditaftaler. 1.Hvad er en kreditaftale? 2.Sikkerhed i kreditkøb 3.Misligholdelse af kreditaftaler 4.Købers indsigelse i kreditaftaler Formålet.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Reform af fleksjob Temamøde om føp/fleksjobreformen 13. december 2012 Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering l Njalsgade 72 C l DK-2300 København S.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Reformen af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats 24. september 2016.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Opgaveglidning – hvor langt kan man gå? 2. oktober 2008 Ved juridisk specialkonsulent Anna Murphy Sundhedsstyrelsen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Søfartslovgivning og skibsadministration
Konference Danske Havne
Lovgrundlag for information
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Udvikling i ungeledighed
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Tjenestemandspension
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Varmetillæg Folkepension.
OK18 Det statslige forlig
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Aftaleudkast og forståelse vedrørende tjeneste af 24 timers varighed
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Nyt fra ministeriet Billeddias
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Sundhedsjura LVUR-møde Journalføringspligt Ansvarsfordeling
Undervisnings dag 23. august 2018
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Lovliggørelsessager og BR18
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Arbejdsgang for Privatskade samt Landbo (Stuehuset)
Persondata-forordningen en introduktion
Præsentationens transcript:

Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET Tilskud til tandpleje Lov om aktiv socialpolitik § 82 a 27-08-2013 SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET BULLET DIAS Rediger evt. dias nr., dato og præsentationsnavn i menuen Vis  Sidehoved og sidefod. SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Finanslovsaftale Aftalen om Finansloven for 2013, indgået ml. regeringen og Enhedslisten. Enighed om at afsætte 180 mio. kr. årligt fra 2013 og frem til at styrke tandsundheden hos økonomisk vanskeligt stillede. Særligt målrettet de unge på de laveste ydelser (forbyggende sigte) SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 § 82 a »Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp. Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr. Stk. 3. Den årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året. Stk. 4. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Stk. 5. Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.« SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Personkreds Alle personer, som på tidspunktet for behandlingens udførelse modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik svarende til kontanthjælpsniveau (takster efter aktivloven). Også personer, som er omfattet af integrationslovens regler, og som modtager ydelser på kontanthjælpsniveau efter aktivloven (hjælp efter integrationslovens § 36 til dækning af egenbetalingen) NB! Ikke ”alm.” førtidspensionister eller andre, som ikke modtager forsørgelse efter aktivloven. Modtager skal opfylde de generelle betingelser for at modtage kontanthjælp i forhold til ægtefælleafhængighed (samliv) og formueforhold. Modtagers rådighedsbeløb er uden betydning. Kommunen skal dække udgifter til behandling, som udføres i den periode, hvor borgeren er omfattet af den berettigede personkreds (behandlingstidspunktet er afgørende). Hvis borgeren kommer i arbejde midt i et behandlingsforløb, dækkes udførte behandlinger, mens efterfølgende behandlinger betales af borgeren. SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

Alle former for tandpleje SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Alle former for tandpleje Tilskuddet dækker dokumenterede udgifter til alle former for forebyggende og behandlende tandpleje (tandlægefaglig vurdering). Uanset om behandlingen er omfattet af tilskud fra regionerne efter sundhedsloven eller ej (fx efter § 82 a tilskud til forebyggende undersøgelse i forbindelse med regelmæssigt eftersyn). Ikke fastsat begrænsninger i antallet af behandlinger inden for et kalenderår. Ikke behandling i udlandet (aktivlovens § 5) Subsidiært i forhold til tilskud efter anden lovgivning og tilskud fra fx sygeforsikringen ”danmark”. Tilskud efter anden lovgivning eller fra ”danmark” fratrækkes inden beregningen af tilskuddet til tandpleje. SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Udgifter på mere end 10.000 kr. Forhåndsgodkendelse hvis en eller flere behandlinger tilsammen udgør et behandlingsforløb, som medfører samlede udgifter på mere end 10.000 kr. (den samlede regning, dvs. incl. egenbetaling og før fratræk af andre tilskud fra fx region eller sygeforsikring). Tandlægefagligt et sammenhængende og integreret behandlingsforløb, som kan strække sig over mere end et kalenderår (tandlægefaglig vurdering). Egenbetalingen på hhv. 600 kr. og 800 kr. fratrækkes den del af behandlingsudgiften, der vedrører hvert påbegyndt kalenderår. Nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet behandling hvis dokumenteret i et behandlingsoverslag fra tandlægen (alle former for forebyggende og behandlende tandpleje!) NB. Tandlægen er som autoriseret sundhedsperson under udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed samt uhildethed ved udfærdigelse af erklæringer, jf. kapitel 5 i bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed. SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

