Konferencen om medier, efterskoler og krisekommunikation - Erfaring og læring fra en bortvisningssag i 2015
Mit indlæg… Hvad gør vi på VGIE, når reglerne bøjes? Når man bortviser 25 elever for hashrygning. Der er så mange faldgruber, dilemmaer, så meget pres Lav en plan!!!!
Hvad gør vi på VGIE, når reglerne bøjes Stort set alt er en proces. Vi laver skole-kontrakt Vi taler om regler med både forældre og elever Handleplaner og temperaturmålinger Nogen ting er bortvisningsgrund
De skrevne regler - uddrag Skolen er røgfri. Gælder også snus og e-ciraret Du må ikke indtage, være påvirket af eller være i besiddelse af alkohol eller euforiserende stoffer af nogen art. Dette gælder også under transport til og fra skolen. - Overtrædelse medfører bortvisning. Vær opmærksom på at skolen forbeholder sig ret til at ophæve samarbejdet – bortvise dig, hvis skolens regler og anvisninger ikke overholdes.
Vi finder, undersøger og bortviser Forældrehenvendelse Leder på en afdeling Hvad taler vi med eleverne om? Flere fodfejl – eksamen, ”afhøring”, efter snak Beslutningen tages med formanden. Eleverne sov på skolen
Videre-levering af eleverne – mediernes rasen Næste dag hentes eleverne – de første møder JV ringer – 1. interview Heldig med intern konference – Kalb Vi fik lov til at styre tonen i medierne Man kan ikke stole på nogen – LIVE er godt. Der var pres på, men tingene ebbede ud. Vær beredt – svar i lommen.
Forældrenes modreaktion En masse møder med frustrerede forældre Vidt forskellige holdninger Ville have et stormøde Pludselig blev der stille – undtagen på Intra Forældreklage – til formand, ministerium og forening Vi skulle beskrive vores procedurer
Lav en plan! Det havde vi ikke helt på plads, men vi havde snakket Find ud af hvilke roller bestyrelse / ledelse skal have Brug professionel hjælp, når medierne presser sig på Lav så mange aftaler I kan på forhånd Støt forstanderen i nuet – og evaluer senere Når det er fredstid – vær sikker på at I har de rigtige regler
faldgruber, dilemmaer og så meget pres Man kan nemt komme i tvivl og miste overblikket Man kan føle sig så ene i verden Hvilken rolle spiller medierne i efterskoleverdenen? Kan man altid leve op til FN’s børnekonvention? Kan man leve med at nogen “går fri”? Vil jeg gøre det igen?
Nu er det tid til… DEBAT & SPG.