Læringslokomotivets forældresamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Måske er I gode venner i et år,
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsstile og lektier
Hvad gør livet så værdifuldt?
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Mindre grimt, tak.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Folkeskolereform 2014.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Børn og unge med handicap siger deres mening
At tale om sexualitet.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Klassesamtale om resiliens
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Karakterer og læring.
14 dages praktik i Belgien
Præsentationens transcript:

Læringslokomotivets forældresamarbejde Oplæg for Forældre

Generel info: Det ‘megalange’ skema - Hvilke aktiviteter? De 7 karaktertræk Makkerordning – hvad er det og hvorfor? Overleveringssamtale på skolen Efterforløb – elevsamtaler med kontaktlærer på skolen Camphold i Ungdomsskolen – 4 gange resten af året Læringskurven og THE PIT Forældrerollen – DU ER EN VIGTIG SPILLER! Mobilhotel – hvorfor – og hvordan kommer jeg i kontakt med mit barn?

Skema for Læringslokomotivet i København:

De 7 karaktertræk: Selvkontrol – Tæl til 10 Engagement – Brænd for det du vil Vedholdenhed – Giv aldrig op Social intelligens – Bedst sammen Nysgerrighed – Prøv, se og lær Taknemmelighed – Bare sig tak Optimisme – Tro på det I samarbejde med Løkkefonden

Makkerordning og overleveringssamtale sikrer bro mellem camp og skole: Dit barn har ugentlig kontakt med en elev (makker) fra klassen. Det afsættes der tid til på campen og i skolen. Makker-eleven udvælges af kontaktlæreren og er dit barns bro mellem camp og skole. Overleveringssamtale: Efter camp afholdes deltager dit barn, du, kontaktlærer og to camp-undervisere i et møde på dit barns skole, hvor I taler om, hvordan dit barn har rykket sig, og hvad der særligt skal arbejdes videre med.

Elevsamtaler med kontaktlæreren i 4 mdr. efter camp Elever der har deltaget i elevsamtaler efter camp siger: ”Jeg havde nok ikke holdt fast i den gode læsevane, hvis jeg ikke havde haft de her samtaler” ”Jeg har aldrig prøvet selv at lave mål. Først var det lidt svært, men nu ved jeg, hvad jeg skal og nu er det nemt” ”Det er rart selv at bestemme, hvad jeg skal blive bedre til” ”Det er struktureret, så det er nemt for mig” ”Jeg tænker over målene i de to uger, inden vi skal mødes igen, og jeg kan sagtens huske dem” ”Jeg er stolt af, at jeg har holdt fast i mine mål, og jeg er stadigvæk mere motiveret for at gå i skole” ”De her snakke gør mig selvsikker, og jeg tror på, at jeg kan ændre noget” Udsagn om elevsamtaler fra elever fra Plan T

Læring føles som at falde i en afgrund

Det er hårdt at lære: Anstrengelse Hårdt arbejde Gentagelser Øvelser Repetition

Vi lærer mest, når vi? Kæmper Fokuserer Anstrenger os Udfordrer os selv Prøver nye veje Arbejder med os selv Er åben over for at prøve noget andet end vi plejer Kan håndtere fejl og nederlag

Du er som forælder en vigtig spiller Sådan kan du støtte dit barn under campen: Sørge for at dit barn møder til camp hver morgen Lade camp-aktiviteter komme forud for fritids- og familieaktivitet Og så er der den daglige opbakning af dit barn, når du oplever dit barn frustreret Hvordan gør man det?  

Dit barn siger: Det er ikke noget for mig Jeg er ikke den type der… Jeg kan ikke finde ud af det Jeg er ikke ligeså dygtig som de andre Du siger: …..endnu I samarbejde med

Dit barn siger: Hvad siger du? Jeg kan ikke lide at være her, jeg vil hjem og tilbage til min skole Hvad siger du? Hvis du ikke kan lide det, så skal du tilbage til skolen. Du skal kun gøre det, du har lyst til. Giv det et par dage og se tiden an, men det kan godt være at det er for svært for dig. Hvad kan du gøre for at få det bedste ud af det? Anerkender at det er svært, men viser en tro på at dit barn kan klare det I samarbejde med

Dit barn siger: Hvad siger du? Jeg lærer ikke noget Jeg kan godt forstå, at du er skuffet over at have det sådan. Der er ikke noget du selv kan gøre. Hvis det bliver ved, må vi tage en snak med de voksne Du kan selv være med til at påvirke, hvor meget du lærer - lad os tale om, hvad du kan gøre. Giver barnet ansvar og åbner for en snak om handlemuligheder I samarbejde med

Dit barn siger: Hvad siger du? Jeg har ingen venner Det er jeg ked af at høre. Det er synd for dig. Det slutter snart og så kommer du hjem til dine venner herhjemme. Det er ikke vigtigt at gøre noget for at få venner på campen. Lad os tage en snak om, hvad du kan gøre for at få kontakt til flere. Venskaber kræver noget af begge parter. Tilskynder barnet til at være opsøgende og kontaktskabende I samarbejde med

Dit barn siger: Hvad siger du? Det er for hårdt Så må du sige til de voksne, at du har brug for en pause. Du behøver ikke at kæmpe. Det er ikke meningen, at du skal have det sådan. Det er forkert, når noget er hårdt. Det er jeg glad for at høre – det er tegn på, at du kæmper. Bliv ved med at gøre det du gør - du gør det rigtige. Anerkender at det er hårdt, og siger samtidig at det et vilkår, hvis man vil noget i livet I samarbejde med

Mobilhotel – mens dit barn lærer, er mobilen på hotelophold Hvorfor? Hvordan kommer jeg i kontakt med mit barn? Det gør du helst ikke ;) Du kan altid ringe til Jannie på 26 32 48 18