Klage over praktiserende tandlæge? SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Klage over praktiserende tandlæge? lovbkg. nr. 877 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed. ”Erklæringer § 20. En autoriseret sundhedsperson skal ved udfærdigelse af erklæringer, som vedkommende afgiver i sin egenskab af autoriseret sundhedsperson, udvise omhu og uhildethed. Stk. 2. En autoriseret sundhedsperson er forpligtet til på begæring fra en offentlig myndighed i det efter formålet fornødne omfang at afgive erklæring til offentlig brug om de sundhedsfaglige iagttagelser, som den pågældende er i stand til at give oplysning om, vedrørende en af vedkommende undersøgt, behandlet eller plejet person, der søger eller får offentlige økonomiske ydelser eller anden offentlig hjælp. Samme pligt påhviler sygehuse og lignende institutioner. Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler for afgivelse af erklæringer. Kræves en i lovgivningen foreskreven eller forudsat erklæring afgivet på en særlig blanket, eller ønsker en offentlig myndighed i øvrigt at benytte en særlig blanket, skal Sundhedsstyrelsen forinden have lejlighed til at udtale sig om blankettens indhold. Dette gælder dog ikke simple syge- og raskmeldingserklæringer.” ”Tilsyn § 26. Autoriserede sundhedspersoner er undergivet tilsyn af Sundhedsstyrelsen efter § 215 i sundhedsloven…” SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 § 82 Der kan søges om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82 (integrationslovens § 36). Både den årlige egenbetaling (hhv. 600 og 800 kr.), og den resterende egenbetaling (35 pct. for personer fra 25 år eller derover). Ansøgning efter § 82 skal være indgivet, før behandlingen udføres. Nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet = hidtidig praksis (uopsætteligt behandlingsbehov) Behandling inden for det offentlige behandlingssystem. ”§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.” SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 § 82 vs. § 82 a § 82 § 82 a § 82 er for alle (undt. folkepensionister og førtidspensionister på den gamle ordning) § 82 er skønsmæssig (behandlingen nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, og kun hvis modtageren ikke selv har økonomisk mulighed for at betale) § 82 kun hvis nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet (et uopsætteligt behandlingsbehov) Inden for det offentlige behandlingssystem § 82 a er kun for modtagere af ydelser på kontanthjælpsniveau efter aktivloven (kontanthjælp, revalidering, ressourceforløbs- ydelse, ledighedsydelse, §§ 27 og 27 a) § 82 a er et retskrav (for personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau) § 82 a alle former for forebyggende og behandlende tandpleje. Det gælder også ved behandlinger på mere end 10.000 kr.! Dvs. mere lempelig vurdering (nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet hvis dokumenteret ved behandlingsoverslag fra tandlæge, med mindre rent kosmetisk karakter el.lign.) SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 § 82 vs. § 82 a § 82 § 82 a § 82 til egenbetalingen (hvis man opfylder de almindelige betingelser, dvs. hvis nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet behandling efter ”gammel” praksis, og modtageren ej økonomisk mulighed for selv at betale…) § 82 skal forhåndsgodkendes § 82 a til det samlet behandlingsforløb minus egenbetaling. § 82 a skal IKKE forhåndsgodkendes (med mindre der er tale om behandling på mere end 10.000 kr. og/eller der ansøges om hjælp til den resterende egenbetaling efter § 82). SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

Beregning af tilskud efter både §§ 82 og 82 a SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Beregning af tilskud efter både §§ 82 og 82 a Hele behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet (uopsættelig efter § 82) => Betales efter §§ 82 og 82 a Behandlingen er ikke nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet (uopsættelig efter § 82) => Betales efter § 82 a m. egenbetaling Dele af behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet (uopsættelig efter § 82) => Hvad ville behandlingen efter § 82 koste? NB! Borgeren skal ikke stilles ringere end tidligere! SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Administration Kommunerne fastlægger administrationen, herunder dokumentation ml. borger/tandlæge. Mest hensigtsmæssigt og enkelt for både borgere, tandlæger og kommunen (administration tilrettelægges i den enkelte kommune i samarbejde med de praktiserende tandlæger). Borger skal som udgangspunkt IKKE forhåndsansøge forud for behandlingen. Kun behandlingsforløb, som samlet overstiger 10.000 kr. skal forhåndsgodkendes (efter ny praksis) Og egenbetaling, som ønskes dækket efter § 82 skal forhåndsgodkendes (efter gammel praksis) Selv om kommunen giver afslag på hjælp til egenbetalingen efter § 82 (eller integrationslovens § 36), skal kommunen yde tilskud efter § 82 a, hvis borgeren er omfattet af den berettigede personkreds (med mindre der er tale om behandling af rent kosmetisk karakter el.lign.). SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

Kontanthjælpsreformen SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Kontanthjælpsreformen Kontanthjælpsreformen indfører 2 nye ydelsesformer efter aktivloven: Uddannelseshjælp og aktivitetstillæg Ny § 82 a tilpasses de nye ydelsesformer Personer fra 18 år til og med 24 år får fortsat tilskud til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Personer fra 25 år til og med 29 år, som modtager uddannelseshjælp (grundydelsen men ikke aktivitetstillæg) omfattes af det høje tilskud på 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Personer som er 25 år eller derover, som er aktivitetsparate, og som modtager aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen eller har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og modtager kontanthjælp, herunder evt. aktivitetstillæg, er omfattet af det gældende tilskud for personer over 25 år på 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr. Reformen træder i kraft pr. 1. januar 2014. SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018

SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018 Ny § 82 a (1/1 2014) § 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp. Stk. 2. For personer, som er fra 18 år til og med 24 år, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 3. For personer, som er fra 25 år til og med 29 år, som modtager uddannelseshjælp efter § 23, og som ikke modtager aktivitetstillæg efter § 24, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, og som ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr. Stk. 5. Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året. Stk. 6. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Stk. 7. Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan søge om hjælp til dækning af den restende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres. SOCIAL OG INTEGRATIONSMINISTERIET SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET 31-12-2018